Filtruj treść
Filtruj

odpoczynek kierowcy w kabinie ciężarówki

Odpoczynek kierowcy trwający 7 godz., czy chroni przed karą?

Odpoczynek kierowcy trwający 7 godz., czy chroni przed karą?

Pytanie:  Kierowca powinien odpoczywać minimum 11 godzin na dobę. Odpoczynek ten może skrócić do 9 godzin, ale tylko 3 razy w tygodniu. Jednak Decyzja Wykonawcza Komisji 7.6.2011 wskazuje, że nie ma odpoczynku, dopiero poniżej 7 godzin wolnego. Powstaje pytanie - jakie konsekwencje ze strony służb kontrolnych ma odebranie przez kierowcę odpoczynku krótszego niż 7 godz.? Czy odpoczynek ponad 7 godz. ochroni przed karą?

Przepisy regulujące problematykę związaną z czasem pracy kierowców wskazują normy czasu jazdy, przerw i odpoczynków, a dodatkowo uregulowane są okresy rozliczeniowe w trakcie, których kierowca musi odbyć przerwę lub odpoczynek.

W przypadku kierowcy pracującego w obsadzie jednoosobowej, kierowca musi wyrobić się ze wszystkimi aktywnościami w ciągu 24 godzin od pierwszej aktywności. Inaczej mówiąc - od zakończenia jednego odpoczynku (dziennego lub tygodniowego) do kolejnego okresu odpoczynku dziennego lub tygodniowego.

Oznacza to, że czas pracy kierowcy w danym okresie rozliczeniowym ograniczony jest przede wszystkim koniecznością odbycia odpoczynku dziennego.

Podział odpoczynków dłuższych niż tygodniowe - na przełomie tygodni

Podział dłuższych odpoczynków kierowcy na przełomie tygodni

W jaki sposób należy podzielić odpoczynki dłuższe niż regularne odbierane na przełomie tygodni. Zgodnie z opracowaniem TRACE (które wyjaśnia treść rozporządzenia 561/2006) na s. 45 czytamy – „tygodniowy okres odpoczynku, który obejmuje dwa tygodnie, można zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie obu. Okres odpoczynku trwający minimum 69 godzin MOŻE być uznany za dwa następujące po sobie odpoczynki tygodniowe (czyli jeden regularny a drugi skrócony)”. Czy użyte słowo „MOŻE" pozwala kontrolującemu na dowolność uznaniową? Dlaczego ten wyjaśniający zapis w TRACE nie jest udostępniony w jakimś akcie prawnym dostępnym dla przedsiębiorców? Czy w praktyce TRACE może być uznaną podstawą prawną na okoliczność odwołania przedsiębiorcy od nałożonej kary?

Przepisy unijnego rozporządzenia 561/2006 (WE) w zakresie odpoczynków tygodniowych podają tylko minimalne założenia. Oznacza to, wykorzystanie ich w dłuższym wymiarze jest jak najbardziej prawidłowe. Przepisy rozporządzenia nie definiują okresów nieobecności w pracy takich jak: urlopy kierowcy, zwolnienia lekarskie lub inne absencje. Takie jednak nieobecności przewidziane są w przepisach krajowych, co nie zmienia faktu, że spełniony jest podstawowy warunek czyli swobodne dysponowanie swoim czasem. Inaczej mówiąc - w sytuacji gdy kierowca nie jest w dyspozycji firmy, czas ten traktowany jest jako odpoczynek kierowcy bez względu na to czy jest to zwykły odpoczynek tygodniowy, czy też inna nieobecność w pracy.

Warto w tym miejscu dodać, iż w tym zakresie mogą wystąpić spore rozbieżności w zależności od charakteru przewozu tj.  inaczej jest w przypadku przewozu osób i przewozu rzeczy – do wyjaśnienia założyłem, że chodzi o przewóz towarów.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x