W 2023 r. wchodzą w życie kolejne zmiany w umowie ADR. Jest ona aktualizowana w cyklach dwuletnich w latach nieparzystych. Okres przejściowy na dostosowanie się do zmian trwa do 30 czerwca 2023 r.
Uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych (w tym również odpadów niebezpiecznych ) musi wyznaczyć co najmniej jednego doradcę do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych. Czy istnieją jakieś wyjątki od tej zasady?
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów do przewozu materiałów niebezpiecznych (ADR) i maksymalna masa przewożonego ładunku w większości towarów niebezpiecznych nie jest uregulowana w przepisach dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych. Wynika ona natomiast z innych ograniczeń wynikających m.in. konstrukcji pojazdu/zespołu pojazdów, jak też przepisów ruchu drogowego.
Dlatego przy tylko ogólne określonych parametrach trudno jest wskazać, czy w konkretnym przypadku dojdzie do przekroczenia, czy też nie, a jeżeli dojdzie to jaki parametr będzie przekroczony.
Od tego w dużej mierze uzależniona jest ewentualna odpowiedzialność różnych podmiotów, a wchodzić może w grę odpowiedzialność:
Jak widać krąg podmiotów, na które mogą zostać nałożone sankcje za przeładowanie jest dość duży.
W poniższym uzasadnieniu odniosę się do typowych przypadków dotyczących poruszanego zagadnienia, jak również ogólnych zasad przewozu ładunków.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Jak prawidłowo oznakować kontenery z punktu widzenia ADR przy przewozach drogowych krajowych. Kontenery wyjeżdżają z kopalni, następnie są transportowane do bazy naczepą podkontenerową, gdzie po zatankowaniu olejem napędowym będą wracały z powrotem. Kontenery nie są naszą własnością. Jakich dokumentów technicznych kontenerów możemy żądać od klienta, a jakie należy okazać podczas kontroli ITD lub innych uprawnionych służb? W jaki sposób kontenery muszą być oznakowane aby spełniały wymogi prawa o ruchu drogowym i ADR? Jak oznakować naczepę i ciągnik przewożące takie kontenery?
W przedstawiony zagadnieniu poruszone są dwie zasadnicze kwestie: pierwsza dotycząca oznakowania wymaganego przepisami umowy ADR oraz druga związana z dokumentacją wymaganą na kontrolach drogowych.
I. OZNAKOWANIE
W pierwszej kwestii wyjaśniam, iż podczas przewozu oleju napędowego (numer UN 1202) wymagane jest oznakowanie zarówno jednostki transportowej (ciągnik i naczepa) oraz oznakowanie samego kontenera.
Elementami oznakowania pojazdów, cystern oraz kontenerów używanych do przewozu materiałów niebezpiecznych są nalepki ostrzegawcze, tablice barwy pomarańczowej oraz znaki. Wymagania w zakresie oznakowania zawarte są w dziale 5.3 umowy ADR, gdzie w podrozdziale 5.3.2.2 wskazano wymagania dotyczące tablic barwy pomarańczowej, natomiast w podrozdziale 5.3.1.7 wskazano wymagania dotyczące nalepek.
Jednostki transportowe zawierające cysternę/kontener-cysternę przewożącą materiały niebezpieczne powinny być zaopatrzone na bokach cysterny lub na bokach każdej komory cysterny w tablice barwy pomarańczowej z numerem rozpoznawczym zagrożenia i numerem UN (w rozpatrywanym przewozie numer zagrożenia: 30, numer UN: 1202). Tablice powinny być umieszczone w sposób równoległy do osi podłużnej pojazdu. Zprzodu i z tyłu jednostki transportowej należy umieścić tablice pomarańczowe „gładkie” (5.3.2.1.1 ADR).
Zgodnie z ustawą o przewozie towarów niebezpiecznych - uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych obowiązany jest wysłać jeden egzemplarz rocznego sprawozdania z działalności - w terminie do 28 lutego (za 2022 r.) Sprawozdanie należy przesłać do wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.
Od stycznia 2023 r. wejdą w życie kolejne zmiany w umowie ADR. Jest ona aktualizowana w cyklach dwuletnich w latach nieparzystych. Okres przejściowy na dostosowanie się do zmian będzie trwał do 30 czerwca 2023 r.
W 2023 roku wejdą w życie zmiany dotyczące przewozów towarów niebezpiecznych. Jak zawsze, do 30 czerwca będzie trwał okres przejściowy, podczas którego dalej można stosować poprzednią wersję ADR (2021).
Podstawowym dokumentem związanym z przewożonym ładunkiem jest list przewozowy. Taki dokument wymagany jest podczas każdej kontroli drogowej niezależnie od charakteru odbywanego przewozu i obowiązuje zarówno w przewozach krajowych jak też międzynarodowych. W przypadku transportu towarów niebezpiecznych - w niektórych przypadkach - jest wymagany nawet podczas jazdy po rozładunku.
Ma on ważne znaczenie dla przewoźnika, ponieważ z reguły stanowi dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu, a w konsekwencji wpływa na jego określone prawa jak też obowiązki.
Znaczenie listu przewozowego w trakcie kontroli
Dla służb kontrolnych dokument przewozowy stanowi podstawę dla określenia rodzaju przewozu i wymaganych do tego uprawnień.
Szczególne znaczenie ma więc w przypadku przewozów realizowanych w związku z przewozem towarów niebezpiecznych. Przy takim przewozie firma wioząca towar powinna szczególnie zadbać o to, aby dane w dokumencie przewozem były kompletne. Kontrolerzy oprócz charakteru przewozu na podstawie listu przewozowego będą także sprawdzać ewentualne inne wymagane dokumenty, jak również sposób przewozu.
Czy świąteczne zakazy ruchu w kraju (obowiązujące 11 listopada br.) dotyczą również przewozów objętych umową ADR?
Przewozy drogowe, w tym towarów niebezpiecznych, muszą odbywać się w sposób bezpieczny i efektywny. Poszczególni uczestnicy przewozu powinni podejmować środki bezpieczeństwa odpowiednie do zakresu dających się przewidzieć zagrożeń. Przedstawiamy najczęstsze naruszenia w przewozach ADR, jakie stwierdzone zostały w trakcie kontroli drogowych. Wyjaśniamy też, jakie są podstawowe obowiązki przewoźników w zakresie organizacji tych przewozów.
Wymagania i obowiązki dla kierowców przewożących towary niebezpieczne określają ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych. Przedstawiamy wymagane r odzaje kursów ADR dla kierowców, a także wyjaśniamy co zrobić, gdy kierowca musi przewieźć towar niebezpieczny, a nie przeszedł szkolenia?
Towary niebezpieczne oznaczają materiały i przedmioty, których przewóz na podstawie ADR jest zabroniony, albo jest dopuszczony wyłącznie na warunkach podanych w ADR.
Wymagania i obowiązki dla kierowców przewożących towary niebezpieczne określają ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Firma, która przewoziła w ubiegłym roku towary niebezpieczne, musi przygotować sprawozdanie o przeprowadzonych transportach. Należy je wysłać do WITD do 28 lutego br. Kto w firmie odpowiedzialny jest za opracowanie takiego dokumentu? Na jakim wzorze należy go przygotować? Sprawdź.
Początek każdego kolejnego roku, wiąże się z obowiązkiem sprawozdawczości – również w przewozie towarów niebezpiecznych.
Zgodnie z ustawą o przewozie towarów niebezpiecznych - uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych obowiązany jest wysłać jeden egzemplarz rocznego sprawozdania z działalności - w terminie do 28 lutego (za 2021 r.) Sprawozdanie należy przesłać do wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.
Kto ma obowiązek przygotowania sprawozdania z transportów ADR.
Na jakim formularzu należy go przygotować - pobierz wzór.
Webinarium omawia podstawowe zagadnienia związane z towarami niebezpiecznymi, obowiązki najważniejszych uczestników przewozu oraz naruszenia w transporcie towarów niebezpiecznych i ich klasyfikacji. W trakcie szkolenia omówione zostaną także wyłączenia spod przepisów ADR oraz kwestie dokumentacji i procedur nadawczych związanych z oznakowaniem i umieszczaniem nalepek. Webinarium składa się z wykładu oraz sesji pytań i odpowiedzi
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »