Po optymistycznych nastrojach w transporcie z ubiegłego roku niewiele zostało. Firmy transportowe od początku tego roku „jadą” poniżej progu ograniczonego rozwoju (OR), czyli widzą niewielkie szanse na rozwój swoich biznesów. Choć podobny odsetek zapytanych prognozuje wzrost i spadek zamówień (29% i 26%), to już w obszarze „płynność finansowa” nie ma takiej równowagi: 15% liczy na jej poprawę, ale 24% obawia się jej pogorszenia. Na biznes transportowy mocno wpływa wojna w Ukrainie – grupa firm oceniających jej zdecydowanie negatywny wpływ jest najliczniejsza wśród wszystkich 6 badanych branż.
Od maja przedsiębiorstwa mają mieć możliwość szczepienia pracowników w swoich siedzibach. Takie szczepienia będą mogły obejmować nie tylko etatowców, ale także np. zleceniobiorców, samozatrudnionych, podwykonawców, a także pracowników z sąsiednich firm. Limity wieku w tym przypadku nie mają znaczenia. Być może będzie można zaszczepić też rodziny pracowników.
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) od 29 kwietnia 2021 r. rozpocznie proces umarzania subwencji przyznanych firmom na podstawie tarczy 1.0. Do 14 kwietnia na stronie internetowej PFR mają być opublikowana zasady, na jakich umarzane będą subwencje, a od 15 kwietnia zaczną się bezpłatne szkolenia. Kto może liczyć na 100-procentowe umorzenie, a kto na 75-procentowe?
Z powodu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy – pracodawca może oczekiwać od pracownika, że ten podda się badaniu na trzeźwość oraz poinformuje firmę, o wyjeździe zagranicznym – w sytuacji zagrożenia pandemicznego. Odmowa pracownika może spotkać się z konsekwencjami w postaci zwolnienia dyscyplinarnego.
Wśród podstawowych zasad rządzących prawem cywilnym jest ta, że umów należy dotrzymywać. Może się jednak zdarzyć, że od czasu, kiedy umowa została zawarta, do czasu, kiedy miała być wykonana, diametralnie zmieniły się warunki społeczno-gospodarcze. Bardzo dobrym przykładem jest masowe odwoływanie wyjazdów w przewozach osób z uwagi na ograniczenie w przemieszczaniu się z powodu epidemii. Czy można odstąpić od umowy? Tak, ale jeżeli taka okoliczność nie została określona w umowie (odstąpienie), to konieczne jest skierowanie sprawy do sądu. Nie w każdym przypadku będzie więc to dobre rozwiązanie.
Analiza danych systemów monitoringu aut w 2020 r. pokazała jak pandemia odbiła na ruchu pojazdów ciężarowych. Po spokojnym początku roku 2020, w kwietniu z powodu koronawirusa, transport dopadł pierwszy kryzys. W lipcu, a potem w ostatnim kwartale straty udało się odrobić, ale niepokój względem przyszłości pozostał. To były trudne miesiące dla europejskiego transportu. Przewoźnicy oprócz zmieniających się z dnia na dzień obostrzeń, mierzyli się z widmem zbliżającego się brexitu, obawami związanymi z pakietem mobilności i brakiem rąk do pracy.
O ograniczeniach, związanych z COVID-19 powinni w najbliższym czasie pamiętać kierowcy jadący do Belgii, Czech, Norwegii, Szwecji, Włoch, Niderlandów, Francji i Danii. Jakie to wymagania?
Unia Europejska przygotowała przepisy, które przedłużają ważność dokumentów związanych z transportem o 10 miesięcy. Powodem przedłużenia jest oczywiście epidemia COVID-19. Które dokumenty zostaną objęte przedłużeniem?
W czasie pandemii zdarza się, że mimo podpisanej umowy, część przewozów jest odwoływana. Czy mimo to przewoźnikowi należy się wynagrodzenie od zleceniodawcy? I czy przewoźnik ma prawo odstąpić od umowy, skoro nie może wykonywać przewozów?
Zaostrzająca się sytuacja związana z Covid-19 spowodowała, że wiele państw członkowskich zostało zmuszonych do ponownego wprowadzenia ograniczeń. Dotyczą one np. przemieszczania się, poddania się kwarantannie, wykonania testów czy posiadania odpowiednio wypełnionych formularzy. Przedstawiamy najważniejsze informacje, o których powinni pamiętać pracownicy sektora TSL organizując przewozy na terenie Unii Europejskiej.
W ostatnim tygodniu czerwca 2020 roku natężenie ruchu w transporcie krajowym i międzynarodowym osiągnęło taki poziom aktywności polskich przewoźników jak w styczniu br., czyli z czasów sprzed pandemii. Najczęściej jeździmy do Niemiec i Francji, ale normuje się powoli także wymiana handlowa z Włochami. Towary wozimy teraz częściej do Czech i krajów Beneluksu. Liczba przejechanych kilometrów wskazuje na to, że TSL w Polsce wraca do równowagi.
W związku z pandemią COVID-19 poszczególne państwa członkowskie przyjęły krajowe rozwiązania dotyczące przedłużenia legalności pobytu cudzoziemców spoza UE na swoim terytorium. KE zaleca, żeby wiza przedłożona w jednym kraju członkowskim, obowiązywała w całej UE. Chodzi o to, żeby uniknąć problemów przy przekraczaniu granic przez kierowców zawodowych.
Problemami z jakimi muszą mierzyć się firmy transportowe na obecnym etapie rozwoju pandemii koronawirusa w Europie to: precyzyjne planowanie tras w związku z zamknięciem niektórych granic, zapewnienie bezpiecznego otoczenia w pracy kierowcy, przestrzeganie dodatkowych wymagań w poszczególnych krajach oraz permanentne zmiany przepisów. Sprawdź bieżącą sytuację transportu w Europie.
W Europie brakuje teraz ładunków. Dla większości samochodów nie ma pracy. Jeśli gospodarki krajów zachodnich przetrwają kryzys, to ruszą do przodu. A wtedy ruszy też transport.
W przypadku pracownika (zleceniobiorcy) objętego przestojem ekonomicznym pracodawca jest uprawniony:
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »