TSUE orzekł, że powrót kierowców co 4 tygodnie do miejsca zamieszkania lub bazy firmy jest zgodny z przepisami. Natomiast powrót ciężarówek co 8 tygodni do kraju – jest sprzeczny z prawem Unii. Orzeczenie TSUE wydano 4 października 2024 r.
Skargę do TSUE na unijne przepisy dotyczące obowiązku powrotu kierowców i ciężarówek do krajów wniosło 7 państw, w tym Polska.
W dzisiejszym orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odrzucił wniosek skarżących państw dotyczący obowiązku powrotu kierowców do bazy. Oznacza to, że kierowcy nadal będą powracali do miejsca zamieszkania lub bazy firmy raz na 4 tygodnie. Celem tych przepisów jest ochrona interesów kierowcy i zapewnienie mu możliwości odpoczynku, kontaktu z rodziną itd.
Krytycznie natomiast TSUE odniósł się do uchwalonego w 2020 r. w tzw. pakiecie mobilności, obowiązku powrotu ciężarówek do baz firm. Regulacje te – uznał TSUE – ograniczają wolność świadczenia usług na unijnym rynku. Wprowadzają ponadto dodatkowe, niepotrzebne ograniczenia. Przyczyniają się też do wzrostu kosztów oraz zwiększenia emisji spalin w transporcie drogowym.
Kraje skarżące argumentowały, że regulacje pakietu mobilności ograniczają wolność świadczenia usług na jednolitym rynku unijnym i wprowadzają dodatkowe, niepotrzebne obciążenia dla firm.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: