Przeczytaj także:
Obejrzyj wideo:
Obecnie w przypadku tachografu cyfrowego istnieje konieczność rejestracji aktywności niezarejestrowanych przez tachograf za pomocą wpisów ręcznych (manualnego wprowadzania danych za pomocą klawiszy tachografu). Stosowanie tzw. urlopówek ma charakter wyjątkowy, natomiast dokument ten jest cały czas w obrocie prawnym i może być stosowany.
W przypadku braku zarejestrowania aktywności na karcie kierowcy, trzeba wystawić zaświadczenie o działalności kierowcy. Jednak pojawia się wątpliwość - w jaki sposób wystawić taki dokument w sytuacji wykonywania różnych aktywności. Dla przykładu - jazda pojazdem bez obowiązku stosowania tachografu powinna być zaznaczona w zaświadczeniu w rubryce numer 17, natomiast wykonywanie innych prac odznaczone powinno być w rubryce numer 18. Natomiast w jednym dokumencie można zaznaczyć tylko jedną aktywność kierowcy.
Z artykułu dowiesz się:
Może zdarzyć się, że kierowca rusza w trasę wcześnie rano, kiedy firma jeszcze nie pracuje. Jak wtedy dostarczyć mu zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu? Co zrobić, żeby nie otrzymać kary?
Nawet bardzo doświadczeni przewoźnicy często mają wątpliwości dotyczące wystawiania zaświadczeń o nieprowadzeniu pojazdu. Zobacz trzy sprawy, na które trzeba zwrócić uwagę.
Dokumentowanie aktywności kierowcy jest jednym z bardziej problematycznych zagadnień w działalności przewozowej towarów i osób. W środowisku transportowym o tym dokumencie krążą różne koncepcje, w tym także mówiące, że zaświadczenie o działalności kierowcy – urlopówka jest całkowicie niepotrzebne skoro używamy tachografów. Sprawdź kiedy jednak jest konieczna – na co zwrócił uwagę TSUE.
Przepisy o wystawianiu zaświadczeń o nieprowadzeniu pojazdu są dość ogólne, więc wielu przewoźników ma wątpliwości, jak je stosować w praktyce. Zobacz, jakie 3 wskazówki ma dla Ciebie nasz ekspert.
Często zdarza się, że pracodawca wypisuje kierowcy zaświadczenie o działalności „z góry”, nie wiedząc, kiedy kierowca podejmie prowadzenie ciężarówki. Jaką datę i godzinę wpisać w takiej sytuacji jako koniec okresu objętego zaświadczeniem, żeby nie narazić się służbom kontrolnym?
Wielu przewoźników ma przekonanie, że za wielodniowe okresy, gdy kierowca nie jeździł pojazdem z tachografem, trzeba wystawiać po dwa zaświadczenia o nieprowadzeniu dziennie albo nawet jeszcze więcej, jeśli w ciągu dnia wykonywanych było kilka aktywności. Nic bardziej mylnego, za cały taki okres wystarczą tylko dwa zaświadczenia. Jak je wypełnić, żeby nie zapłacić kary?P
Są tylko trzy okresy, za które podczas kontroli drogowej kierowca musi mieć zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu: urlop, zwolnienie lekarskie i okres pracy w poprzedniej firmie, jeśli zmienił pracę. Jednak podczas kontroli w przedsiębiorstwie nawet te trzy okresy można udokumentować w inny sposób, niż zaświadczeniami.
W jakich przypadkach kierowca może dokonać wpisu manualnego, a kiedy trzeba mu wystawić zaświadczenie? Kiedy przedsiębiorca może wybrać, ponieważ możliwe są obie opcje? A kiedy nie ma wyboru i konieczny jest automatyczny zapis tachografu? Sprawdź!
Od ubiegłego roku, kiedy zmieniły się zasady dokonywania wpisów manualnych, w środowisku transportowym panuje powszechne przekonanie, że nie trzeba już wystawiać urlopówek, wystarczy, że kierowca zrobi wpis manualny. Jednak jest to błędne założenie, a firma, której pracownicy tak postępują, prędzej czy później zapłaci bardzo wysokie kary, ponieważ wpisy manualne tylko czasami mogą zastąpić urlopówki.
Zdarza się, że kierowca przez dość długi czas nie prowadził ciężarówki, ponieważ np. najpierw jeździł małym pojazdem, a potem był na zwolnieniu lekarskim. Jak wystawić mu zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu, żeby podczas kontroli na drodze funkcjonariusz tego nie zakwestionował?
Bardzo wielu specjalistów ds. transportu uważa, że na dłuższe okresy trzeba wystawiać po kilka zaświadczeń. To nieprawda, przepisy wcale tego nie wymagają. Chcesz zaoszczędzić sporo czasu? Sprawdź, kiedy zaświadczenia nie są potrzebne.
Jak prawidłowo wystawić zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu
Z bezpłatnego e-booka dowiesz się
· kto musi posiadać zaświadczenie o działalnośc
· za jakie okresy wystawia się zaświadczenie
· jaki wzór zaświadczenia obowiązuje
· czy zaświadczenie jest potrzebne, gdy kierowca korzystał z wpisów manualnych
· jak wystawić zaświadczenie, gdy kierowca pracuje dla kilku osób
Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu to dokument, którego w firmach wykonujących przewozy używa się na co dzień. Wydaje się więc, że ich wypełnianie nie powinno stwarzać problemów. Jednak jest wiele sytuacji, w których przedsiębiorcy mają wątpliwości w tej kwestii.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »