Parlament Europejski uchwalił wczoraj 4 kwietnia br. tzw. Pakiet Mobilności. Jest to przedostatni krok do jego przyjęcia. Przegłosowane zmiany dotyczą trzech obszarów: zasad delegowania kierowców, czasu jazdy, przerw i odpoczynków oraz dostępu do rynku przewozów (kabotaż). Przepisy odnośnie kabotażu praktycznie zamkną drogę polskim firmom!
Jutro (27 marca 2019 r.) podczas sesji plenarnej nastąpią głosowania związane z najważniejszymi aspektami tzw. Pakietu Mobilności. Głosowanie w trybie pilnym, nie wróży dobrze polskiej branży transportowej. Co będzie przedmiotem głosowania?
Konferencja Przewodniczących Parlamentu Europejskiego zdecydowała, że pakiet mobilności nie zostanie przekazany na marcową sesję plenarną parlamentu. A to oznacza, że prace nad nowymi europejskimi przepisami regulującymi transport znacznie się przeciągną.
Według szacunków Komisji Europejskiej każdego roku milion osób z różnych państw UE świadczy pracę w warunkach delegowania na terytorium innego kraju. Polska przoduje pod kątem wysyłania swoich pracowników do innych miejsc Wspólnoty. UE wciąż pracuje nad brzmieniem Pakietu Mobilności również w zakresie płacy minimalnej. Do tego czasu państwa członkowskie ustalają swoje zasady delegowania oddzielnie. Przypominamy jakie są tegoroczne stawki płacy minimalnej w państwach UE.
Zdaniem polskiego ministerstwa spraw zagranicznych dyrektywa ma protekcjonistyczny charakter, który utrudnia realizację traktatowej zasady wolności przepływu siły roboczej i usług. Polski rząd złożył 3 października skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Coraz więcej kierowców pracuje na samozatrudnieniu. Czy takie podmioty podlegają przepisom o płacy minimalnej? Jakie warunki należy spełnić, żeby kontrolerzy nie uznali, że firma została zawarta dla pozoru, a kierowca faktycznie pracuje dla zleceniodawcy jak pracownik? Przeczytaj naszą poradę.
Francuski Parlament przyjął projekt nowelizacji przepisów dotyczących kar nakładanych przez tamtejszą inspekcję pracy za naruszenia przepisów prawa pracy. Za naruszenie przepisów związanych z delegowaniem Polaka do pracy we Francji kara wyniesie aż 3.000 euro.
Europosłowie zagłosowali przeciw projektowi, zgodnie z którym kierowcy nie podlegaliby dyrektywie o delegowaniu. To nie jedyna zmiana, którą odrzucili posłowie. Dyskusja rozpocznie się na nowo w Radzie UE.
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego 4 czerwca 2018 r. zatwierdziła przepisy dotyczące branży transportowej. Największe emocje budziła sprawa delegowania pracowników. Udało się przyjąć kompromisowe i korzystne dla polskich firm transportowych rozwiązanie.
Delegowanie to specyficzna forma wykonania usługi przedsiębiorcy na rzecz innego przedsiębiorcy, polegająca na oddelegowaniu pracownika do pracy. W przypadku oddelegowania pracownika do innej firmy świadczy on dalej usługi na rzecz podmiotu, który go faktycznie zatrudnia i w związku z tym musi posiadać dokumenty od tego właśnie podmiotu. Usługobiorca, czyli podmiot do którego kierowca został oddelegowany nie staje się jego pracodawcą.
Wzrosną kary, a kontrole będą częstsze i prowadzone przez kilka służb jednocześnie. Francuskie ministerstwo pracy zapowiedziało, że wprowadzi surowsze kary za złamanie przepisów o delegowaniu kierowców.
NSZZ Solidarność wysłał list do Komisji Europejskiej, w którym zwraca uwagę, że krajowe przepisy regulujące sprawę delegowania kierowców są niezgodne z prawem unijnym.
Wymogi sprawozdawcze dotyczące zgłoszenia delegowania i weryfikacji zgodności przepisów luksemburskich dotyczących minimalnych płac kierowców delegowanych w ramach transgranicznego transportu towarów lub pasażerów zostają zawieszone – poinformowała luksemburska Inspekcja Pracy i Górnictwa.
Dyrekcja Generalna Komisji Europejskiej ds. Transportu przedstawiła informacje dotyczące postępu pracy nad Pakietem Mobilności.
Trybunał Sprawiedliwości zajmie się sprawą zaświadczeń A1. Sprawa ta została wszczęta na podstawie pytania belgijskiego sądu kasacyjnego, który miał wątpliwości co do tego, czy państwo przyjmujące pracownika delegowanego może podważyć zaświadczenie E 101 (A1) wydane temu pracownikowi w państwie wysyłającym.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »