Filtruj treść
Filtruj

Zmiany w taryfikatorach kar transportowych 2022

Autor: Adam Janus

Dodano: 23 lutego 2022
Nowe taryfikatory kar ITD

Od 1 marca sporym modyfikacjom ulegną taryfikatory kar za naruszenia transportowe. Przyczyną nowelizacji była konieczność dostosowania przepisów do postanowień pakietu mobilności. Nowością jest objęcie taryfikatorami busów o dmc powyżej 2,5 t, możliwość dosłania danych podczas kontroli, dodanie nowych kar m.in. za odpoczynek 45 godz. w kabinie. Zabrakło natomiast wprowadzenia ograniczenia maksymalnej wysokości kary dla kierowcy (jest nieograniczona!). Omawiamy zmiany w taryfikatorach kar.

Nowelizacja nie podniosła górnej granicy kar za naruszenia stwierdzane podczas jednej kontroli. Tak jak poprzednio wobec zarządzającego transportem limit kary z jednej kontroli nie może przekroczyć 3 000 zł, a na firmę 12 000 zł na kontroli drogowej. Natomiast w trakcie kontroli w firmie może być to od 15 000 zł do 30 000 zł. Wysokość kary w tym ostatnim przypadku uzależniona jest od ilości zatrudnionych kierowców.

Kolejną nowością jest objęcie taryfikatorami kar także pojazdów o dmc powyżej 2,5 tony, co oczywiście będzie dotyczyło tylko ruchu międzynarodowego. Konsekwencją tego już od 21 maja tego roku, będzie możliwość ukarania kierowcy, zarządzającego i firmy dysponującej mniejszymi pojazdami - busami, a nie tak jak dotychczas wyłącznie powyżej 3,5 tony.

Dodatkowo kontrolerzy ITD dostaną nowe uprawnienia do zatrzymania w zasadzie każdego pojazdu i weryfikacji przepisów pakietu mobilności w pojazdach o dmc powyżej 2,5 tony.

Katalog kar na kierowców podobnie jak poprzednio uregulowany jest w załączniku nr 1. Procedura sankcjonowania również się nie zmieniła, czyli pozostawiono tryb wykroczeniowy, co oznacza mandat karny lub wniosek do sądu o ukaranie.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jakie nowe kary trafiły to taryfikatora dla: kierowcy, zarządzającego i firmy?

Czy oprócz tych podmiotów kary mogą otrzymać też inne osoby w firmie?

Jakich zmian zabrakło w nowych taryfikatorach (np. ograniczenia maksymalnej wysokości kar!)?

Pozostało jeszcze 89% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Zyskaj dostęp do wszystkich płatnych treści na portalu

  • Aktualności o zmianach przepisów transportowych zawsze będziesz na bieżąco
  • Interpretacji przepisów zawsze z komentarzem, z którego wszystko jasno wynika
  • Konsultacji z ekspertami pytasz i otrzymujesz odpowiedzi
  • Dobrych praktyk transportowych rekomendowanych przez kancelarie sposobów postępowania, które warto naśladować
  • Telefonicznego dyżuru eksperta osobiście zadaj pytanie a natychmiast otrzymasz rozwiązanie
  • Edytowalnych wzorów dokumentów każdy przygotujesz w kilka minut
  • E-biblioteki z najnowszymi e-raportami branżowymi do pobrania

Logowanie

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x