Informacja, której dotyczy pytanie wynika z art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców, który stanowi, że kierowcy wykonującemu krajowe przewozy drogowe w podróży służbowej przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w przepisach art. 775 § 3-5 Kodeksu pracy.
Podróż służbowa kierowcy po zmianach w pakiecie mobilności
Przepis ten oznacza w praktyce, że zmiany wprowadzone od 2 lutego 2022 roku w wyniku wdrożenia regulacji tzw. pakietu mobilności nie dotyczą kierowców wykonujących transport drogowy na terenie Polski. Są oni bowiem nadal w podróży służbowej, a co za tym idzie nadal przysługują im diety i ryczałty.
Diety i ryczałty tylko dla kierowców transportu „krajowego”
Przy czym diety i ryczałty są należne kierowcom transportu krajowego, rozumianego jako podróż służbowa odbywana z jednego punktu do drugiego położonego na obszarze Polski.
Podróżą służbową nie będzie zatem przejazd przez teren Polski, a w konsekwencji diet i ryczałtów nie otrzyma kierowca, który wykonując przewóz za granicę musi siłą rzeczy przemieścić się przez obszar RP.
Przeczytaj także:
Dieta za dobę krajowej podróży służbowej ma wzrosnąć z 30 zł do 38 zł. Jeśli zmiany wejdą w życie, wzrosną też inne należności, których podstawę stanowi wysokość diety. Przedstawiamy na przykładach, ile wyniosą diety i ryczałty noclegowe po zmianie przepisów.
Dieta w czasie podróży krajowej jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia i obecnie wynosi 30 zł za dobę podróży. Ta kwota nie była waloryzowana od 2013 roku. Dieta na dotychczasowym poziomie już dawno nie pokrywa faktycznych kosztów wyżywienia.
Pracodawcy prywatni, którzy podnieśli dietę swoim pracownikom, muszą od nadwyżki ponad 30 zł odprowadzić podatek dochodowy oraz składki na ZUS, ponieważ zwolnienia obejmują jedynie wartość diety obowiązującej dla pracowników budżetówki.
Z artykułu dowiesz się:
Od lutego 2022 r. na terenie UE kierowcom będzie należało się pełne wynagrodzenie danego kraju. Oznacza to wzrost kosztów dla firm od 20 do nawet 100 proc. Przedstawiamy symulacje o ile wzrosną koszty dla pracodawców. Przedstawiciele firm transportowych oczekują zmiany przepisów przed lutym 2022 r.
Od 2 lutego 2022 roku na terenie wspólnoty kierowcom trzeba będzie płacić pełne wynagrodzenie minimalne adekwatne do kraju, w którym wykonują usługę. Wyłączone z tego będą przejazdy tranzytowe. Co to w praktyce oznacza?
Jeśli kierowca jedzie z Polski do Francji, to za przejazd przez Niemcy nie trzeba będzie przyjmować stawek niemieckich. Przepisy pakietu mobilności nie obejmą też transportu bilateralnego z i do Polski.
Wielu kierowców wykonuje wyłącznie przewozy po Polsce, od poniedziałku do piątku. Wyjeżdżają w poniedziałek rano z bazy i wracają po południu w piątek. Ile w takiej sytuacji będą wynosiły diety i ryczałty za noclegi?
Kierowcy często w trasy wyruszają z różnych miejsc, np. spod swojego domu albo z jakiegoś parkingu, niekoniecznie z bazy firmy. W takiej sytuacji można mieć wątpliwości, jak rozpisać im delegacje, żeby nie naruszyć przepisów.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »