Czy ważne zaświadczenie ADR na przewóz drogowy towarów niebezpiecznych w cysternach, uprawnia kierowcę do wykonywania czynności napełniania i opróżniania cystern na terminalach przeładunkowych i stacjach nalewczych? Otóż, są z tym problemy dlatego też ZP TiLP zwrócił się z pytaniem w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury. Okazuje się, że kierowcy, którzy mają "mocniejsze" i częściej aktualizowane uprawnienia z zakresu ADR, niż te wymagane na stacjach nalewczych i tak nie są wpuszczani na terminale.
Doradca do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych to osoba, która pomaga w działalności przedsiębiorstwa związanej z nadawaniem i przewozem towarów niebezpiecznych oraz czynnościami towarzyszącymi, takimi jak: pakowanie, załadunek, napełnianie czy rozładunek. Wyjaśniamy: jakie zadania ma doradca, jakie podmioty są zwolnione z obowiązku jego wyznaczenia oraz jakie kary może ponieść przedsiębiorca za niewyznaczenie doradcy DGSA.
Obowiązek wyznaczenia doradcy DGSA w firmie wynika z umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) i ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Doradca winien czuć się w obowiązku dążenia do ułatwienia prowadzenia działalności przewozowej zgodnie z odpowiednimi wymaganiami oraz w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Obowiązki doradcy określają odpowiednio ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Cel – dążenie do ułatwienia działalności
Najważniejszym zadaniem doradcy DGSA (zgodnie z umową ADR) powinno być dążenie - poprzez zastosowanie wszystkich niezbędnych środków i działań oraz w granicach określonych zakresem działalności przedsiębiorstwa - do ułatwienia prowadzenia tej działalności zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Z artykułu dowiesz się:
jaka jest rola doradcy przy wypadku,
jakie są obowiązki nadawcy towaru - który obecnie również musi mieć dosradcę DGSA,
jakie podmioty są zwolnione z obowiązku wyznaczenia doradcy.
Minister Infrastruktury znowelizował rozporządzenie w sprawie uzyskiwania świadectwa doradcy ADR. Zmieniono wzorzec tego świadectwa. Zmiana wynikała z konieczności lepszego zabezpieczenia tego dokumentu. Dotychczasowy blankiet świadectwa takich zabezpieczeń nie zawierał.
Dzięki nowelizacji świadectwo doradcy ADR zostanie opatrzone następującymi zabezpieczeniami:
papier ze znakiem wodnym, niewykazującym luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym,
włókna zabezpieczające widoczne w światle dziennym i w promieniowaniu ultrafioletowym oraz
losowo rozmieszczone drobiny wykazujące luminescencję w promieniowaniu ultrafioletowym, itd.
Z artykułu dowiedz się, jakie nowe zabezpieczenia wprowadzono do świadectwa doradców ADR oraz do kiedy zachowają ważność dotychczasowe świadectwa doradców ADR.
Najnowsza nowelizacja przepisów obowiązująca od 1 stycznia br., posiada przejściowy umożliwiający dalsze stosowanie poprzedniej wersji ADR (2019) do 30 czerwca 2021 roku. Od 1 lipca będą obowiązywały następujące zmiany – sprawdź.
Od 1 lipca, jak co dwa lata, obowiązkowo trzeba już zacząć stosować zmiany w przepisach regulujących przewozy towarów niebezpiecznych, które weszły w życie od początku roku. Co się zmieniło?
Świadectwo dopuszczenia pojazdu ADR do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych wymagane jest dla pojazdów EX/II, EX/III, FL, AT i MEMU i potwierdza ono zgodność wymienionych pojazdów z wymaganiami części 9 umowy ADR. Świadectwo to jest wystawiane przez właściwą władzę państwa rejestracji dla każdego pojazdu, którego badanie zostało zakończone wynikiem pozytywnym, lub dla którego wydano deklarację zgodności z wymaganiami działu 9.2 zgodnie z 9.1.2.1 umowy ADR. W Polsce właściwymi władzami są Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego w przypadku pojazdów cywilnych i Szef Wojskowego Dozoru Technicznego w przypadku pojazdów będących własnością lub w dyspozycji Sił Zbrojnych.
Szczegółowe warunki, tryb wydawania i przedłużania ważności świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR oraz wydawania jego wtórnika a także wzór i sposób wypełniania świadectwa oraz wysokość opłat za wydanie tego świadectwa, przedłużenie jego ważności i wydanie jego wtórnika - określa rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 15 lutego 2012 roku w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR, które zostało zmodyfikowane rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 16 czerwca 2021 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR i wchodzącym w życie z 1 lipca 2021 r.
Z artykułu dowiesz się jakie zmiany wprowadzono w świadectwie dopuszczenia pojazdu ADR. Wyjaśniamy:
Dowiesz się także jakie są aktualne opłaty za jego wydanie.
Od 1 lipca zacznie obowiązywać rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 16 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR. Zmiany dotyczą głównie dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie świadectwa.Wzrosły też stawki opłat!
To nadawca ma określić, czy przewożona substancja jest niebezpieczna. W przypadku wykonywania przewozów na potrzeby własne, trzeba samodzielnie sklasyfikować towar pod kątem ADR. Czym się kierować i jakie instytucje mogą w tym pomóc?
To nadawca odpowiada za klasyfikację towaru niebezpiecznego. Nie ma przeszkód, aby przeprowadził procedurę klasyfikacji samodzielnie, ale pod warunkiem że posiada odpowiednie zaplecze badawcze. Klasyfikacja powinna być przeprowadzona w oparciu o „Podręcznik badań i kryteriów”.
Jak powinien wyglądać dokument przewozowy przy transporcie gazów technicznych i propan-butanu w butlach przy zastosowaniu wyłączenia 1.1.3.6 ADR. Zgodnie z ostatnią nowelizacją należy podać „wartość obliczoną”. Co w przypadku, jeżeli podczas jednego wyjazdu kierowca zaopatruje kilku odbiorców? Czy do każdego z nich musi być wystawiony osobny dokument przewozowy? Czy po dostarczeniu pełnych butli i zabraniu pustych od odbiorcy należy od nowa przeliczyć wartość punktową ładunku i wpisać ją do dokumentu przewozowego. Jak przygotować taki dokument, żeby był czytelny?
To nadawca ma obowiązek określić, czy przewożona substancja jest niebezpieczna. W przypadku przewozów na potrzeby własne – przewoźnik jest jednocześnie nadawcą – i to on musi sklasyfikować towar pod kątem ADR.
Ważność zaświadczeń ADR kierowców oraz świadectw przeszkolenia doradców ADR, która kończy się między 1 marca 2020 r. a 1 września 2021 r., została przedłużona do 30 września.
Na początku pandemii Polska podpisała wielostronna umowę M324 dotyczącą przedłużenia ważności zaświadczeń ADR dla kierowców. Obowiązywanie tej umowy było jednak przewidziane do 30 listopada 2020 r. Na jej podstawie wszystkie świadectwa szkolenia kierowców, których ważność kończyła się między 1 marca 2020 r. a 1 listopada 2020 r., zachowywała ważność do 30 listopada 2020 r. Kiedy okazało się, że utrudnienia związane z pandemia nie ustąpią do tego czasu, podpisano nową umowę M330, która stanowi niejako przedłużenie poprzedniej.
Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia o przeszkoleniu kierowcy ADR jest spowodowane koniecznością dostosowania tego dokumentu do aktualnego stanu prawnego w zakresie zabezpieczeń. Zaświadczenie ma być lepiej zabezpieczane przed możliwością fałszerstwa.
Od 10 października zaczną obowiązywać zmienione przepisy, dotyczące zaświadczeń ADR. Nieczytelne albo nieaktualne zaświadczenie trzeba będzie wymieniać na takich samych zasadach, jakie obowiązują w przypadku zagubienia tego dokumentu. Sprawdź gdzie złożyć wniosek
Uzyskanie świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych wymaga przedstawienia dowodu rejestracyjnego pojazdu. Czy wystarczy jednak dowód tymczasowy do złożenia wniosku o świadectwo ADR?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »