Od 21 sierpnia 2023 roku w nowo rejestrowanych ciężarówkach miały być montowane tachografy II generacji. Jednak okazuje się, że do tego czasu nie będzie jeszcze dostępna technologia OSNMA, wykorzystywana w tych tachografach. Wyjściem ma być wprowadzenie „przejściowych” tachografów. Ważne: firmy posiadające starsze tachografy od tego dnia nie będą mogły wykonywać przewozów cross trade – w ramach przewozu bilateralnego!
Z artykułu dowiesz się:
W przepisach pakietu mobilności przewidziano, że od 21 sierpnia 2023 r. wszystkie pojazdy nowo rejestrowane na terenie UE muszą być wyposażone w inteligentne tachografy II generacji.
Jednak, jak się okazuje, jedna z funkcji tych tachografów nie będzie jeszcze w tym terminie dostępna. Chodzi o sygnał bezpieczeństwa OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication), który miała dostarczyć Europejska Agencja Kosmiczna (EUSPA). OSNMA jest dodatkowym zabezpieczeniem sygnału satelitarnego rejestrującego pozycję pojazdu.
W związku z tym Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie w okresie od 21 sierpnia do czasu udostępnienia OSNMA tachografów „przejściowych”. Byłyby to tachografy II generacji, tylko bez tego sygnału. Nie wpłynie to na funkcje tachografu, sprawi tylko, że dane nie będą aż tak dobrze zabezpieczone przed manipulacją, jak powinny.
Od 21 sierpnia br. brak w ciężarówce inteligentnego tachografy 2 generacji uniemożliwiał będzie wykonywanie w ramach przewozu bilateralnego - dodatkowych 2 przewozów typu cross trade.
Pisaliśmy o tym problemie tutaj:
Brak OSNMA nie oznacza więc, że pozycja pojazdu co 3 godziny, kraj zakończenia i rozpoczęcia pracy, przekroczenie granicy bądź załadunki czy rozładunki nie będą rejestrowane. Będą, tylko tachograf nie będzie miał dodatkowego zabezpieczenia przed manipulacją w tych danych.
Komisja Europejska zapewnia, że po udostępnieniu przez Agencję Kosmiczną sygnału OSNMA nie będzie konieczna wymiana tachografów „przejściowych” na urządzenia II generacji. Wystarczy zaktualizowanie oprogramowania tachografu „przejściowego”, a aktualizacji będzie można dokonać podczas okresowej kalibracji urządzenia.
Jednak niderlandzka organizacja przewoźników TLN, która bierze udział w pracach dotyczących wdrożenia tachografów II generacji, twierdzi, że aktualizacja oprogramowania może się okazać niemożliwa. Dlatego TLN chce, żeby w przepisach dotyczących wprowadzenia „przejściowych” tachografów była gwarancja, że przewoźnicy mogą ich dalej używać, nawet gdy wdrożone będą tachografy II generacji.
Komisja Europejska ma podjąć decyzję w sprawie tachografów „przejściowych” na początku marca.
Harmonogram wymiany tachografów:
Przypominamy też, że zgodnie z przepisami, firmy transportowe zobowiązane są do wymiany tachografów w pojazdach na urządzenia inteligentne 2-gen. Oto terminy wymiany urządzeń:
Przepisy te dotyczą tylko transportu międzynarodowego, nie trzeba wymieniać urządzeń w pojazdach używanych w ruchu krajowym.
Niemniej oznacza to, że w ciągu dwóch lat przewoźnicy w ruchu międzynarodowym, będą musieli wymienić wszystkie dotychczasowe tachografy: analogowe, cyfrowe (nieinteligentne) oraz cyfrowe inteligentne 1 generacji – na inteligentne 2 generacji (najpóźniej do 21 sierpnia 2025 r.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: