W trakcie wykładu zaprezentowane zostaną przepisy regulujące przerwanie odpoczynku w związku z koniecznością wjazdu lub zjazdu z promu. Wyjaśnimy, jak należy grupować czynności wjazdu lub zjazdu z promu oraz kiedy kierowca musi odnotować symbol promu i wprowadzić do tachografu kraj przekroczenia granicy. Omówimy także zmiany wprowadzone pakietem mobilności i powiemy jak w praktyce stosować nowe przepisy.
Czasami kierowca nie da rady zrobić wymaganego 9-godzinnego odpoczynku dziennego. W takiej sytuacji trzeba koniecznie zadbać, żeby odpoczynek nie był krótszy niż 7 godzin. Inaczej kontroler może zsumować dwa dni jazdy.
Może się zdarzyć, że kierowca nie jest w stanie zrobić wymaganego 9-godzinnego odpoczynku dziennego. Jednak w takiej sytuacji koniecznie zadbaj, żeby odpoczynek nie był krótszy niż 7 godzin. Dlaczego? Bo inspektor zsumuje dwa dni jazdy.
Powrót do domu lub bazy firmy co 4 tygodnie nie jest obowiązkiem nałożonym na kierowcę, tylko na jego pracodawcę. Nawet jeśli kierowca nie będzie chciał wracać, to firma musi udowodnić, że zapewniła mu taką możliwość. Dokumenty należy przechowywać przez rok.
Inspektor ITD liczy tylko te godziny odpoczynku, które mieszczą się w okresie rozliczeniowym, a więc dobie pracy kierowcy. Pozostałych godzin odpoczynku nie uzna. Może się więc zdarzyć, że zapłacisz karę, mimo że długość odpoczynku była dobra.
Pracodawca może przyznać kierowcy w transporcie krajowym prawo do ryczałtu za „nocleg” przypadający w dzień. Jednak ryczałt ten nie będzie objęty zwolnieniem składkowym, ani podatkowym.
Gdy kierowca dosiądzie się do drugiego kierowcy po godzinie od wyruszenia w trasę, nie można od razu stosować korzystniejszych norm czasu pracy, przewidzianych dla załogi. Ale po odpoczynku już tak.
Może się zdarzyć, że kierowca nie jest w stanie zrobić wymaganego 9-godzinnego odpoczynku dziennego. Jednak w takiej sytuacji koniecznie zadbaj, żeby odpoczynek nie był krótszy niż 7 godzin. Dlaczego?
Przepisy nakazują pracodawcom, aby umożliwili co 4 tygodnie kierowcom powrót do bazy w kraju, gdzie firma ma siedzibę. W danych z tachografu często widać, czy kierowca wrócił, czy nie. Co może zwrócić uwagę inspektora?
Służby kontrolne czasem wyjątkowo zgadzają się na podzielenie odpoczynku tygodniowego pomiędzy dwa tygodnie. Robią tak wtedy, gdy poprzedni odpoczynek jest bardzo długi i kończy się pod koniec tygodnia. Jednak koniecznie muszą być spełnione 2 pozostałe warunki: odpoczynek po sześciu 24-godzinnych okresach pracy i dwa odpoczynki w ciągu 2 tygodni.
Ograniczenie godzin pracy w sytuacji pracy w porze nocnej dotyczy doby pracowniczej, a nie kalendarzowej. Odpoczynek dzienny nie „kasuje” czasu pracy w godzinach nocnych. Ale może być skrócony niezależnie od tego, czy kierowca pracuje w dzień, czy w nocy.
W sytuacji gdy kierowca wykonuje pracę w porze nocnej, musi ograniczyć pracę w tej dobie do 10 godzin. Dotyczy to tylko kierowców pojazdów, w których muszą być używane tachografy, a więc kierowców zobowiązanych do stosowania przepisów rozporządzenia nr 561/2006 (WE) oraz ustawy o czasie pracy.
Bez znaczenia jest, czy są to kierowcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, czy też nie.
Z artykułu dowiesz się:
Czy przepisy pakietu mobilności dotyczące: wydłużonego czasu jazdy dziennej i tygodniowej oraz odbierania dwóch odpoczynków skróconych po sobie - dotyczą także polskich przewoźników pracujących wyłącznie w ruchu krajowym?
Możliwość przewidziana w tzw. pakiecie mobilności odebrania dwóch kolejnych skróconych okresów odpoczynku tygodniowego dotyczy wyłącznie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy. Natomiast wydłużenie dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu może zostać wykorzystane także w ruchu krajowym.
Z artykułu dowiesz się: jak zrealizować wydłużony dojazd do bazy podczas tras krajowych i międzynarodowych oraz jak odbierać oraz rekompensować dwa skrócone odpoczynki.
Kierowca wykorzystał w sposób nieprzerwany „wolne” i „urlop” (120 godzin = 5 dób) na przełomie dwóch tygodni. Odpoczynek został odebrany w następujący sposób: do północy w niedzielę 50 godzin i po północy resztę czyli 70 godzin. Czy można to zaliczyć jako tygodniowe odpoczynki regularne dla dwóch sąsiadujących tygodni?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »