Na przejazd pojazdem od 2,5 do 3,5 t za granicę od 21 maja br. trzeba będzie mieć licencję. Wyjątkiem są przewozy na potrzeby własne. Ale jeśli nie spełnisz któregoś z warunków wymaganych dla takich przewozów, zapłacisz karę za brak licencji (12 tys. zł), nawet jeśli nie będzie to transport usługowy.
Od 21 maja br. zmieni się zakres obowiązków zarządzających transportem. Będą oni nadzorowali przewozy nie tylko pojazdów ciężkich, ale także busów o dmc 2,5 – 3,5 t. Zmieni się także zakres odpowiedzialności zarządzającego. Obejrzyj szkolenie na temat nadchodzących zmian.
Wykonując przewozy międzynarodowe pojazdami o dmc do 3,5 t należy uzyskać licencję. W przepisach wdrażających pakiet mobilności określono dwa terminy na ich uzyskanie: przedsiębiorcy, którzy dysponują już pojazdami ciężkimi, a dodatkowo mają pojazdy do 3,5 tony – muszą dopisać je do licencji do 21 lutego. Natomiast firmy bez „dużych” ciężarówek, a transportujący tylko „busami” – muszą wyrobić licencję do 21 maja br.
Od 5 lutego br. dostępne są wzory dokumentów do wydania świadectwa kierowcy dla pojazdów o dmc 2,5-3,5 t. Dotyczy to firm wykonujących przewozy międzynarodowe pojazdami do 3,5 t. Jeśli kierowca nie jest obywatelem ani rezydentem polskim – to ma obowiązek posiadania świadectwa kierowcy.
Międzynarodowe przewozy pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony będą mogli wykonywać tylko przewoźnicy posiadający zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego lub licencję wspólnotową. Żeby je dostać, trzeba wykazać tzw. minimalną zdolność finansową.
Samochody osobowe w tym busy, będzie można czasowo wycofać z ruchu. Będzie to dotyczyło tylko samochodów uszkodzonych w wypadku. Dzięki tej zmianie właściciel pojazdu nie będzie musiał ponosić kosztów ubezpieczenia pojazdu w okresie czasowego wycofania z ruchu. Obecnie czasowo można wycofać z ruchu samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 31 stycznia 2022 r.
Od początku roku rozpocznie się kilkuletnia transformacja transportu ciężarowego pojazdami o dmc od 2.5 do 3.5 tony. W pierwszej kolejności – od lutego do maja - przewoźnicy wykonujący transporty międzynarodowe będą musieli uzyskać licencję na przewozy międzynarodowe. Uwaga: będzie się to wiązało z koniecznością nawiązania współpracy z zarządzającym operacjami transportowymi w przedsiębiorstwie. Natomiast od lipca 2026 r. ciężarówki o dmc do 3.5 tony zostaną objęte rygorami czasu jazdy i odpoczynku w ruchu międzynarodowym. Oznacza to także obowiązek zamontowania i stosowania tachografów w dostawczakach o dmc od 2,5 do 3,5 tony (na trasach europejskich).
Firmy realizujące transporty busami o dmc do 3,5 tony funkcjonują na zasadach działalności gospodarczej. Nie muszą ubiegać się o żadną licencję transportową (uwaga – stan ten zmieni się od 22 maja 2022 r. w transporcie międzynarodowym). Jakie niebezpieczeństwa pojawiają się, gdy firma zaczyna podzlecać zadania innym przewoźnikom? Czy wtedy musi wyrobić licencję pośrednika? Sprawdź.
Powadzę działalność w zakresie transportu towarów samochodem ciężarowym o dmc do 3,5 tony. W takim przypadku nie obowiązuje mnie konieczność posiadania licencji na transport krajowy czy międzynarodowy. Mam jednak pytanie, czy jeśli chciałbym korzystać z podwykonawców i zlecać innym firmom transport jako pośrednik - czy wtedy muszę już mieć licencję pośrednictwa w zakresie transportu do 3,5 tony? Podzlecanie zadań dotyczyłoby dwóch sytuacji: przeładunku towaru z mojego auta na auto innej firmy lub z auta innej firmy na moje oraz transportu w całości wykonanego przez inną firmę przewozową.
Z artykułu dowiesz się:
Kiedy jest potrzebna licencja na zlecanie transportów busami do 3,5 tony?
Od kiedy zmienią się przepisy w tym zakresie?
Na jakie niebezpieczeństwa należy zwracać uwagę podzlecając zadania transportowe?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »