Przed pakietem mobilności na umowie o pracę kierowców międzynarodowych widniały następujące składniki wynagrodzenia minimalnego wynoszącego 3010,00 zł brutto:
Jak obecnie wygląda rozliczenie wynagrodzenia kierowców. Czy nadal pozostaje w nim dyżur? Co składa się na płacę minimalną po 2 lutego 2022 r.?
Stosownie do regulacji zawartych w art. 6 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia. Kalkulując, czy wynagrodzenie osiągnęło poziom minimalnego, nie uwzględnia się:
Do minimalnego wynagrodzenia za pracę kierowcy można włączyć wynagrodzenie za dyżur, o ile nie będzie ono ustalone w stałej zryczałtowanej kwocie, która uzupełnia płacę minimalną. Nie istnieje bowiem taki składnik wynagrodzenia jak ryczałt za dyżury.
Z uwagi na aspekty techniczne związane z ustaleniem prawidłowej wysokości wynagrodzenia za dyżury kierowcy, dopuszczalne jest wypłacanie im zaliczek na poczet dyżurów, które po ostatecznym rozliczeniu dyżurów (np. raz na kwartał) są wyrównywane, o ile okażą się niższe od należnego wynagrodzenia za dyżury.
Przeczytaj także:
Jak rozliczyć delegowanie i diety kierowców międzynarodowych?Wydłużenie czasu jazdy kierowców do 11 godz.Gdzie znaleźć wysokość wynagrodzenia kierowców do delegowania?
Z artykułu dowiesz się:
Jakie składniki wchodzą w skład płacy minimalnej od 2 lutego 2022 r.?
Kiedy kierowcom należą się diety i ryczałty za podróż służbową?
Jakie są obecnie zasady rozliczania kierowców międzynarodowych?
Jaka jest podstawa składek na ubezpieczenia społeczne?
Jakie są skutki zbiegu pakietu mobilności z Polskim Ładem?
Zapraszamy na drugą część szkolenia poświęconego zmianom wynikającym z pakietu mobilności. W tej części omówione zostaną przepisy odnośnie: delegowania i wynagrodzeń kierowców.
Przewodnik Komisji Europejskiej o przepisach dotyczących delegowania kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe rzeczy.
Baza transportowa - według nowych przepisów - ma stać się centrum operacyjnym. Musi umożliwiać postój 1/3 floty i posiadać dogodny dojazd dla ciężarówek oraz pozostałą infrastrukturę. Do 15 stycznia 2023 r. przewoźnicy muszą zadeklarować spełnienie wymogu posiadania takiej bazy.
Dotychczas pojęcie bazy eksploatacyjnej w zasadzie odnosiło się wyłącznie do adresu, który musiał być zgłoszony do organu licencyjnego. Podanie adresu bazy konieczne było tylko na etapie uzyskania licencji.
Kontrola spełnienia tego warunku przez organ licencyjny sprowadzała się najczęściej do odebrania oświadczenia od firmy, że spełnia ona ten wymóg.
W praktyce tylko ITD dokonywało faktycznej kontroli, czy teren zgłoszony do urzędu spełniał wymagania. Dopiero podczas kontroli ITD w firmie można było stwierdzić czy pod wskazanym adresem faktycznie istnieje baza transportowa.
Według nowych przepisów jest kilka istotnych zmian.
Baza eksploatacyjna jest rozumiana jako centrum operacyjne firmy. Ma to ważne znaczenie, ponieważ pakiet mobilności operuje właśnie takim pojęciem. Jest to ściśle powiązane z takimi wymaganiami jak np. obowiązek powrotu kierowcy co trzy albo cztery tygodnie oraz powrotu pojazdu - nie rzadziej niż co osiem tygodni.
Ile przestrzeni potrzebujesz na bazę jeśli dysponujesz autami typu: bus oraz pojazdami ciężkimi?
Od kiedy należy dysponować "bazą" zgodną z nowymi przepisami?
Od 2 lutego 2022 r. zmieniły się przepisy ustawy o czasie pracy kierowców. Zmiana dotyczy również zasad ustalania podstaw wymiaru składek dla kierowców w zakresie przewozów międzynarodowych.
Do wejścia w życie przepisów o delegowaniu zostało 2,5 miesiąca, a przewoźnicy nadal nie wiedzą jak będą rozliczać wynagrodzenia kierowców. Rząd przedstawił do tej pory dwa projekty: pierwszy zakładał zlikwidowanie obowiązku wypłacania kierowcom diet i ryczałtów noclegowych, a drugi płatność składek od średniego wynagrodzenia. To wciąż jednak tylko projekty. Przewoźnicy chcą zaplanować budżety na przyszły rok, potrzebują też zmienić umowy kierowcom. O zmianie tej wiadomo było już od pół roku. Czas biegnie, a przewoźnicy nadal nic nie wiedzą.
Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad kolejnym pomysłem uregulowania wynagrodzeń kierowców międzynarodowych. Otóż, składka ubezpieczeniowa – odprowadzana byłaby tylko od średniej dla pracowników delegowanych. Takie przejściowe rozwiązanie obowiązywałoby do końca 2022 r. Sprawdź szczegóły.
Diety i ryczałty noclegowe nie będą przysługiwały kierowcom. Z ustawy o czasie pracy kierowców usunięte zostaną przepisy dotyczące indywidualnego rozkładu czasu pracy. Przewoźnicy międzynarodowi transportujący pojazdami od 2,5 do 3,5 t będą mieli obowiązek uzyskiwania licencji na transport. Rząd opublikował projekt zmian w przepisach, związanych z wejściem w życie kolejnych części pakietu mobilności. Zmiany są dużo większe, niż wszyscy oczekiwali – i bardzo niekorzystne dla firm.
Nowelizacja ma dostosować polskie przepisy do unijnego pakietu mobilności oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. o ryczałtach za noclegi wypłacanych kierowcom. Zmiany zostaną wprowadzone w ustawie o transporcie drogowym, ustawie o czasie pracy kierowców, ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych oraz ustawie o tachografach.
Zmiany w wynagrodzeniach
Najwięcej zmieni się, jeśli chodzi o pensje kierowców. Z ustawy o czasie pracy kierowców zostaną usunięte przepisy o podróżach służbowych.
Dodany natomiast będzie przepis, który przewiduje, że kierowca odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy na obszarze określonym w umowie jako miejsce świadczenia pracy - nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 Kodeksu pracy.
To oznacza, ze kierowcom nie będą już przysługiwały nieoskładkowane i nieopodatkowane należności z tytułu podróży służbowych.
jak będzie wyglądało wynagrodzenie kierowców po 2 lutego 2022 r. w transporcie międzynarodowym,
jakie zmiany zajdą w ewidencjonowaniu czasu pracy,
jak zmienią rozkłady czasu pracy.
Pojawił się długo wyczekiwany projekt przepisów, które mają dostosować zasady wypłacania wynagrodzeń w Polsce do przepisów dotyczących delegowania z pakietu mobilności. Proponowany przez rząd wariant nie jest po myśli firm transportowych.
Zmiana spowoduje, że od przychodów kierowcy z tytułu podróży służbowych, które do tej pory były nieopodatkowane i nieozusowane, będzie trzeba odprowadzać podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że niedługo skieruje projekt do konsultacji publicznych.
Kierowcy wykonujący przewozy kabotażowe towarów i osób oraz kierowcy wykonujący transport drogowy w transporcie kombinowanym na terenie Danii pojazdami o dmc powyżej 3,5 t – będą w Danii podlegać pod płacę minimalną. Nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2021 r.
Od 30 lipca zaczną obowiązywać zmiany w unijnej dyrektywie o pracownikach delegowanych. Na jej podstawie pracownicy będą otrzymywać w państwie przyjmującym taką samą pensję, jak tamtejsi obywatele. Czy takie zasady będą dotyczyły też kierowców w transporcie międzynarodowym? Jakie są wyłączenia? Czy wszystkie kraje Unii traktują nowe przepisy identycznie?
Przypominamy, że od 1 marca polskich kierowców, którzy wykonują w Holandii przewozy w ramach kabotażu lub transportu międzynarodowego, należy zgłaszać w nowym, elektronicznym systemie delegowania. Nowe obowiązki nie dotyczą tranzytu.
Od 1 marca br. w Holandii wprowadzono obowiązek zgłaszania oddelegowanych kierowców. Podobno od 1 lutego już można zgłaszać kierowców. Proszę o informację jak dokonać prawidłowo zgłoszenia, jak brzmi adres strony pod którą należy dokonywać zgłoszeń, oraz czy przedstawicielem przedsiębiorcy może być sam oddelegowany kierowca?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »