Z badań wynika, że im większe zmęczenie, tym większa skłonność u kierowców do podejmowania ryzyka dalszej jazdy. Dlatego od maja 2022 r. każdy pojazd kategorii M1 (pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy) i N1 (pojazdy do przewozu ładunków i mające dmc nieprzekraczającą 3,5 t) będzie musiał być wyposażony w kilka zaawansowanych układów np. badających poziom senności, czy awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. Najwięcej kontrowersji budzą tzw. „czarne skrzynki” rejestrujące parametry jazdy.
Celem tego doposażenia pojazdów jest poprawa bezpieczeństwa drogowego. Ma to być osiągnięte stosunkowo niskim kosztem. Szacuje się, że wszystkie dodatkowe systemy nie mają kosztować więcej niż 70-80 euro.
Wyposażenie pojazdów kategorii M1 i N1 będzie musiało zawierać:
- inteligentny system kontroli prędkości, który poinformuje kierowcę o jej przekroczeniu poprzez wprowadzenie pedału gazu w wibracje. System ten nie będzie jednak ingerował w jazdę (nie zredukuje prędkości pojazdu) i możliwe będzie jego wyłączenie.
- awaryjny sygnał stopu (pulsacyjne światło stopu informujące o intensywnym hamowaniu),
Z artykułu dowiesz się:
jakie nowe czujniki zostaną montowane w busach do 3,5 t,
ile będą kosztowały dodatkowe systemy,
jakie systemy będą montowane w pojazdach o dmc powyżej 3,5 t.
Na mocy pakietu mobilności, w ciągu najbliższych kilku lat, sektor transportu drogowego o dmc od 2,5 t do 3,5 t. przejdzie prawdziwą rewolucję. W praktyce upodobni się do transportu ciężkiego (o dmc powyżej 3,5 t.) w zakresie uzyskiwania licencji oraz przestrzegania czasu pracy przez kierowców. Przedstawiamy istotne zmiany dla przewoźników z sektora pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony.
Zgodnie z pakietem mobilności przewoźnicy wykonujący przewozy popularnymi „dostawczakami” będą musieli posiadać zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję wspólnotową, a co za tym idzie tzw. minimalną zdolność finansową.
Pakiet mobilności został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ponad rok temu. Część jego postanowień już obowiązuje.
Zasady wykonywania zarobkowych przewozów drogowych rzeczy pojazdami o dmc pomiędzy 2,5 a 3,5 tony, wejdą natomiast w życie w życie najwcześniej 21 lutego 2022 r. W tym dniu nowymi regulacjami zostaną objęci przewoźnicy posiadający pojazdy o dmc powyżej 3,5t oraz pojazdy o dmc od 2,5 t do 3,5 t.
od kiedy pojazdy ciężarowe o dmc powyżej 2,5 t będą musiały mieć zezwolenie lub licencję,
od kiedy kierowcy busów o dmc powyżej 2,5 t będą musieli używać tachografów,
jakich przewoźników nie obejmą nowe przepisy.
Firmy posiadające pojazdy do i powyżej 3,5 tony
Przedsiębiorstwa wykonujące zawód przewoźnika drogowego o dmc do 3,5 tony oraz powyżej 3,5 tony, wykonujące wyłącznie przewozy krajowe - będą musiały legitymować się zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Zostaną oni jednak zwolnieni z pewnych obowiązków administracyjnych w odniesieniu do części taboru którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony.
Taki przewoźnik będzie musiał wyznaczyć osobę zarządzającą transportem.
Z artykułu dowiesz się od kiedy firmy transportujące busami o dmc od 2,5 do 3,5 tony będą musiały posiadać zezwolenie lub licencję międzynarodową oraz zatrudnić zarządzającego transportem.
Od początku lipca chcąc zarejestrować samochód ciężarowy o dmc do 3,5 tony trzeba będzie przedłożyć dokument z US potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy. Ma to wyeliminować proceder rejestrowania aut jako ciężarowe, a następnie przerejestrowywanie ich na osobowe – w celu uniknięcia zapłaty akcyzy. Sprawdź, co ze złożonymi już wnioskami!
Zatem aby zarejestrować pojazd po tej dacie, trzeba będzie przedłożyć potwierdzenie zapłaty akcyzy lub zaświadczenie zwalniające z tej zapłaty, względnie dokument potwierdzający brak obowiązku opłaty akcyzy.
Zmiany są odpowiedzią na proceder związany z wykorzystywaniem luki w przepisach, zwalniających od podatku akcyzowego m.in. pojazdy ciężarowe i specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Wykorzystywały to na dużą skalę niektóre podmioty sprowadzające pojazdy z zagranicy.
Z artykułu dowiesz się, jak zmienią się zasady rejestracji samochodów ciężarowych o dmc do 3.5 tony, oraz jakie dokumenty będą wymagane przy rejestracji.
Od 1 września 2019 r. wszystkie nowe pojazdy dostawcze o dmc do 3,5 tony rejestrowane na terenie krajów Unii Europejskiej podlegają nowemu cyklowi pomiaru emisji spalin WLTP. Spowoduje to ograniczenie typów zabudów aut oferowanych przez producentów. Jak to możliwe?
Od 1 stycznia 2018 r. w Belgii zaczną obowiązywać nowe przepisy w zakresie opłat drogowych. Sprawdź zmiany!
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »