Od 24 maja br. zacznie obowiązywać kolejny pakiet przepisów wynikających z pakietu mobilności. Będzie on dotyczył oceny dobrej reputacji firmy i zarządzającego. Zmiany polegają na tym, że reputacja firmy i zarządzającego będzie oceniana – również za nowe naruszenia wynikające z pakietu mobilności. Są to m.in.: niezapewnienie powrotu kierowcy, odpoczynek 45 godzinny w pojeździe. W konsekwencji, zarządzający transportem (którzy dotychczas mieli mało postępowań o ocenę), będą już ściślej kontrolowani (szczególnie tam gdzie pracują jako figuranci). Przepisy zmieniły też i ujednoliciły dla całej UE zasady określania stopnia ryzyka firm.
Kwalifikowanie naruszeń
Naruszenia będą kwalifikowane na zasadach podobnych do obecnych, czyli według czterostopniowej wagi:
W przypadku krajowych uregulowań wartość punktowa naruszeń określona jest w załącznikach do ustawy o transporcie drogowym. Przypomnę, że niedawno wprowadzono dodatkowe pozycje do taryfikatorów kar, które po raz kolejny będą musiały być zmodyfikowane i uzupełnione o wagę naruszeń.
Do nowych naruszeń należy między innymi niezapewnienie powrotu kierowcy do miejsca zamieszkania lub centrum operacyjnego. W taryfikatorze kar dla firmy za to uchybienie przewidziano karę 150 złotych, a według nowych przepisów dodatkowo uchybienie będzie zakwalifikowane jako BPN.
Według podobnej wagi będą też kwalifikowane uchybienia związane z wykorzystaniem odpoczynku co najmniej 45 godzinnego w pojeździe oraz brak rekompensaty za dwa kolejno skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.
Zyskaj dostęp i korzystaj z:
Mam już dostęp
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: