Związek pracodawców Transport i Logistyka Polska skierował list otwarty do Ministerstwa Infrastruktury. Wskazuje w nim, że na rynku brakuje tachografów inteligentnych II generacji. Natomiast zgodnie z przepisami, po awarii „starego” tachografu w już użytkowanych ciężarówkach – można go wymienić jedynie na najnowszy II generacji (nie można zainstalować tachografu podobnej klasy np. I generacji). W konsekwencji dla przedsiębiorców oznacza to, że jeżeli całkowicie popsuje się tachograf i będzie wymagał wymiany, to z powodu braku urządzenia – ciężarówka warta kilkaset tysięcy złotych – nie będzie pracowała przez wiele tygodni!
Przeczytaj także:
Przedstawienie umowy użyczenia ciężarówki nie wybroni przed karą za brak danych z kart kierowców. GITD wymaga dowodów potwierdzających, które przewozy były wykonywane poza firmą. Właścicielka firmy przedstawiła umowę użyczenia pojazdów z gospodarstwem rolnym, ale z danych wynikało, że ciężarówki przekraczały granicę kraju. Wyjaśnienia, dane i umowa użyczenia – były niewiarygodne i nie tłumaczyły luk w zapisach.
Tak wynika z niedawnego wyroku wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu. Sąd orzekał w sprawie kar nałożonych po kontroli w siedzibie firmie transportowej. W wyniku kontroli inspektorzy nałożyli na właścicielkę przedsiębiorstwa karę za wiele naruszeń przepisów. Między innymi za wykonywanie przewozów, podczas których w tachografie nie było karty kierowcy.
Z analizy danych z tachografów zainstalowanych w pojazdach wynikało, że kierowcy kilkakrotnie wyjmowali swoje karty z tachografu, po czym pojazdy dalej się poruszały.
Z artykułu dowiesz się:
jak ITD wykrywa sprzeczności w dokumentacji,
jakie jest stanowisko sądów odnośnie tak przedstawionych dowodów.
Z powodu decyzji o sprzedaży, pojazd ciężarowy został wycofany z eksploatacji, a tachograf odczytany 2 listopada 2020 r. Natomiast sprzedaż nastąpiła 15 lutego 2021 r. i taką datę miała faktura sprzedaży (pojazd stał bez ruchu). Czy przedsiębiorca w tym czasie powinien jeszcze dwukrotnie odczytać dane z tachografu - raz przed upływem 90 dni i drugi raz bezpośrednio przed dniem sprzedaży czyli 14 lutego, czy też odczyt z 1 listopada był wystarczający?
Kierowcy wyjeżdżają z siedziby firmy busami do miejsca docelowego (bazy w Holandii) gdzie znajdują się ciężarówki. Jak w tej sytuacji właściwie wystawiać urlopówki, a dokładnie do kiedy? Ponieważ nie wiemy kiedy dany kierowca wejdzie do ciężarówki. Wyjaśnię, że urlopówki wydawane są w piątek, a kierowcy wyjeżdżają w sobotę. Jak zaplanować wydawanie tych dokumentów w tej sytuacji?
Tachograf, mimo że cyfrowy, nie obejdzie się bez wpisów manualnych. Jest szereg sytuacji, które wymagają wprowadzenia danych ręcznie. Po co? Na przykład, by podczas kontroli nie było tak zwanych pustych okresów. Dlaczego? Bo według prawa każda czynność kierowcy zawodowego powinna by odnotowana.
Tachograf cyfrowy 4.0 - nazywany inteligentnym, od 15 czerwca ma być montowany we wszystkich nowych pojazdach o DMC powyżej 3,5 tony. To już czwarta modyfikacja cyfrowego urządzenia. Czy dzięki smart tacho skończy się era jazdy na wyłączniku?
Warsztaty, które sprawdzają tachografy analogowe i cyfrowe, będą musiały dokumentować każde badanie tachografu dużo bardziej szczegółowo niż dziś. Każde użycie karty warsztatowej będzie rejestrowane.
Senat 29 czerwca br. uchwalił nowelizację ustawy o transporcie oraz nową ustawę o tachografach. Nowe przepisy są dużym zagrożeniem dla firm transportowych. Odwrotne włożenie wykresówki oraz brak niektórych danych mogą być potraktowane przez inspektora jako oszustwa dokonywane za pomocą tachografów. Kary będą bardzo wysokie.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »