Pytanie: Firma zajmuje się przewozem odpadów zarówno pojazdami ciężkimi – wyposażonymi zarówno w tachografy cyfrowe, jak i analogowe oraz pojazdami o dmc do 3,5 tony. Przewożone odpady pochodzą zarówno z gospodarstw domowych (zwolnione z tachografu), jak i z przemysłu (obowiązek stosowania tacho). Jak w takich sytuacjach używać tachografów oraz wystawiać zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu (urlopówki)?
Przewóz odpadów z gospodarstw domowych oraz innych odpadów sprawia firmom sporo problemów w zakresie konieczności używania tachografów. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że często kierowcy w jednym dniu wykonują różne typy transportów (zwolnione z tachografu i z obowiązkiem jego stosowania). Powoduje to, że w trakcie jednego dnia pracy podlegają różnym reżimom prawnym.
Dlatego na wstępie należy uporządkować pewne informacje oraz wyjaśnić najważniejsze definicje.
Czym są odpady komunalne?
W celu doprecyzowania materii dotyczącej przewozu odpadów komunalnych należy odnieść się do ich definicji.
Przez „odpady komunalne” rozumie się odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych (art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o odpadach). W przypadku odpadów powstających w typowych gospodarstwach domowych większych wątpliwości interpretacyjnych raczej nie ma.
Natomiast sytuacja komplikuje się w przypadku powstawania odpadów we wspólnotach mieszkaniowych oraz powstających w wyniku prowadzenia różnego rodzaju działalności gospodarczych.
Korzyści
Jaki jest najbezpieczniejszy sposób rejestrowania aktowności kierowców przewożących odpady?
Jak stosować tachograf przy przewozach mieszanych?
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu,możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu. Wyślij SMS o treści: WPR na numer 92568. Otrzymasz zwrotnego sms'a z kodem, który wpisz w poniższe pole. Koszt SMSa: 29 zł netto (35.67 zł brutto)
Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym