Obecnie zatrzymania prawa jazdy kierowcy za granicą, nie skutkuje w praktyce zakazem prowadzenia w innych krajach (wyjątkiem jest utrata prawa jazdy w kraju macierzystym). Unijni urzędnicy pracują więc nad przepisami o „ogólnounijnej” utracie prawa jazdy. Jednak problemem będzie zapewne ujednolicenie różnych dopuszczalnych stężeń alkoholu w poszczególnych krajach (od 0 do 0,8 promila). Ponadto planowane jest ujednolicenie systemów punktów karnych i obniżenie wieku kierowców ciężarówek do 18 lat. Sprawdź nad czym pracuje Komisja Europejska – w zakresie transportu.
Zatrzymanie prawa jazdy za granicą jest bardzo możliwym scenariuszem. W Danii jest to konsekwencja fałszowania wskazań tachografu, a w Niemczech znacznego przekroczenia dopuszczalnej prędkości, czy jazdy pod wpływem alkoholu. Państwa członkowskie w teorii wymieniają informacje na temat praw jazdy przez siebie wydanych, wymienionych, zastąpionych, przedłużonych lub cofniętych (art. 15). Jednak w praktyce są to w zasadzie martwe przepisy, które nie mają odpowiednika w ustawodawstwach krajowych innych państw członkowskich.
„Terytorialny” zakaz prowadzenia pojazdów
W konsekwencji „zagraniczna” utrata uprawnień zwykle działa tylko na terytorium tego państwa.
Oczywiście inaczej jest w przypadku zatrzymania prawa jazdy, czy utraty uprawnień we własnym kraju. Jeśli bowiem polski kierowca straci uprawnienia w Polsce, to nie będzie mógł okazać prawa jazdy podczas ewentualnej kontroli za granicą i raczej nigdzie nie pojedzie.
Przeczytaj także:
Dostęp do bazy pytań egzaminacyjnych oraz możliwość nauki teorii samodzielnie - to tylko niektóre ułatwienia dla kandydatów na kierowców.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »