W lipcu 2024 r. weszła w życie kolejna część pakietu General Safety Regulations. Chodzi tu o obowiązkowe wyposażenie pojazdów w coraz nowsze systemy bezpieczeństwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/2144. Nowe systemy to: system hamowania awaryjnego, ISA, DDAW, PCW, REV, EDR, ESS, BSIS, MOIS, ELKS, ALC. Sprawdź, które z nich będą montowane w ciężarówkach, a które są wymagane w samochodach osobowych.
Pisaliśmy o tym:
Piąty miesiąc z rzędu następuje w kraju spadek rejestracji pojazdów użytkowych. Ilość rejestrowanych ciągników samochodowym spadła rok do roku o 10 proc. Spektakularnie rośnie natomiast zakup autobusów.
NFOŚIGW przesłał do konsultacji społecznych projekt programu dofinansowania budowy stacji ładowania do e-ciężarówek. O dotację w wysokości nawet 100% wartości inwestycji będą mogli ubiegać się przedsiębiorcy z siedzibą w Polsce, zainteresowani budową/przebudową stacji ładowania pow. 350 kW. Budżet programu wynosi 2 mld zł.
Przeczytaj także:
Parlament Europejski złagodził ograniczenia w wynajmowaniu ciężarówek (bez kierowców) za granicą. Wychodzi to naprzeciw potrzebom przedsiębiorców w związku z przewozami sezonowymi. Jednak mimo, ż stosowne przepisy powinny wejść do krajowego systemu prawnego już 6 sierpnia 2023 r., to jednak nadal w Polsce znajdują się na etapie konsultacji społecznych. Wejdą w życie zapewne za kilka miesięcy? Jakie obostrzenia – w wynajmie auta bez kierowcy - złagodzono?
Za naruszenie zakazu wyprzedzania kierowca może zapłacić mandat w wysokości od 500 do 2000 zł. Wysokość mandatu będzie uzależniona od liczby pasów ruchu na drodze oraz od tego, czy wykroczenie zostanie popełnione w warunkach recydywy.
Zakaz wyprzedzania ciężarówkami na trasach szybkiego ruchu
Zakaz wyprzedzania będzie dotyczył pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony na wszystkich drogach dwujezdniowych, które mają nie więcej niż dwa pasy ruchu. To prawie wszystkie polskie autostrady i drogi ekspresowe.
Choć z danych CEPIK wynika, że w Polsce do końca maja 2022 roku zarejestrowano o blisko 13 tys. mniej pojazdów ciężarowych (60 568) niż w analogicznym okresie w 2021 roku (73 514), to nie ma to nic wspólnego z brakiem zainteresowania rozwojem floty. Czas oczekiwania na nowy pojazd zazwyczaj się przedłuża, a nowe modele są wykupywane natychmiastowo. Zapotrzebowanie na nowe pojazdy jest bardzo duże, mimo, że ich ceny sięgają nawet do 100 tys. euro (jeszcze kilka lat temu można było kupić nową ciężarówkę w granicach 70 tys. euro). Wysokie ceny nie odstraszają polskiego transportu od inwestowania w rozbudowę floty. Dlaczego?
Nowe przepisy mają ukrócić proceder polegający na sprowadzaniu z zagranicy aut ciężarowych o dmc do 3,5 tony i następnie przerabianie ich na osobowe. Po dokonaniu takich zmian konstrukcyjnych i przerejestrowaniu na „osobówkę” – trzeba będzie zapłacić akcyzę.
Czy można odliczyć 100% VAT z paragonu za paliwo dla samochodu ciężarowego, jeśli nie ma na nim numeru rejestracyjnego?
Czy kierowca może jechać bez włożonej do tachografu karty kierowcy w przypadku braku legalizacji tachografu? Chodzi o sytuację gdy, np. odbiera dopiero co zakupiony pojazd i musi go sprowadzić do siedziby firmy.
W kwietniu 2020 r. zarejestrowano 992 pojazdy użytkowe od dmc powyżej 3,5 t. Jest to mniej o 68 proc. w stosunku do kwietnia 2019 r. Pandemia koronawirusa skutecznie wstrzymuje zakup ciężarówek i autobusów. Spadła też ilość kupowanych naczep.
W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad projektem nowelizacji przepisów dotyczących ruchu pojazdów nienormatywnych. Celem jest zapewnienie możliwości poruszania się pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t po drogach publicznych w Polsce bez konieczności uzyskiwania zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego. Uwaga, jest to na razie projekt. Nie został jeszcze przyjęty przez Radę Ministrów. Przedstawiamy, co będzie zawierał.
Kontrole polskich przewoźników we Francji są często szczegółowe. Wynika to z zalecenia francuskich władz - inspekcje zagranicznych ciężarówek muszą odstraszać przewoźników od wykonywania zleceń przewozowych na terenie Republiki. W związku z tym podczas kontroli rodzi się wiele pytań, m.in. o możliwości odmowy przyjęcia czy też nanoszenia poprawek do protokołu kontroli.
Portugalczycy wprowadzili przepisy, które zezwalają na ruch po drogach tego państwa 25-metrowych ciężarówek. To kolejny kraj, który zdecydował się wpuścić na swoje drogi długie pojazdy. Ile można zaoszczędzić prowadząc ciągnik z naczepą i przyczepą?
Finlandia zezwoliła na poruszanie się po terenie tego kraju zespołów pojazdów o długości 34,5 m, pod warunkiem że ich masa będzie wynosiła do 76 ton. Do tej pory maksymalna długość nie mogła przekraczać 25,25 m. Aby skorzystać ze zmiany w przepisach, trzeba jednak spełnić dodatkowe warunki.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »