Z początkiem roku wynagrodzenie minimalne wzrośnie do 3.600 zł. Razem z pensją minimalną rosną też, jak zwykle, inne stawki, np. za pracę w nocy czy kwota wolna od potrąceń. Ile wyniosą nowe stawki, a także pensje „na rękę”?
Na początku każdego nowego roku kalendarzowego zaczyna obowiązywać nowa wysokość płacy minimalnej. Tym razem podwyżka czeka nas także w połowie przyszłego roku. Rada Ministrów 13 września przyjęła bowiem rozporządzenie, z którego wynika, że z powodu wysokiej inflacji w 2023 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie dwa razy: w styczniu i w lipcu.
Jakie kwoty będą obowiązywać?
Od 1 stycznia najniższe miesięczne wynagrodzenie będzie wynosiło 3.490 zł brutto, a od 1 lipca zostanie podniesione do kwoty 3.600 zł brutto. Zmieniona zostanie również minimalna stawka godzinowa osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych. Od 1 stycznia 2023 r. będzie wynosić 22,80 zł brutto, a od 1 lipca – 23,50 zł brutto.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Diety i ryczałty noclegowe nie będą przysługiwały kierowcom. Z ustawy o czasie pracy kierowców usunięte zostaną przepisy dotyczące indywidualnego rozkładu czasu pracy. Przewoźnicy międzynarodowi transportujący pojazdami od 2,5 do 3,5 t będą mieli obowiązek uzyskiwania licencji na transport. Rząd opublikował projekt zmian w przepisach, związanych z wejściem w życie kolejnych części pakietu mobilności. Zmiany są dużo większe, niż wszyscy oczekiwali – i bardzo niekorzystne dla firm.
Nowelizacja ma dostosować polskie przepisy do unijnego pakietu mobilności oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. o ryczałtach za noclegi wypłacanych kierowcom. Zmiany zostaną wprowadzone w ustawie o transporcie drogowym, ustawie o czasie pracy kierowców, ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych oraz ustawie o tachografach.
Zmiany w wynagrodzeniach
Najwięcej zmieni się, jeśli chodzi o pensje kierowców. Z ustawy o czasie pracy kierowców zostaną usunięte przepisy o podróżach służbowych.
Dodany natomiast będzie przepis, który przewiduje, że kierowca odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy na obszarze określonym w umowie jako miejsce świadczenia pracy - nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 Kodeksu pracy.
To oznacza, ze kierowcom nie będą już przysługiwały nieoskładkowane i nieopodatkowane należności z tytułu podróży służbowych.
jak będzie wyglądało wynagrodzenie kierowców po 2 lutego 2022 r. w transporcie międzynarodowym,
jakie zmiany zajdą w ewidencjonowaniu czasu pracy,
jak zmienią rozkłady czasu pracy.
Bez zmiany krajowych przepisów koszty przewoźników międzynarodowych ponoszone na wynagrodzenia kierowców znacznie wzrosną. Unijna dyrektywa przewiduje wypłacanie kierowcom - od 2 lutego 2022 r. - pełnego wynagrodzenia minimalnego danego kraju. Konsekwencją będzie znaczne zwiększenie kosztów wynagrodzeń ponoszonych przez przewoźników międzynarodowych.
Przepisy jakie zaczną obowiązywać w Polsce od lutego 2022 r. uniemożliwiają rozliczanie w ramach płacy kierowcy - zwrotu zwiększonych kosztów przebywania przez niego za granicą, tj. diet i ryczałtów, które są nieoskładkowane i nieopodatkowane. Oznacza to, że od lutego 2022 r. kierowcy otrzymają: zagraniczną płacę minimalną plus diety, ryczałty itd. Łącznie koszt wynagrodzeń znacznie wzrośnie.
Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r., przedłożoną przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Rząd proponuje 2450 zł.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »