Od kilku dni organy kontrolne we wszystkich krajach członkowskich UE zobowiązane są do wyposażenia się w urządzenia DSRC do zdalnego pobierania danych z tachografów. Nowe przepisy weszły w życie 19 sierpnia br., a ich głównym celem jest podnoszenie bezpieczeństwa na drogach poprzez szybką preselekcję ciężarówek do kontroli. Nie wszystkie kraje członkowskie UE zdążyły dostosować się do zmian na czas i mają opóźnienia w tym obszarze.
Przeczytaj także:
Twoja firma otrzymała właśnie zawiadomienie o kontroli Inspekcji Transportu drogowego? Czy wiesz, jak przebiega taka kontrola? Jak przygotować się do tej procedury? Jeśli firma mieści się w kilku lokalizacjach, czy inspektorzy mogą jechać w różne miejsca? Czy kontrolowane są także pojazdy czy tylko dokumenty? Jakie kary może nałożyć inspektor? Jak odwołać się od decyzji wojewódzkiego inspektoratu transportu drogowego w sprawie nałożenia kary? Czy warto złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego?
Od grudnia 2022 r. inspektorzy ITD oraz pracownicy GITD zyskali nowe uprawnienia. Rozszerzono ich prawa do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Dotyczą one: niezatrzymania się do kontroli, złamania zakazu wyprzedzania, objeżdżania opuszczonych zapór, nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu, wyprzedzania na przejściu dla pieszych, itd. Sprawdź pozostałe zdarzenia, które upoważniają inspektorów i pracowników GITD do nałożenia grzywny.
Dobra reputacja to podstawowy warunek, dzięki któremu przedsiębiorca może wykonywać zawód przewoźnika drogowego. Powodów, dla których transportowcy tracą ten status jest wiele. W większości zależy to od liczby i wagi naruszeń, których dopuścili się kierujący pojazdami transportowymi. Jak podaje GITD w 2020 r. wykryto ponad 30 tysięcy naruszeń dotyczących czasu pracy i obowiązkowych przerw oraz aż 23 tysiące przypadki związane z nieprawidłową obsługą urządzeń rejestrujących. Część z tych naruszeń była zaliczana do najpoważniejszych, których popełnienie skutkuje nie tylko karą finansową, ale także możliwością wszczęcia postępowania w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika, a w konsekwencji - nawet zawieszeniem licencji. Do rozpoczęcia procedury wystarczy jedno najpoważniejsze naruszenie. Uwaga: Komisja Europejska pracuje nad wprowadzeniem „ratingu” dla firm, co to będzie?
Komisja Europejska pracuje nad zmianą klasyfikacji naruszeń. Do naruszeń, za które można stracić dobrą reputację, dołączą te związane z:
Rozwijany ma być też system ERRU, którego częścią jest KREPTD. Nowością w tym systemie ma być „rating przedsiębiorcy”, dający inspektorowi w czasie rzeczywistym szybką informację o skali naruszeń wykrytych w danej firmie
Z artykułu dowiesz się:
- co to jest dobra reputacja,
- za jakie naruszenia można utracić dobrą reputację,
- jak można się bronić przed jej utratą,
- co to jest „rating firm” – nad którym pracuje Komisja Europejska?
Przygotuj się na to, że jeżeli zatrzyma Cię kontrola Inspekcji Transportu Drogowego, pojedziesz w dalszą trasę z opóźnieniem. Kontrole będą trwały dużo dłużej niż do tej pory.
Aby przedsiębiorca uniknął kary za wykroczenie kierowcy, musi niezwłocznie wyciągnąć wobec niego konsekwencje. Ponadto powinien właściwie zaplanować jego pracę, a kierowca podpisać zobowiązanie dotyczące przestrzegania przepisów. Tak orzekł WSA w Gdańsku.
Jeśli z umowy wynika, że przewozy mogą podlegać zmianom w zakresie organizacji i tras w zależności od potrzeb zamawiającego, nie wyklucza to uznania tych przewozów za regularne specjalne. Tak orzekł NSA.
Inspekcja transportu drogowego uruchomiła mobilną stację kontroli pojazdów. Dzięki temu ma się zmniejszyć liczba niesprawnych pojazdów na drogach.
W całym kraju Inspektorzy Transportu Drogowego przeprowadzają liczne kontrole autokarów. Ze wzmożonymi kontrolami służb liczyć się muszą nie tylko przewoźnicy organizujący wyjazdy kolonijne. Sprawdzane są również inne pojazdy, gdyż od ich stanu także zależy bezpieczeństwo na drodze.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »