Na mocy pakietu mobilności, w ciągu najbliższych kilku lat, sektor transportu drogowego o dmc od 2,5 t do 3,5 t. przejdzie prawdziwą rewolucję. W praktyce upodobni się do transportu ciężkiego (o dmc powyżej 3,5 t.) w zakresie uzyskiwania licencji oraz przestrzegania czasu pracy przez kierowców. Przedstawiamy istotne zmiany dla przewoźników z sektora pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony.
Zgodnie z pakietem mobilności przewoźnicy wykonujący przewozy popularnymi „dostawczakami” będą musieli posiadać zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję wspólnotową, a co za tym idzie tzw. minimalną zdolność finansową.
Pakiet mobilności został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ponad rok temu. Część jego postanowień już obowiązuje.
Zasady wykonywania zarobkowych przewozów drogowych rzeczy pojazdami o dmc pomiędzy 2,5 a 3,5 tony, wejdą natomiast w życie w życie najwcześniej 21 lutego 2022 r. W tym dniu nowymi regulacjami zostaną objęci przewoźnicy posiadający pojazdy o dmc powyżej 3,5t oraz pojazdy o dmc od 2,5 t do 3,5 t.
Z artykułu dowiesz się:
od kiedy pojazdy ciężarowe o dmc powyżej 2,5 t będą musiały mieć zezwolenie lub licencję,
od kiedy kierowcy busów o dmc powyżej 2,5 t będą musieli używać tachografów,
jakich przewoźników nie obejmą nowe przepisy.
Zgodnie z pakietem mobilności przewoźnicy wykonujący przewozy popularnymi „dostawczakami” będą musieli posiadać zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję wspólnotową, a co za tym idzie tzw. minimalną zdolność finansową.
Pakiet mobilności został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ponad rok temu. Część jego postanowień już obowiązuje.
Zasady wykonywania zarobkowych przewozów drogowych rzeczy pojazdami o dmc pomiędzy 2,5 a 3,5 tony, wejdą natomiast w życie w życie najwcześniej 21 lutego 2022 r. W tym dniu nowymi regulacjami zostaną objęci przewoźnicy posiadający pojazdy o dmc powyżej 3,5t oraz pojazdy o dmc od 2,5 t do 3,5 t.
Odblokuj dostęp do pełnych zasobów portalu Transport-expert.pl już teraz! Załóż 24h konto testowe za darmo, kliknij tutaj >>>
Więcej czasu, bo do 21 maja 2022 r. (polski ustawodawca może określić wcześniejszy termin stosowania nowych regulacji w okresie od 21 lutego do 21 maja 2022 r.), będą mieli przewoźnicy wykonujący międzynarodowe przewozy wyłącznie pojazdami o dmc do 3,5t.
Przewoźnicy, którzy wykonują pojazdami o dmc nieprzekraczającej 3,5 t - wyłącznie przewozy krajowe - nie są objęci regulacjami pakietu mobilności.
Najpóźniej od 21 maja 2022 r. konieczne będzie uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika i uzyskanie licencji wspólnotowej. Z kolei do uzyskania tego ostatniego dokumentu niezbędne będzie:
- wykazanie zdolności finansowej na wymaganym poziomie (1.800 euro na pierwszy oraz 900 euro na każdy następny pojazd),
- posiadanie rzeczywistego miejsca prowadzenia działalności w siedzibie państwa, w którym dostępna będzie kompletna dokumentacja dotycząca prowadzonej działalności, zatrudnienia kierowców oraz realizowanych przewozów,
- wykazanie znajomości przepisów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie przewozów drogowych,
- posiadanie kwalifikacji potwierdzonych certyfikatem kompetencji zawodowych lub wyznaczenia osoby posiadającej certyfikat.
Co do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowej trzeba wiedzieć, że oba te dokumenty wydaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego. I o ile zezwolenie jest zazwyczaj gotowe w ciągu miesiąca, to w przypadku licencji wspólnotowej trzeba czekać nawet trzy miesiące. Wniosek o jej wydanie warto zatem złożyć najpóźniej na początku przyszłego roku.
Trzeba też pamiętać, że minimalna zdolność finansowa ma stanowić gwarancję, że przewoźnik dysponuje pieniędzmi niezbędnymi do stałego i długoterminowego wykonywania transportu.
Na podstawie rocznych sprawozdań finansowych (poświadczonych przez audytora lub inną upoważnioną osobę) przewoźnik będzie musiał wykazać, że dysponuje kapitałem i rezerwami we wskazanych powyżej kwotach.
Dopuszczalne są również inne formy potwierdzenia kondycji finansowej przedsiębiorstwa takie jak np. gwarancja bankowa, dokument umożliwiający uzyskanie kredytu wydany przez instytucję finansową lub inny, określony przez właściwy organ, wiążący dokument potwierdzający, że przewoźnik dysponuje takimi kwotami.
W lipcu 2026 r. dojdą kolejne wymogi. Od tej daty przewoźnicy wykonujący przewozy międzynarodowe pojazdami o dmc od 2,5 t do 3,5 t zostaną objęci przepisami dotyczącymi czasu jazdy i odpoczynku kierowców w ruchu międzynarodowym i obowiązku wyposażenia tych pojazdów w tachografy.
Będzie to równoznaczne z włączeniem kierowców tych pojazdów w zakres przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 dotyczącego czasu jazdy, przerw i odpoczynków oraz rozporządzenia (UE) nr 165/2014 dotyczącego obsługi tachografów.
Przeczytaj także:
Warto przy tym pamiętać, że rozporządzenie 561/2006 nakłada na przedsiębiorstwo transportowe odpowiedzialność za naruszenia przepisów, których dopuszczają się kierowcy (również na terytorium innego państwa członkowskiego) pracujący w danym przedsiębiorstwie.
Jest to bardzo istotne, ponieważ kierowca zobowiązany będzie do przechowywania wszelkich zapisów odręcznych oraz wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia i poprzednich 56 dni.
Obowiązek ten wejdzie w życie 31 grudnia 2024 r. w stosunku do pojazdów o dmc powyżej 3,5 t, a 1 lipca 2026 r. w przypadku pojazdów do 3,5 t.
Na chwilę obecną przewoźnicy, którzy przyjeżdżają do Wielkiej Brytanii z terenu UE mogą wykonywać dwa przewozy kabotażowe. Jeśli nic się nie zmieni, to od maja 2022 r. do wykonywania przewozów na wyspach konieczne będzie posiadanie licencji wspólnotowej.
Służby odpowiedzialne za kontrole przewozów w Zjednoczonym Królestwie zalecają jednak, aby już teraz przewoźnicy rozpoczęli starania o uzyskanie angielskiej licencji na transport.
Umożliwi im to wożenie towarów bez limitów związanych z kabotażem.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: