Filtruj treść
Filtruj

tachograf cyfrowy wpisy manualne

Od 2 lutego: obowiązek wpisywanie symbolu kraju na tachografie cyfrowym

Od 2 lutego: obowiązek wpisywanie symbolu kraju na tachografie cyfrowym

Kierowcy korzystający z tachografów cyfrowych muszą za każdym razem, gdy przekroczą gracę, wpisywać do tachografu symbol kraju, do którego wjechali. Taki obowiązek przewidują przepisy pakietu mobilności, które weszły w życie 2 lutego br. Kierowca musi więc zatrzymać się na najbliższym parkingu i oznaczyć „kraj rozpoczęcia”.

Symbol kraju, do którego kierowca wjechał, należy wpisać do tachografu na najbliższym parkingu po przekroczeniu granicy. Jeśli kierowca przekracza granicę pociągiem lub promem, symbol kraju należy wpisać w terminalu lub w porcie.

Dokładnie nowe przepisy określają to tak: „Od dnia 2 lutego 2022 r. kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego wprowadza również symbol państwa, do którego wjechał. Ten pierwszy postój odbywa się w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. W przypadku gdy przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywa się na promie lub w pociągu, kierowca wprowadza symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia”.

Zwróć uwagę na to, że wpis powinien być dokonany od razu po zatrzymaniu się na parkingu, w przepisie użyto bowiem zwrotu „na początku pierwszego postoju”.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jak krok po kroku wprowadzić symbol kraju po przekroczeniu granicy.

Które tachografy są zwolnione z tego obowiązku - ponieważ rejestrują przekroczenie granicy automatycznie.

Czy firma może być ukarana za pomyłki kierowcy na tachografie?

Czy firma może być ukarana za pomyłki kierowcy na tachografie?

Jakie kary grożą przedsiębiorcy oraz zarządzającemu transportem w sytuacji, gdy kontrolujący stwierdzi nieprawidłową pracę selektorem aktywności przez zatrudnionego kierowcę? Firma przy zatrudnianiu, odebrała od kierowcy oświadczenie, że został w tym zakresie przeszkolony oraz posiada umiejętności posługiwania się tego typu tachografem. Po wykryciu naruszenia firma ukarała kierowcę upomnieniem oraz zagroziła nałożeniem nagany w przypadku powtórnego naruszenia.

Za nieprawidłowe operowanie przełącznikiem tachografu odpowiada kierowca. Kara może wynieść 100 złotych za każdy dzień, nie więcej jednak niż jeden tysiąc złotych.

Nieprawidłowe przełączenie tachografu jest częstym błędem kierowców. Zasady odpowiedzialności za takie naruszenie, w krajowych przepisach, zostały uregulowane w ustawie o transporcie drogowym. Zgodnie z postanowieniami przywołanej ustawy za nieprawidłowe operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności, odpowiada kierowca na podstawie taryfikatora nr 1 wymienionej ustawy. Zgodnie z lp.7.3 kierowca podlega sankcji w wysokości 100 złotych za każdy dzień, nie więcej jednak niż jeden tysiąc złotych.

Kara możliwa też dla przedsiębiorcy

Z punktu widzenia zasad uregulowanych w ustawie transportowej kierowca jest podstawowym podmiotem odpowiedzialnym za rozpatrywane naruszenie. Niemniej jednak taryfikator kar dla firm przewiduje możliwość nałożenia kary za to naruszenie również na przedsiębiorcę, a kara jest w wysokości analogicznej jak dla kierowcy (lp. 6.3.11 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym).

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x