Przeczytaj także:
W stosunku do pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy wynagrodzenie wraz z dodatkiem za nadgodziny może być zastąpione ryczałtem, którego wysokość powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych.
Przepisy regulujące rozliczanie nadgodzin są niejednoznaczne. Można mieć więc wątpliwości, jak je stosować w praktyce. Przedstawiamy 3 przykłady rozliczania nadgodzin kierowców.
Z artykułu dowiesz się:
Urlopu udziela się na dni, które zgodnie z rozkładem czasu pracy są dla tego pracownika dniami pracy (art. 1542 § 1 Kp). Z drugiej jednak strony pracodawca zobowiązany jest tak planować urlopy wypoczynkowe pracowników, by w przypadku podziału tegoż urlopu na części, co najmniej jedna z nich obejmowała minimum 14 kolejnych dni kalendarzowych (art. 162 Kp).
Z artykułu dowiesz się: jak planować nieprzerwany 14-dniowy urlop pracownika.
Jeśli kierowca, pracując w niedzielę lub święto, przekroczy tygodniową normę czasu pracy, a jednocześnie nie dostanie wolnego za tę pracę, należą mu się dwa dodatki do wynagrodzenia. Każdy powinien wynosić 100% wynagrodzenia.
Jak definiujemy czas wolny w którym oddajemy nadgodziny pracownikowi? Czy jest to czas w którym w danym dniu pracownik nie wypracował pełnego wymiaru czasu pracy? Czy są to też pełne dni w których pracownik pozostał w domu?
Kierowca nie może pracować w nadgodzinach bez ograniczeń. Przepisy określają w tym przypadku limit godzin nadliczbowych, którego przekraczanie jest zabronione. Ile wynosi?
Zdarza się, że kierowca ma do odbioru sporo nadgodzin – tyle, że nazbiera się z tego więcej niż jeden dzień. Czy trzeba mu w takiej sytuacji udzielić całego dnia wolnego, czy można skrócić mu kilka dniówek? Sprawdź.
Zamiast wynagrodzenia z dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych oraz dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej można wypłacać kierowcy ryczałt – co miesiąc taki sam. Jest to wygodne, ale trzeba uważać na kilka rzeczy. Jakich?
Jeśli podpiszemy lub rozwiążemy umowę o pracę z kierowcą w trakcie okresu rozliczeniowego, powstają problem z rozliczeniem nadgodzin. Pracodawca powinien ustalić wymiar czasu pracy dla tej części okresu rozliczeniowego, kiedy pracownik był zatrudniony i odnieść do niej faktyczne godziny pracy podwładnego. Za nadgodziny trzeba będzie zapłacić!
Ryczałt dla kierowcy można obniżyć tylko w określonych sytuacjach, gdy kierowca pracował dużo krócej niż zwykle. Z powodu pojedynczych nieobecności kierowcy nie można obniżyć wypłacanego ryczałtu za godziny nadliczbowe oraz za pracę w porze nocnej. Wolno to zrobić tylko wtedy, gdy różnica między faktycznym czasem pracy a czasem przyjętym do ustalenia ryczałtu jest znaczna.
Kierowcy często zaczynają pracę w kolejnej dobie wcześniej niż poprzedniego dnia, ponieważ mogą skracać odpoczynki. W takiej sytuacji należy im się wynagrodzenie na nadgodziny. Rozwiązaniem jest wprowadzenie indywidualnego rozkładu czasu pracy. Sprawdź różnice!
Przy rozliczaniu nadgodzin kierowców, bardzo popularnym błędem popełnianym przez pracodawców, jest nieprawidłowe obliczenie wynagrodzenia. Powodem jest pomylenie nadgodzin dobowych ze średniotygodniowymi. Na czym on polega? Sprawdź.
W niektórych sytuacjach służbom kontrolnym trudno jest sprawdzić, ile faktycznie kierowca pracował. Są sposoby, żeby to sprawdzić. Jak?
Zdarza się, że kierowca robi odpoczynek dzienny w dzień, a nie w nocy. W takiej sytuacji obliczenie, ile godzin pracował w nadgodzinach, może sprawiać trudność. Sprawdź, jak to zrobić.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »