Przeczytaj także:
Równica pomiędzy utratą dobrej reputacji przez przedsiębiorcę lub zarządzającego transportem odnosi się do skutków. W przypadku przedsiębiorcy prawomocne stwierdzenie utraty dobrej reputacji skutkować będzie wszczęciem procedury zawieszenia lub nawet cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Natomiast w przypadku zarządzającego transportem organ licencyjny może wyznaczyć nawet sześciomiesięczny termin na uregulowanie takiej sytuacji np. na zatrudnienie nowego zarządzającego transportem.
Dla zarządzającego transportem utrata dobrej reputacji oznacza, iż nie może on wykonywać dalej swojej funkcji oraz musi zwrócić do odpowiednich władz certyfikat kompetencji zawodowych.Warto dodać, iż zarówno w zakresie wyroków za przestępstwa jak też sankcji za naruszenia przepisów transportowych przewidziano tzw. „środki rehabilitacyjne” - zarówno wobec przedsiębiorcy jak też zarządzającego transportem.
Mandat dla kierowcy za manipulację nie zawsze oznacza utratę dobrej reputacji firmy. Postępowanie w sprawie oceny reputacji rusza dopiero wtedy, gdy wpis trafi do KREPTD
Od 24 maja br. zacznie obowiązywać kolejny pakiet przepisów wynikających z pakietu mobilności. Będzie on dotyczył oceny dobrej reputacji firmy i zarządzającego. Zmiany polegają na tym, że reputacja firmy i zarządzającego będzie oceniana – również za nowe naruszenia wynikające z pakietu mobilności. Są to m.in.: niezapewnienie powrotu kierowcy, odpoczynek 45 godzinny w pojeździe. W konsekwencji, zarządzający transportem (którzy dotychczas mieli mało postępowań o ocenę), będą już ściślej kontrolowani (szczególnie tam gdzie pracują jako figuranci). Przepisy zmieniły też i ujednoliciły dla całej UE zasady określania stopnia ryzyka firm.
Kwalifikowanie naruszeń
Naruszenia będą kwalifikowane na zasadach podobnych do obecnych, czyli według czterostopniowej wagi:
W przypadku krajowych uregulowań wartość punktowa naruszeń określona jest w załącznikach do ustawy o transporcie drogowym. Przypomnę, że niedawno wprowadzono dodatkowe pozycje do taryfikatorów kar, które po raz kolejny będą musiały być zmodyfikowane i uzupełnione o wagę naruszeń.
Do nowych naruszeń należy między innymi niezapewnienie powrotu kierowcy do miejsca zamieszkania lub centrum operacyjnego. W taryfikatorze kar dla firmy za to uchybienie przewidziano karę 150 złotych, a według nowych przepisów dodatkowo uchybienie będzie zakwalifikowane jako BPN.
Według podobnej wagi będą też kwalifikowane uchybienia związane z wykorzystaniem odpoczynku co najmniej 45 godzinnego w pojeździe oraz brak rekompensaty za dwa kolejno skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.
Poszerzenie kręgu osób podlegających ocenie reputacji
Ile firm utraciło dobrą reputację?
Dobra reputacja przy przewozach na potrzeby własne?
Nowelizacja przepisów ustawy transportowej zmieniła zasady utraty i odzyskania dobrej reputacji. Poszerzyła też krąg podmiotów, które muszą legitymować się tym przymiotem. Przedstawiamy – jakie nowe przestępstwa mogą zagrozić dalszemu prowadzeniu firmy oraz kto musi strzec swojego dobrego imienia. Nowe przepisy wchodzą w życie od 1 marca br.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »