Filtruj treść
Filtruj

Odpoczynki kierowcy - jak pogodzić sprzeczne przepisy

Autor: Piotr Kowalski

Dodano: 24 stycznia 2012
Pytanie:  Proszę o wskazanie najlepszego rozwiązania w związku z odpoczynkami kierowcy. Mamy przepis mówiący o tym, że jedna wykresówka jest przeznaczona na 24 godziny jazdy, oraz kary za nieuzasadnione użycie dwóch wykresówek w tym samym okresie. Ponadto kierowca odbierający odpoczynek w pojeździe musi pozostawić tarczę w tachografie. Na dodatek ITD w naszym regionie uważa, że wymiana tarczy w trakcie odpoczynku narusza ten odpoczynek, więc inspektorzy nakładają kary za przerwany odpoczynek.
Nie ma możliwości stosowania tych przepisów łącznie. Do tej pory nasi kierowcy poruszający się po Europie po zakończeniu pracy wyjmowali tarcze z tachografów i rysowali długość odpoczynków na kratownicy. Nie mieli problemów na drodze podczas kontroli, jednak obawiamy się kontroli w przedsiębiorstwie, ponieważ rozliczamy delegacje ryczałtem 25%. Jeśli ściśle zastosujemy wymóg zmiany tarczy w tachografie co 24 godziny, nieuniknione będzie nakładanie się na siebie okresów aktywności dobowej, co również jest karane.
Podczas analizy tarcz wychodzi nam, że bardzo często wymiana tarczy przypada w połowie odpoczynku. Kierowcy musieliby budzić się w nocy i wymieniać tarczkę. Wolą metodę rysowania pauzy na kratownicy, ponieważ wówczas nie muszą się obawiać, że okresy aktywności się nałożą, ale to również jest niezgodne z przepisami, skoro przebywają w pojeździe. Na dodatek, jak napisałam, nasi inspektorzy nie uznają wymiany tarczy w trakcie odpoczynku. Jak rozwiązać taki problem?

Pozostało jeszcze 60% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Zyskaj dostęp do wszystkich płatnych treści na portalu

  • Aktualności o zmianach przepisów transportowych zawsze będziesz na bieżąco
  • Interpretacji przepisów zawsze z komentarzem, z którego wszystko jasno wynika
  • Konsultacji z ekspertami pytasz i otrzymujesz odpowiedzi
  • Dobrych praktyk transportowych rekomendowanych przez kancelarie sposobów postępowania, które warto naśladować
  • Telefonicznego dyżuru eksperta osobiście zadaj pytanie a natychmiast otrzymasz rozwiązanie
  • Edytowalnych wzorów dokumentów każdy przygotujesz w kilka minut
  • E-biblioteki z najnowszymi e-raportami branżowymi do pobrania

Logowanie

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.

Autor: Piotr Kowalski

prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego, trener i szkoleniowiec z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, autor wielu publikacji na temat prawa transportowego

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x