Czy o zwrot kary za przekroczenie nacisków na osi napędowej mogą ubiegać się również załadowcy/nadawcy ładunków, którzy równolegle z przewoźnikiem zostali ukarani?
Kancelaria prawna przygotowała dla firm transportowych automatyczny generator wniosków o zwrot kar od ITD. Dotyczą one przeciążeń na oś powyżej 8 i 10 t. ale nie większych niż 11.5 t. - jak wynika z wyroku TSUE C-127/17. Samodzielne wygenerowanie wniosku przez Internet kosztuje 199 zł.
Od 26 stycznia br. można ubiegać się o zwrot opłaty lub kary za przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi. Dotyczy to tylko zezwoleń wydanych od 1 stycznia 2011 r. Sprawdź wymogi formalne i terminy – uwaga pierwszy z nich mija już za miesiąc 26 lutego br. Nowe przepisu umożliwiają zarówno wznowienie postępowań administracyjnych jak i sądowych. Sprawdź jak uzyskać zwrot opłat za „przeciążenie” osi, które nie przekraczało dopuszczalnego nacisku do 11,5 tony.
Od 13 marca wejdzie w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Wprowadza spore zmiany nie tylko w zakresie nacisków osi, ale też w systemie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych.
Po kilku latach starań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przejazd lekką ciężarówką na Słowację został ułatwiony. Z przejścia granicznego Piwniczna-Mniszek, łączącego polską drogę 87 ze słowacką 68, może teraz korzystać dodatkowa grupa pojazdów o dmc od 7,5 do 12 ton.
Są pierwsze wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego po korzystnym dla przewoźników orzeczeniu TSUE. We wszystkich orzeczeniach NSA wskazał, że ITD będzie musiała zwrócić przewoźnikom nałożone kary lub znacznie je obniżyć. Ciężarówki mogą jeździć z naciskami nieprzekraczającymi 11,5 t na oś.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że polskie ograniczenia nacisku osi (poniżej 11,5 tony na oś) są niezgodne z prawem unijnym. Część przewoźników będzie mogła odzyskać zapłacone kary, ale dotyczy to spraw nie starszych niż 5 lat. Wyrok oznacza, że ITD nie może już karać kierowców za nacisk do 11,5 tony. Tu jednak mogą być wyjątki.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 21 marca br. uznał, że Polska narusza prawo wspólnotowe o dopuszczalnych naciskach na oś. Mimo, że Polska zobowiązała się do dopuszczenia nacisków 11,5 tony, to praktyce na 97 proc. dróg jest on ograniczony do 8 i 10 ton. W konsekwencji transportowcy płacą kary za przeciążenia! Co wynika z orzeczenia TSUE?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »