Rząd rozszerzył listę dróg płatnych dla ciężarówek pow. 3,5 t. oraz autobusów o 1600 km tras. Opłaty będą obowiązywały od 1 listopada 2024 r.
Przeczytaj także:
Zbliża się termin składania wniosków o zwrot kaucji za urządzenia viaBOX (OBU) oraz środków z umów zawartych w systemie viaTOLL. Dyspozycję zwrotu środków pozostałych w wygaszonym systemie viaTOLL można złożyć do 30 września 2022 r.
Krajowa Administracja Skarbowa przypomniała o terminie składania wniosków o zwrot kaucji za urządzenia viaBOX (OBU) oraz środków z umów zawartych w systemie viaTOLL. Dyspozycję zwrotu środków w wygaszonym systemie viaTOLL można złożyć do 30 września 2022 r.
Ostrzegamy przed fałszywymi e-mailami, podpisanymi przez „Zespół viaTOLL”, które nakłaniają do płatności w ramach umowy w systemie viaTOLL i odsyłają do fałszywej strony www.
Okresy objęte kontrolą ITD różnią się w zależności od obszaru kontrolnego, ale też od rodzaju kontroli. W przypadku weryfikacji czasu jazdy, przerw i odpoczynków kierowcy podczas kontroli drogowej – faktycznie okres kontrolny wynosi do 28 dni wstecz.
Z artykułu dowiesz się:
- czym różni się zakres kontroli: na drodze i w firmie,
- ile wynosi okres przedawnienia kary za brak viaTOLL,
- jaka jest wysokość kary za brak viaTOLL.
Od 1 lipca rozpoczął się okres przejściowy dla przewoźników. Oznacza to, że równolegle funkcjonują dwa systemy - viaTOLL i nowy e-TOLL. Ministerstwo finansów zachęca przewoźników do przechodzenia do nowego systemu e-TOLL i nie zostawiania tego na ostatnią chwilę.
Datę zakończenia działania starego systemu viaTOLL wyznaczono na 30 września 2021 r. Do tego czasu każda osoba, która korzysta z płatnych dróg, musi się zarejestrować w nowym systemie e-TOLL i wyposażyć w urządzenie, umożliwiające naliczanie i dokonywanie opłat. Do 30 września trwa okres przejściowy, w którym równolegle będą działały oba systemy: viaTOLL i e-TOLL. Przypominamy o kilku ważnych elementach.
Musisz się zarejestrować w e-TOLL, nawet jeśli od lat korzystasz z viaTOLL i masz w nim konto. E-TOLL jest odrębnym systemem i dane w nim zawarte nie będą przenoszone do nowego systemu. Rejestracji trzeba dokonać na stronie etoll.gov.pl.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Prezydent 31 maja podpisał ustawę z 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja wprowadza nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem, będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r. Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS – e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL.
System e-TOLL to korzyści dla kierowców, w tym:
Funkcjonuje już strona nowego systemu opłat drogowych pod adresem etoll.gov.pl. Rejestracja nie jest jednak jeszcze możliwa. KAS przedstawiła natomiast warunki, na jakich można wyrejestrować się z viaTOLL. Urządzenia można zwrócić do 30 września 2021 r.
Z każdym dniem dochodzą nowe informacje o opóźnieniach w pracach nad nowym systemem opłat drogowych. Problemem jest dostępność nowych urządzeń pokładowych. Dlatego też po raz kolejny przesunięto termin zakończenia pracy systemu viaToll. Przestanie on działać dopiero 1 października, a nie 1 lipca, jak wcześniej planowano. Od 1 lipca do 30 września będą czynne oba systemy – stary viaToll i nowy e-Toll.
Wygaszany system poboru opłat drogowych viaTOLL przestanie działać od lipca 2021 r. Do tego czasu będzie można z niego korzystać, mimo że wcześniej ma być uruchomiony nowy system e-Toll.
Jeśli pojazd ma dmc powyżej 3,5 t oraz może się samodzielnie poruszać, podlega opłatom drogowym za przejazd trasami objętymi systemem viaTOLL. To oznacza, że opłatom podlegają też pojazdy specjalne.
System viaTOLL przy średnim tempie rozwoju ok. 600 km rocznie mógłby być większy o ponad 2 tys. km niż obecnie i przynosić do budżetu nawet 1 mld zł rocznie więcej z poboru opłat od przejazdów pojazdów ciężkich. Każdy nowy 1 km drogi płatnej to średnio dodatkowe 0,5 mln zł rocznie – wskazuje w najnowszym raporcie Instytut Staszica. na drogach niemieckich polskie firmy płacą ok. 3,5 mld zł, czyli więcej niż przychód z polskiego systemu opłat!
Zgodnie z przepisami system viaTOLL ma zostać przejęty od firmy Kapsch 3 listopada br. Od tej daty zarządzać ma nim Główna Inspekcja Transportu Drogowego. Jednak dopiero dwa dni później otwarte zostaną oferty w postępowaniu, które ma wyłonić podmiot odpowiedzialny – w imieniu GITD – za przejęcie i utrzymanie infrastruktury e-myta.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »