Zapraszamy do przeglądu najskuteczniejszych metod mocowania ładunków. Sprawdź jak zastosować te metody w zależności od tego, jakiego rodzaju towary przewozimy. Oczywiście nie sposób opisać wszystkich rodzajów ładunków, dlatego wybraliśmy te najczęściej przewożone. Zapraszamy do lektury!
Przewozy specjalistyczne to coraz ważniejsza gałąź transportu drogowego. Jednak aby je wykonywać, trzeba wiedzieć, w jaki sposób przewozić takie ładunki – np. maszyny inżynieryjne, sprzęt budowlany oraz maszyny samojezdne. I oczywiście – jak prawidłowo przygotować maszynę do transportu.
Polecamy także:
Zanim załadujesz maszynę na przyczepę, należy usunąć wszelkie luźne kawałki zanieczyszczeń, które mogłyby się z niej oderwać i spowodować utrudnienia na drodze lub uszkodzić inne pojazdy. Sprawdź, czy rampa, opony maszyny i podłoga przyczepy są wolne od oleju, smaru, lodu itp., bo jeśli nie, to maszyna będzie się przesuwać.
Maszyna powinna być ułożona na platformie wiozącego ją pojazdu w sposób zapobiegający jej przemieszczaniu się do przodu poprzez oparcie jej o główną bryłę pojazdu, np. o tzw. łabędzią szyję, próg lub ścianę przednią albo za pomocą poprzecznego elementu mocno złączonego poprzez platformę z ramą podwozia pojazdu. Maszynę i wszelkie odłączone od niej części należy tak zamocować, aby nie przekroczyć dopuszczalnych limitów nacisku osi i nie zmniejszyć bezpieczeństwa obsługi pojazdu. Trzeba sprawdzić prześwit między spodem pojazdu niskopodwoziowego a nawierzchnią drogi, żeby nie dopuścić do zawieszenia się pojazdu na podłożu.
Wszystkie ruchome instalacje, takie jak żurawie, wsporniki, wysięgniki i kabiny, muszą być pozostawione w pozycji zalecanej do transportu przez producenta. Powinny być zamocowane tak, aby nie doszło do ich ruchu względem korpusu maszyny.
Weź pod uwagę, że pojazd kołowy lub gąsienicowy musi być przymocowany odciągami do pojazdu, który go wiezie. Przed wyruszeniem w trasę jego hamulec postojowy trzeba zaciągnąć. Oczywiście, skuteczność hamulca postojowego zależy od tarcia między przewożonym pojazdem a pokładem ładunkowym samochodu, który go wiezie. Jednak zawsze będzie niewystarczająca, nawet w normalnych warunkach jazdy, dlatego przewożony pojazd trzeba dodatkowo unieruchomić. Najlepiej zrobić to poprzez systemy odciągów i układy właściwie przymocowanych rozpórek blokowych, zapobiegające ruchom pojazdu do przodu lub do tyłu. Muszą one opierać się o koła lub gąsienice albo inne części wiezionego sprzętu.
Jeśli chodzi o maszyny kołowe i lekkie maszyny gąsienicowe, to należy zamocować je w taki sposób, aby zminimalizować ich podrzucanie spowodowane przez wstrząsy pochodzące od wiozącego je pojazdu, spotęgowane poprzez oddziaływanie opon i zawieszenia maszyny. Zawieszenie maszyny powinno być zablokowane, jeśli tylko jest to możliwe, a ruchy pionowe ograniczone poprzez zastosowanie odciągów lub innych środków mocowania. W przypadku gdy nie da się tego osiągnąć, korpus i podwozie trzeba podeprzeć podkładkami klinowymi.
Pamiętaj, że maszyna musi zostać zabezpieczona przed ruchami do przodu, do tyłu i na boki. Należy to zrobić za pomocą odciągów łańcuchowych lub taśmowych przymocowanych do punktów mocowania na pojeździe wiozącym. Każdy odciąg musi być wyposażony w napinacz.
W przypadku gdy maszyna nie jest podparta, powinna być ustawiona na pokładzie ładunkowym pojazdu, na którym jest przewożona, całą powierzchnią gąsienic lub bębnów albo co najmniej połową szerokości opon. Jeżeli gąsienice wystają poza obrys pojazdu wiozącego, wówczas korpus lub zawieszenie maszyny powinny być podparte.
Gdy ustalasz, ile punktów mocowania będzie potrzebnych, weź pod uwagę następujące czynniki:
Na ogół producenci maszyn inżynieryjnych sami umieszczają na nich punkty mocowania na pojeździe lub przedstawiają zalecany schemat mocowania dla każdego z wytwarzanych przez nich produktów.
Jeśli maszyna, którą masz przewieźć, jest wyposażona w punkty mocowania przeznaczone do użytku w trakcie transportu, należy z nich korzystać i mocować maszynę zgodnie z instrukcjami producenta. Natomiast jeśli nie masz dostępu do zaleceń producenta, odciągi lub urządzenia mocujące powinny być mocowane tylko do tych części maszyny, które są wystarczająco mocne, aby wytrzymać naprężenia, jakim najprawdopodobniej zostaną poddane.
Zwykle ciężkie maszyny inżynieryjne przewozi się na pojazdach specjalnych zaprojektowanych tak, aby umożliwić ich łatwy załadunek i rozładunek. Na ogół bywają wyposażone w odpowiednie punkty mocowania odciągów.
Natomiast lżejsze maszyny można w pewnych warunkach przewozić na pojazdach ogólnego przeznaczenia. Mimo to i w tym przypadku zastosowany sposób mocowania powinien cechować się poziomem bezpieczeństwa porównywalnym z tym, który uzyskuje się dzięki przewozom specjalnie przystosowanymi pojazdami.
Pamiętaj, że ładunki o wysoko położonym środku ciężkości mogą mieć znaczny wpływ na stabilność pojazdu. Dlatego powinny być przewożone na pojazdach z niską platformą.
Aby unieruchomić maszyny inżynieryjne, oprócz specjalnych urządzeń mocujących stosuje się też łańcuchy, liny stalowe i taśmy tkane oraz używane do ich mocowania urządzenia napinające i łączące.
Jeśli jako bariera używana jest belka poprzeczna (łącząca boki), powinna być mocno przytwierdzona, tak aby wszelkie obciążenia, którym jest poddawana, były przenoszone na ramę podwozia pojazdu wykonującego przewóz.
W przypadku gdy poszczególne koła lub walce są klinowane za pomocą klocków lub podstawek klinowych, stosowane klocki i podstawki muszą być wystarczająco odporne na zgniatanie i powinny być w miarę możliwości mocno przytwierdzone do platformy pojazdu.
Wszystkie odciągi lub urządzenia mocujące należy mocować tylko do tych części maszyny inżynieryjnej, które są wystarczająco mocne, aby wytrzymać naprężenia, jakim najprawdopodobniej zostaną poddane. Jeżeli maszyny inżynieryjne zostały wyposażone w specjalne zaczepy do wykorzystywania podczas transportu, należy z nich korzystać, a pojazd powinien być zamocowany zgodnie z instrukcjami producenta. Zwróć uwagę na zaczepy maszyny służące do jej podnoszenia. Mogą nie nadawać się do mocowania.
Kiedy maszyna została umocowana, a silnik wyłączony, trzeba jeszcze zwolnić ciśnienie z układu hydraulicznego. Należy to zrobić w ten sposób, że kolejno ustawiasz dźwignie sterujące we wszystkich możliwych pozycjach. Taką operację powinno się przeprowadzić co najmniej dwukrotnie. Wszystkie regulatory musisz ustawić tak, aby zapobiec ruchom wyposażenia pomocniczego.
Pamiętaj, że w kabinie operatora przewożonej maszyny nie możesz pozostawiać niezabezpieczonych toreb, skrzynek z narzędziami ani ciężkich przedmiotów. Wszystkie przedmioty odłączone od maszyny, takie jak łyżki, chwytaki, lemiesze, czerpaki i urządzenia podnoszące, powinny być przymocowane odciągami do pokładu ładunkowego pojazdu.
Gdy kierowca przejedzie krótki odcinek drogi, trzeba koniecznie sprawdzić, czy załadowana maszyna nie przesunęła się i czy urządzenia mocujące działają. W czasie przewozu należy przeprowadzać takie kontrole kilkakrotnie.
Pamiętaj, że wysokie ładunki mogą uszkodzić obiekty mostowe nad drogami. W związku z tym kierowca powinien znać ich dokładną wysokość oraz szerokość górnej części ładunku.
Z reguły do przewozu towarów używa się europalet (ISO 445-1984). Najczęściej są one wykonane z drewna i mają wymiary 800 × 1200 × 150 mm.
W przypadku gdy na paletę ładowane są opakowania o wymiarach równych wielkości palety lub mniejszych, paleta stanowi powierzchnię ładunkową podobną do platformy ładunkowej bez ścian bocznych. Wówczas należy przeciwdziałać ześlizgnięciu się lub przewróceniu palety poprzez zamocowanie odciągów.
Jak widzisz, tarcie między powierzchniami ładunku i palety jest istotne podczas obliczania parametrów mocowania ładunku. Ponadto trzeba również wziąć pod uwagę stosunek wysokości do szerokości oraz masę załadowanej palety. Aby zamocować ładunek na paletach, możesz używać środków takich jak np. odciągi czy folia termokurczliwa, jeżeli dzięki temu paleta może wytrzymać przechylenie na boki pod kątem co najmniej 26° bez widocznych oznak zniekształcenia.
Ponadto palety mogą być też stosowane jako materiały sztauerskie, do unieruchomienia ładunku. Jeśli wolna przestrzeń jest większa niż wysokość europalety (ok. 15 cm), aby unieruchomić ładunek, lukę można wypełnić np. paletami ustawionymi na końcu. Gdy wolna przestrzeń z jednej strony jest mniejsza niż wysokość europalety, wówczas lukę można wypełnić innymi materiałami, np. deskami.
Wszystkie ładunki płynne albo takie, które zachowują się podobnie do płynów (np. zboże lub mąka, które często przewozi się w zbiornikach), sprawiają takie same problemy, jak ładunki wiszące. Jeśli zbiorniki lub inne tego rodzaju jednostki ładunkowe zostały tylko częściowo wypełnione, w chwili gdy pojazd przyspiesza, zwalnia albo skręca, ładunek zaczyna się poruszać. Zmienia się więc położenie środka ciężkości ładunku oraz całego pojazdu, co powoduje rozkołysanie się ładunku. Pojazd staje się niestabilny, więc kierowca łatwo może stracić nad nim kontrolę i doprowadzić do wypadku.
Żeby zapobiec tego rodzaju skutkom, trzeba w miarę możliwości prawie całkowicie napełniać zbiorniki płynem lub pozostawić je prawie puste. Według wymogów ADR ma to być ponad 80% lub mniej niż 20% w przypadku zbiorników o pojemności przekraczającej 7 500 litrów. W przypadku gdy nie jest to możliwe, należy zastosować dodatkowe środki zapobiegające ruchom ładunku w niepełnych zbiornikach, takie jak wewnętrzne przegrody.
Jeśli przewozi się cysterną towary niebezpieczne, zawsze trzeba obliczyć, jaki stopień napełnienia cysterny będzie dopuszczalny z punktu widzenia bezpieczeństwa. W tym celu używa się specjalnych wzorów, ponieważ dla każdej cieczy stopień ten będzie inny. Należy również pamiętać, że cysterna (a także jej części składowe, np. uszczelki) powinna być zrobiona z materiałów, które nie będą wchodziły w reakcję z cieczą, którą masz przewieźć.
Jeśli przewozisz ładunki drobnicowe, masz przed sobą trudne zadanie, ponieważ masy i kształty jednostek ładunkowych, które musisz załadować, różnią się od siebie. Ponadto opakowania mają różnorodną wytrzymałość, a towary odmienne właściwości, więc stwarzają zagrożenie pojedynczo lub w połączeniu z innymi towarami.
Bardzo szczegółowe opisanie mocowania ładunków drobnicowych jest trudne, ponieważ możliwe są najróżniejsze kombinacje przewożonych towarów. Jednak mamy dla Ciebie pewne wskazówki, których zawsze powinieneś przestrzegać.
Gdy jednostki będą załadowane na skrzynię ładunkową, środek ciężkości musi znajdować się jak najniżej, aby uzyskać możliwie najlepszą stabilność podczas hamowania, przyspieszania i skręcania. Ciężkie towary powinny być umieszczone jak najniżej i jak najbliżej środka platformy konstrukcji nośnej. Należy również pamiętać o nacisku osi.
Zwykle ładunki zapakowane w materiał o małej wytrzymałości są lekkie. W związku z tym można je zazwyczaj umieszczać w górnych warstwach ładunku i nie będzie to stwarzać problemów z rozkładem ciężaru. Jeżeli nie jest to możliwe, ładunek należy dzielić na sekcje.
Stosując odpowiednią kombinację różnych rozmiarów prostokątnych opakowań, można łatwo uzyskać wystarczające mocowanie blokowe z oparciem o ścianę przednią, tylną i ściany boczne.
Drobnicę warto przewozić na paletach. Palety umożliwiają formowanie jednostek ładunkowych z pojedynczych sztuk ładunku oraz towarów o podobnych rozmiarach i właściwościach. Ponadto ładunki paletyzowane są łatwiejsze w obsłudze, a więc wymagają mniej sił i środków niezbędnych do ich przewozu. Oczywiście towary należy starannie przymocować do palety.
W wyniku pakowania jednostek ładunkowych o różnych kształtach i rozmiarach mogą powstać puste przestrzenie. Trzeba je wypełnić, aby zapewnić odpowiednie oparcie i stabilność ładunku.
Na przykład funkcję materiałów sztauerskich mogą spełniać:
Gdy będziesz przewozić blachy lub płyty o różnych rozmiarach, należy najmniejsze z nich załadować na wierzchu i w przedniej części ładowni pojazdu. Należy je oprzeć o przednią ścianę lub inny element blokujący, tak aby nie mogły się przesuwać podczas jazdy.
Jeśli płaskie blachy są naoliwione, trzeba je uformować w paczki. Gdy wybieramy sposób mocowania, należy traktować te paczki generalnie jak pudła. Można też płaskie blachy ładować na palety, z tym że oczywiście trzeba je wtedy odpowiednio przymocować do tych palet.
Gdy przewożony ma być ładunek o dużej masie właściwej, szczególnie istotne jest uwzględnienie prawidłowego rozkładu obciążenia. Trzeba przestrzegać następujących zasad:
Jeżeli sekcja tylna nie jest zabezpieczona przed przemieszczaniem w przód, potrzebne są dodatkowe odciągi. Pamiętaj też, że blachy płaskie nie powinny być przewożone na platformach załadunkowych pozbawionych kłonic lub ścian bocznych.
Pamiętaj, że samochody, przyczepy i naczepy należy przewozić wyłącznie na pojazdach do tego przeznaczonych. Tego rodzaju pojazdy muszą być wyposażone w odpowiednią liczbę właściwie usytuowanych punktów mocowania o odpowiedniej wytrzymałości.
Przy mocowaniu należy przestrzegać tych samych podstawowych zasad, co w przypadku maszyn inżynieryjnych. Dodatkowo trzeba zastosować następujące wytyczne:
Pojazd, przyczepa lub naczepa, które zamierzamy przewozić, powinny być usytuowane w taki sposób, aby cały ich ciężar opierał się na pojeździe wykonującym przewóz. Jeśli będzie taka konieczność, należy stosować płyty równomiernie rozkładające nacisk miejscowy, który może być wywołany np. przez podpory naczepy.
Żeby uzyskać maksymalny efekt mocujący, każdy odciąg musi być wyposażony w urządzenie napinające. Ponadto odciągi zapobiegające ruchom do przodu i do tyłu trzeba ustawić pod kątem mniejszym niż 60° do płaszczyzny poziomej. Gdy kierowca przejedzie kilka kilometrów, powinien sprawdzić napięcie odciągów i powtarzać takie kontrole podczas przewozu, a w razie konieczności ponownie napiąć rozluźnione odciągi.
Odciągi należy przymocować do tych części pojazdów albo osi lub podwozi przyczep czy naczep, które można do tego wykorzystać. Musisz uważać, aby nie wywołać naprężeń i nie uszkodzić części przewożonego pojazdu, takich jak przewody hamulcowe, węże, przewody elektryczne itp., odciągami przechodzącymi nad nimi lub w ich pobliżu.
Lepiej nie przewozić załadowanych pojazdów, ale jeżeli jest to konieczne, zwróć szczególną uwagę na wynikające z tego wysokie położenie środka ciężkości przewożonego pojazdu i możliwość utraty stabilności podczas skręcania oraz hamowania. Być może będzie potrzebne przymocowanie do podwozia przewożonego pojazdu lub przyczepy dodatkowych odciągów napinających amortyzatory, żeby uniknąć niestabilności tego pojazdu. Trzeba też zabezpieczyć wszelkie jego luźne elementy.
W sytuacji gdy przewożone są dwie naczepy lub więcej „na zakładkę”, każda z nich powinna być przymocowana do tej, na której spoczywa.
Mocowania, które ma zapobiegać ruchom pojazdu przewożonego w poprzek pojazdu przewożącego, dokonuje się za pomocą stałych kołnierzy, podkładek, prętów lub podobnych urządzeń. Muszą być mocno oparte o boki kół przewożonego pojazdu i mieć wysokość co najmniej 5 cm.
Ruchy w poprzek pojazdu transportującego są zablokowane, jeżeli:
Powierzchnia platformy pojazdu wiozącego ładunek powinna mieć wysoki współczynnik tarcia – dzięki temu zapobiegniemy przesuwaniu się przewożonego pojazdu. Gdy pojazd jest otoczony ze wszystkich stron (w tym od góry) przez ramę pojazdu wiozącego lub przez inne pojazdy, wówczas może być przewożony bez odciągów. Trzeba go tylko zablokować.
Przyjmuje się, że platformę ładunkową można traktować jako zamkniętą po bokach i od góry, jeżeli przestrzeń ładunkowa jest ograniczona przez ramę lub podobną konstrukcję zaprojektowaną w taki sposób, że pojazd według wszelkiego prawdopodobieństwa nie wypadnie z tej przestrzeni w żadnym kierunku.
Pamiętaj, że tarcie między oponami a pokładem po włączeniu hamulca postojowego nie wystarczy do unieruchomienia pojazdu. Trzeba przymocować przewożony pojazd, przyczepę lub naczepę do pojazdu wiozącego za pomocą odpowiedniego osprzętu mocującego.
W przypadku gdy pojazd jest przewożony na platformie poziomej lub nachylonej do przodu pod kątem maksymalnie 10° (tj. 1/6), trzeba stosować podkładki klinowe. Umieść dwie podkładki przed kołami przednimi oraz po dwie za pozostałymi parami kół. Ponadto odciągami należy przymocować przednią (w stosunku do kierunku jazdy) parę kół.
Gdy ciężar całkowity pojazdu przekracza 3500 daN, odciągami należy przymocować zarówno przednie, jak i tylne koła. Ponadto przed wszystkimi kołami i za nimi należy również umieścić podkładki klinowe. Jeżeli przewożone są przyczepy, dyszel powinien być odpowiednio zamocowany przy urządzeniu sprzęgającym lub jak najbliżej niego.
W przypadku gdy pojazd ma być przewożony w ten sposób, że nie da się umieścić klocków przed przednimi kołami, można je ewentualnie ulokować przed obydwoma kołami tylnymi, które również należy zamocować odciągami.
Natomiast gdy pojazd jest przewożony na platformie nachylonej pod kątem przekraczającym 10° w kierunku przodu pojazdu, musisz umieścić po dwie podkładki klinowe przed przednią i tylną parą kół. Zarówno przednią, jak i tylną parę kół trzeba też przymocować odciągami.
Jeśli pojazd jest przewożony na platformie nachylonej do tyłu pod kątem przekraczającym 10°, należy również stosować podkładki klinowe. Trzeba je umieścić przed i za przednimi kołami przewożonego pojazdu. Następnie koła, które zostały zablokowane, należy przymocować odciągami.
W sytuacji, gdy jest to możliwe, odciąg trzeba usytuować w taki sposób, aby pojazd był przyciągany prosto do podłogi platformy.
Pamiętaj, że kąt odciągu względem podłogi powinien być jak najbliższy kątowi prostemu. Zamiast do kół, można ewentualnie przymocować odciągi do belki lub belek osi. Jeżeli odciąg da się ustawić tak, aby nie mógł się ślizgać po belce osi, i jest wystarczająco mocny, można stosować pojedynczy odciąg na oś.
Kliny lub klocki stosowane do unieruchamiania wzdłużnego powinny być podstawione pod opony transportowanych pojazdów. Ponadto wysokość klinów blokowych musi odpowiadać 1/3 promienia blokowanego koła. Wszystkie kliny powinny być sztywno przymocowane, aby zapobiec ruchom pojazdu po podłodze.
Kontenery ISO oraz podobne do nich skrzynie ładunkowe, które są wyposażone w zaczepy do łączników skrętnych lub podobnych mechanizmów ryglujących, najlepiej przewozić na platformach ładunkowych wyposażonych w takie mechanizmy. Duże kontenery przeznaczone do przewozów drogowych z ładunkiem lub bez ładunku o masie poniżej 5,5 tony można ewentualnie mocować zgodnie z zaleceniami dla pojedynczego opakowania, ale należy użyć dodatkowych drewnianych listew w połączeniu z odciągami przepasującymi od góry na każdym z końców kontenera.
Jeżeli drewniana listwa jest krótsza od całkowitej długości kontenera, jej długość powinna wynosić co najmniej 0,25 m na tonę masy kontenera. Kontenery, inaczej niż ładunki pudłowe, których masa rozkłada się na dużą powierzchnię, są przeznaczone do mocowania w gniazdach łączników skrętnych lub nóżek narożnych. Kontenery mają duży ciężar, więc oznacza to istnienie punktów koncentracji obciążenia, które mogą wywoływać nadmierne naprężenia podłogi platformy.
Teraz większość kontenerów jest budowana zgodnie z normami międzynarodowymi (ISO 1496). Te kontenery są zwykle wyposażone w specjalne naroża zaczepowe, które stosowane w połączeniu z odpowiednimi łącznikami skrętnymi zamocowanymi na pojeździe stanowią prosty i skuteczny środek mocowania.
Ponadto duże i ciężkie opakowania można mocować, podobnie jak skrzynie, za pomocą odciągów przepasujących od góry. Żeby utrzymać stabilność środka transportu, takie opakowania trzeba umieszczać wzdłuż platformy. Puste miejsca pomiędzy opakowaniem a ścianami przednią i tylną ładowni można wypełnić odpowiednimi materiałami sztauerskimi.
Załadowane kontenery ISO ważące ponad 5,5 tony powinny być przewożone wyłącznie na pojazdach wyposażonych w łączniki skrętne. Całkowicie sprzęgnięte i zamknięte łączniki stanowią wystarczające zamocowanie kontenera – nie są potrzebne inne zabezpieczenia. Do każdego kontenera należy stosować cztery łączniki.
Duże ładunki jednostkowe i odlewy powinieneś umieszczać na drewnianej podstawie i przytwierdzać:
Pamiętaj, że rama rozporowa musi być podniesiona za pomocą drewnianych podpórek, a listwy rozporowe umieszczone ukośnie. Ram rozporowych z dwiema rozpórkami używa się, gdy do absorbowania sił przyłożonych do ściany przedniej lub tylnej stosuje się dwie tylne lub przednie belki nośne zwykłej platformy płaskiej. W przypadku gdy ściana przednia lub tylna są przystosowane do absorbowania sił wzdłużnych równo rozłożonych na całej szerokości platformy, trzeba użyć ramy rozporowej z trzema rozpórkami.
Weź pod uwagę, że ramy rozporowe muszą być zabezpieczone przed przemieszczaniem się w bok, chyba że platforma jest wyposażona w ściany boczne, a listwy poprzeczne ramy zajmują całą szerokość platformy.
Przyjmuje się, że podstawa powinna być o ok. 5 mm wyższa niż listwa poprzeczna (stalowa), aby zapobiec kontaktowi dwóch powierzchni stalowych. Ponadto każda belka nośna pod ładunkiem musi mieć odpowiednią wytrzymałość, najlepiej z marginesem bezpieczeństwa.
I ładunek, i krawędź platformy mogą wytrzymać wysokie obciążenia miejscowe, ale jeśli tak nie jest, należy zwiększyć liczbę belek, co daje odpowiednio mniejszy nacisk jednostkowy. W przypadku gdy używasz więcej niż dwóch belek, wszystkie warstwy podstawy muszą być zabezpieczone wzdłużnie ze względu na trudny do określenia rozkład obciążenia statycznego.
Nie zapomnij o bardzo ważne zasadzie – duży ładunek jednostkowy wolno umieszczać bezpośrednio na płaskiej platformie, wyłącznie jeśli jedna z powierzchni kontaktowych jest wykonana z drewna lub materiału o równoważnym współczynniku tarcia.
W sytuacji gdy występuje kontakt dwóch powierzchni metalowych, między ładunkiem a platformą ładunkową umieść płyty zwiększające tarcie. Wtedy stosuje się symetryczne odciągi łańcuchowe lub inne odpowiednie symetryczne odciągi zabezpieczające ładunek przed ruchami wzdłużnymi i poprzecznymi. Te odciągi mają łączyć zaczepy na ładunku i krawędzie platformy. Jeśli mocujemy cięższe ładunki, przód należy zablokować za pomocą ramy rozporowej lub klina.
Gdy ładunki mają dużą masę własną, szczególnie ważne jest uwzględnienie rozmieszczenia obciążenia. Ładunek umieszczasz na poprzecznych belkach nośnych, składających się z podstawy i blokad wykonanych z drewna oraz listew poprzecznych, przenoszących siłę poprzeczną na krawędzie platformy.
Przewozy towarów niebezpiecznych są objęte umową europejską, dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), opracowaną przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ (UNECE). Dyrektywa 94/55/WE4 (tzw. dyrektywa ramowa ADR) stanowi jednolite wdrożenie postanowień ADR do krajowego i międzynarodowego transportu drogowego w Unii Europejskiej.
Przepisy dotyczące mocowania towarów niebezpiecznych znajdują się w części 7 ust. 7.5.7 ADR – Manipulowanie i układanie. Przewidziano tam między innymi, że poszczególne części ładunku zawierającego towary niebezpieczne powinny być odpowiednio rozmieszczone w pojeździe lub kontenerze i zabezpieczone w taki sposób, aby nie zmieniały położenia w stosunku do siebie oraz do ścian pojazdu czy kontenera. Umowa ADR zawiera specjalne postanowienia w zakresie mocowania towarów niebezpiecznych z uwagi na fakt, że podczas ich transportu nie należy stwarzać dodatkowych zagrożeń dla bezpieczeństwa i środowiska.
Towary niebezpieczne mogą być zabezpieczone np. poprzez użycie pasów spinających burty, przesuwanych przegród, regulowanych podpór, poduszek powietrznych i urządzeń przeciwpoślizgowych. Ponadto zabezpieczenie ładunku uważa się także za wystarczające, jeżeli w całej przestrzeni ładunkowej każda warstwa jest całkowicie zapełniona sztukami przesyłki.
Oczywiście, najlepszym ekspertem, który prawidłowo dobierze metodę mocowania do ładunku niebezpiecznego, który masz przewieźć, będzie doradca DGSA, a więc specjalista z zakresu transportu towarów niebezpiecznych.
Przede wszystkim ładunek wiszący musi być tak zamocowany, by wykluczyć jego kołysanie się. To bardzo ważne – jeżeli wystąpi taki ruch, przesunie się środek ciężkości ładunku i pojazdu, co wpływa na dynamikę jazdy. Samochód staje się niestabilny, a więc można stracić nad nim kontrolę i doprowadzić do wypadku, np. wywrócenia się ciężarówki.
Ładunki wiszące muszą być odpowiednio zamocowane, bo inaczej będą się kołysać wzdłuż pojazdu w wyniku przyspieszania lub zwalniania. W trakcie zmiany kierunku jazdy będą się wychylać w kierunku jazdy przed skrętem. W rezultacie, po wykonaniu skrętu o 90° ładunki będą odchylone w poprzek pojazdu. Oczywiście jest to sytuacja niebezpieczna, ponieważ może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem lub nawet wywrotki.
Samochody wykorzystywane do przewożenia tusz powinny być wyposażone w szyny i haki przesuwane. Ponadto szyna musi mieć stałe zawiasowe ograniczniki zapobiegające kołysaniu lub przesuwaniu się wynikającemu z ruchu bądź hamowania pojazdu. Muszą być rozmieszczone w odstępach od 1 do 1,5 m.
W przypadku gdy w trakcie podróży pojazd jest częściowo rozładowywany, pozostały ładunek trzeba z powrotem równo rozmieścić i ponownie użyć ograniczników. Zwróć uwagę na to, że podłoga pojazdu powinna być zawsze utrzymywana w czystości, aby zapobiec pośliźnięciu się na krwi zwierząt lub innych śliskich substancjach.
W czasie załadunku pojazdu tusze należy rozmieszczać równo na wszystkich szynach i zastosować ograniczniki.
Polskie Normy w zakresie mocowania ładunków:
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: