Ograniczenie godzin pracy w sytuacji pracy w porze nocnej dotyczy doby pracowniczej, a nie kalendarzowej. Odpoczynek dzienny nie „kasuje” czasu pracy w godzinach nocnych. Ale może być skrócony niezależnie od tego, czy kierowca pracuje w dzień, czy w nocy.
W sytuacji gdy kierowca wykonuje pracę w porze nocnej, musi ograniczyć pracę w tej dobie do 10 godzin. Dotyczy to tylko kierowców pojazdów, w których muszą być używane tachografy, a więc kierowców zobowiązanych do stosowania przepisów rozporządzenia nr 561/2006 (WE) oraz ustawy o czasie pracy.
Bez znaczenia jest, czy są to kierowcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, czy też nie.
Z artykułu dowiesz się:
Zaczynanie, wykonywanie lub kończenie pracy w okresie przypadającym na porę nocną powoduje ograniczenie godzin pracy w danej dobie, zgodnie bowiem z art. 21 uczpk W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie.
Warto pamiętać, że zgodnie z art. 6 uczpk czasem pracy kierowcy nie jest wyłącznie czas poświęcony na prowadzenie pojazdu, ale ogólny czas pracy.
Według art. 2 ust. 6a ustawy o czasie pracy kierowców (uczpk): pora nocna – jest to okres czterech godzin pomiędzy godziną 00.00 i godziną 7.00; definicję pory nocnej zawartą w tym przepisie stosuje się wyłącznie do celów ustalania czasu pracy.
Zgodnie z uczpk pracodawca ma obowiązek wyznaczenia pory nocnej w aktach wewnętrznie obowiązujących (układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy, umowie o pracę lub innym akcie regulującym kwestie związane z czasem pracy w firmie).
Jeśli tego nie zrobi, stosuje się zasady ogólne wynikające z uczpk, czyli za pracę w porze nocnej uznawana jest praca w całym okresie zawartym pomiędzy godziną 0.00 a godziną 7.00.
Natomiast doba według art. 8 ust. 1 uczpk jest określona w taki sposób: „Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy”. Kon
Przepisy Kodeksu pracy podobnie określają definicję doby, wobec tego za dobę pracy kierowcy przyjmujemy dobę pracowniczą, a nie dobę zegarową. Dlatego ograniczenie godzin pracy w sytuacji pracy w porze nocnej dotyczy doby pracowniczej.
W związku z tym pojęcie doby w kontekście pracy w nocy odnosi się do doby pracowniczej, a nie doby astronomicznej (od godziny 0.00 do 24.00). Zrobienie odpoczynku dziennego nie powoduje przerwania doby pracowniczej.
Przepisy o porze nocnej a odpoczynek dobowy
Kierowca zaczyna jazdę o 8.00, łączny czas pracy to 10 godzin. 0 18.00 zaczyna odpoczynek dobowy. Czy po 9-godzinnym odpoczynku, o 3.00, może zacząć pracę? Pora nocna w firmie to godziny od 0.00 do 4.00. Czy doba w kontekście pracy w porze nocnej dla tego kierowcy kończy się o 8.00, czy o 3.00?
Rozpoczęcie pracy w pierwszej dobie o godzinie 8.00 i praca przez 10 godzin do godziny 18.00, po czym odbycie odpoczynku dziennego oznacza, że w tej dobie pracowniczej nie doszło do pracy w porze nocnej, wobec tego można po wykorzystanym odpoczynku rozpocząć kolejny cykl pracy.
Natomiast rozpoczęcie pracy w kolejnym cyklu o 3.00 powoduje, że od tego momentu w ciągu 24 kolejnych godzin łączny czas pracy nie może przekroczyć 10 godzin. Doba pracownicza skończy się o 3.00 następnego dnia.
Natomiast to, czy kierowca pracuje w dzień, czy w nocy, nie ma wpływu na długość odpoczynku dziennego ani tygodniowego.
Jeśli chodzi o odpoczynek dzienny kierowców obsługujących pojazdy, w przypadku których jest obowiązek stosowania tachografów, w pierwszej kolejności mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 561/2006 (WE).
Z jednej strony mają na celu zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie, zaś z drugiej strony – uregulowanie odpowiednich warunków pracy kierowców oraz podniesienie bezpieczeństwa na drogach.
W tym celu zostały określone wymagania dotyczące maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu, a także minimalnych przerw i odpoczynków kierowców.
Jednym z podstawowych uprawnień socjalnych kierowcy jest prawo do odpoczynku dziennego. W przypadku odpoczynków dobowych przepisy unijne określają minimalne normy czasowe oraz regulują podstawowe zasady ich wykorzystywania.
Zasady dotyczące okresów odpoczynku dziennego w przypadku pojedynczego kierowcy zostały uregulowane odmiennie niż w przypadku załogi wieloosobowej. Założono bowiem, że gdy pojazd prowadzi więcej niż jeden kierowca, jest on bardziej wypoczęty i stwarza mniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze.
Dlatego dla kierowców pracujących w zespołach wystarczające jest wykorzystanie odpoczynku 9-godzinnego w wydłużonym do 30 godzin okresie rozliczeniowym.
Natomiast jeżeli jeden kierowca prowadzi pojazd, jego normalny odpoczynek dzienny powinien wynosić co najmniej 11 kolejnych godzin i musi zostać odebrany w 24-godzinnym okresie rozliczeniowym (regularny okres odpoczynku dziennego).
Od tej zasady przewidziano wyjątek – możliwość wykorzystania odpoczynku dziennego co najmniej 9-godzinnego (skrócony okres odpoczynku dziennego) trzy razy pomiędzy dwoma kolejnymi okresami odpoczynku tygodniowego.
Przepisy uznają za wystarczający 3-krotny odpoczynek 9-godzinny pomiędzy okresami odpoczynku regularnego i nie przewidują konieczności jego rekompensaty.
Ze specyfiki transportu wynika, że część kierowców musi pracować w nocy, co powoduje, iż są bardziej narażeni na zmęczenie, które może mieć duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Szczególne znaczenie ma to w sytuacji, gdy kierowa na stałe wykonuje przewozy w nocy.
Co prawda z punktu widzenia przepisów rozporządzenia nr 561/2006 nie ma znaczenia pora, w jakiej kierowca pracuje, niemniej jednak przedsiębiorca powinien wziąć pod uwagę specyfikę pracy w nocy i podczas planowania tras uwzględnić to. Zgodnie bowiem z przepisami rozporządzenia nr 561/2006 to przedsiębiorca ma za zadanie w odpowiedni sposób organizować pracę kierowcy, tak aby nie dochodziło do naruszenia norm, ale też żeby kierowy byli odpowiednio wypoczęci.
Przeczytaj także:
Ryczałty noclegowe za odpoczynek w dzień
A zatem, pomimo że przepisy dopuszczają możliwość skrócenia odpoczynku tygodniowego niezależnie od tego, czy kierowca pracuje w dzień, czy w nocy, przy ich planowaniu warto uwzględnić specyfikę pracy w porze nocnej i postarać się o dłuższe odpoczynki.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: