TSUE orzekł, że powrót kierowców co 4 tygodnie do miejsca zamieszkania lub bazy firmy jest zgodny z przepisami. Natomiast powrót ciężarówek co 8 tygodni do kraju – jest sprzeczny z prawem Unii. Orzeczenie TSUE wydano 4 października 2024 r.
Wytyczne opracowane przez Komisję Europejską określają zasady obowiązkowego powrotu ciężarówek do kraju siedziby przewoźnika. Na ich podstawie wyjaśniamy: jak obliczyć czas (8 tyg.) obowiązkowego powrotu, ile czasu pojazd musi zostać w bazie oraz kiedy pojazd musi wrócić, jeśli termin wypada w weekend? Wskazujemy też, jak udokumentować pobyt pojazdu w bazie.
Przeczytaj także:
Czy zgodnie z treścią pakietu mobilności przedsiębiorstwa transportowe mają obowiązek zapewniać kierowcom powrót do bazy lub domu po czterech tygodniach - czy tylko umożliwić im ten powrót, ale kierowca nie musi z tego skorzystać samodzielnie decydując o tym czy i dokąd wraca? Jakie przewidziano sankcje za nie zjechanie kierowcy po czterech tygodniach do domu?
Pakiet mobilności zobowiązał firmy transportowe do udokumentowania odpoczynków tygodniowych odbywanych wskutek konieczności powrotu do bazy lub miejsca zamieszkania. Jak udokumentować ten odpoczynek? Czy wystarczy wpis manualny na karcie kierowcy? Czy przechowywanie w firmie odczytu z karty z zachowanym wpisem wypełnia ten nowy obowiązek?
W celu udokumentowania odebrania odpoczynków tygodniowych w kraju, musi być prowadzona dodatkowa dokumentacja. Może być ona w postaci: delegacji, zapisów z tachografów, planu pracy kierowców lub też innych dokumentów. Firma transportowa ma obowiązek przechowywać taką dokumentację w swoim lokalu oraz przedstawiać ją na żądanie organów kontrolnych.
Powrót do domu lub bazy firmy co 4 tygodnie nie jest obowiązkiem nałożonym na kierowcę, tylko na jego pracodawcę. Nawet jeśli kierowca nie będzie chciał wracać, to firma musi udowodnić, że zapewniła mu taką możliwość. Dokumenty należy przechowywać przez rok.
Od 21 lutego 2022 r. przewoźnik musi organizować́ przewozy w taki sposób, aby jego pojazdy stosowane w przewozie międzynarodowym wracały do jednej z baz eksploatacyjnych w państwie, gdzie jest siedziba firmy, co najmniej w ciągu 8 tygodni od jego opuszczenia. O czym musisz pamiętać w związku z tym?
Wytyczne opracowała Europejska Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu. Sprawdź jak stosować przepisy nakazujące powroty ciężarówki do kraju oraz jak należy liczyć termin 8 tygodni.
Obowiązek powrotu pojazdów co 8 tygodni do kraju, w którym przewoźnik ma bazę, nie dotyczy przyczep i naczep. Komisja Europejska złagodziła swoją interpretację przepisów pakietu mobilności.
Komisja Europejska opublikowała wyniki badań wpływu: powrotu pojazdu co 8 tygodni oraz ograniczeń kabotażowych – na klimat, środowisko i jednolity rynek. Wyniki badań wskazują, że wymogi określone w pakiecie mobilności mogą mieć negatywne skutki - wpływać na wzrost emisji z sektora transportu.
Jakie przewidziano sankcje za nie zjechanie kierowcy po czterech tygodniach do domu? Jakie służby i jakiego państwa będą uprawnione do kontrolowania tego przepisu? Czy kontrola może odbyć się na drodze czy tylko w przedsiębiorstwie? Jak dokumentować powroty?
Za około 15 miesięcy ciężarówki w ruchu międzynarodowym będą musiały co 8 tygodni wracać do bazy. Do tego dojdą ograniczenia w przewozach kabotażowych. Spowoduje do podwyższenie kosztów wykonywania transportu przez krajowych przewoźników w stosunku do podmiotów zachodnich. Skutkiem tego będzie pewnie masowe rejestrowanie firm w krajach „starej UE”. Czy jest jeszcze szansa na zmianę tego przepisu?
Obowiązujący już przepis pakietu mobilności nakazał kierowcom w transporcie międzynarodowym obowiązkowy powrót do bazy w ciągu 4 tygodni. Co więcej nowe przepisy zobowiązują do odpowiedniego udokumentowania tych obowiązkowych odpoczynków 45 godzinnych. W jaki sposób należy to zrobić?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »