Filtruj treść
Filtruj

Uwaga: nadchodzą zmiany w szkoleniach kierowców zawodowych!

Aldona Kapica

Autor: Aldona Kapica

Dodano: 2 marca 2020
Uwaga: nadchodzą zmiany w szkoleniach kierowców zawodowych!

Projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym, który zakłada zmiany w kwalifikacji wstępnej i okresowej, został przekazany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Najważniejsze zmiany to sprawdzanie przez ITD, czy kierowca naprawdę był na szkoleniu, oraz wprowadzenie e-learningu.

Program kursów kwalifikacyjnych wstępnych i szkoleń okresowych kierowców zostanie uzupełniony o dodatkowe tematy, dotyczące urządzeń elektronicznych i mechanicznych, takich jak:

  • elektroniczny program stabilizacji (ESP),
  • zaawansowane systemy hamowania awaryjnego (AEBS),
  • układ przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS),
  • systemy kontroli trakcji (TCS),
  • systemy monitoringu w pojeździe (IVMS), oraz
  • inne zatwierdzone do użytku urządzenia wspomagania kierowcy lub układy automatyki.

Większy nacisk będzie kładziony na znaczenie elementów jazdy związanych z bezpieczeństwem, takich jak: przewidywanie zachowania uczestników w ruchu drogowym, zachowanie odpowiedniej odległości od innych pojazdów i wykorzystanie dynamiki pojazdu, stała prędkość, płynna jazda oraz odpowiednie ciśnienie w oponach. Każde szkolenie okresowe i wstępne będzie obowiązkowo obejmować zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Lepsze dopasowanie szkoleń do potrzeb firm

Ponadto szkolenia obejmą znajomość inteligentnych systemów transportu, które poprawiają efektywność prowadzenia pojazdu oraz umożliwiają lepsze planowanie trasy, umiejętność przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu drogowym oraz dostosowania się do nich.

Nowe przepisy pozwolą też na dostosowanie programu szkoleń okresowych do potrzeb kierowców oraz zatrudniających ich firm. Możliwe będzie uzgodnienie pomiędzy ośrodkiem szkolenia a osobą szkoloną, że zorganizowane zostaną takie moduły zajęć, które będą jej najbardziej potrzebne podczas wykonywania zawodu.

Dodatkowo w projekcie przewidziano także:

  • wprowadzenie profilu kandydata na kierowcę dla osoby zamierzającej przystąpić do kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego,
  • ustandaryzowanie dokumentów stosowanych na szkoleniach.

Sprawdzanie obecności

Nowe przepisy mają wyeliminować fikcyjny udział kierowców w szkoleniach. Po zakończeniu szkolenia okresowego ośrodek szkolenia będzie odbierał od kierowcy oświadczenie składane pod groźbą odpowiedzialności karnej, że uczestniczył we wszystkich zajęciach przewidzianych w programie. Oświadczenie o zgodności z prawdą przekazywanych danych pod groźbą odpowiedzialności karnej będzie też składał wojewodzie kierownik ośrodka szkolenia lub osoba przez niego upoważniona.

Ponadto kontrolę dokumentów związanych z obowiązkowymi szkoleniami kierowców i wykonywaniem przez nich pracy na stanowisku kierowcy będą przeprowadzać inspektorzy ITD na zlecenie wojewody. Będą porównywać dokumentację szkoleniową z danymi z karty do tachografu kierowcy.

Szkolenia w e-learningu

Projekt nowelizacji przewiduje możliwość prowadzenia szkoleń dla kierowców w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu. Ośrodek szkolenia będzie mógł prowadzić część szkoleń w tej formie, jeśli uzyska na to zgodę wojewody.

Aby uzyskać zgodę, przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia będzie musiał spełnić określone warunki (dotyczące m.in. infrastruktury oraz kadry szkoleniowej) i złożyć wniosek do wojewody. Zgoda będzie udzielana tylko tym ośrodkom, które odpowiednio długo prowadzą działalność i po wydaniu zgody nie zaprzestaną prowadzenia szkoleń również metodą tradycyjną.

Zmiany w testach kontrolnych

Po wejściu w życie nowych przepisów testy kwalifikacyjne będą przeprowadzane w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. Ma to ułatwić osobom, które nie zdały testu, ponowne przystąpienie do niego w dogodnym terminie.

Ponadto testy będą przeprowadzane przez niezależnych egzaminatorów. Obecnie test przeprowadza komisja powołana przez wojewodę w ośrodku szkolenia, w której skład wchodzą przedstawiciele wojewody, którzy często w ramach obowiązków służbowych nadzorują te ośrodki.

Karta kwalifikacji kierowcy

Osoby, którym ze względu na to, że nie mieszkają w Polsce, nie można wydać prawa jazdy z kodem 95, będą mogły po szkoleniu uzyskać kartę kwalifikacji kierowcy. Ten dokument będzie traktowany jako potwierdzenie ukończenie kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego. O wydanie tej karty będzie wnioskował kierowca, a nie jego pracodawca.

Natomiast takim potwierdzeniem przestanie być świadectwo kierowcy. Będzie wydawane tylko jako dokument potwierdzający legalne zatrudnienie na terytorium Polski.

Cofnięcie świadectwa

Ponadto po wejściu w życie nowych przepisów możliwe będzie cofnięcie kierowcy świadectwa kwalifikacji zawodowej. Stanie się tak, gdy wojewoda stwierdzi, że dokument został wydany  niezgodnie ze stanem faktycznym. Informacja o cofnięciu świadectwa kwalifikacji zawodowej będzie przekazywana przez wojewodę do Centralnej Ewidencji Kierowców, a następnie na tej podstawie starosta zatrzyma kierowcy prawo jazdy z wpisem kodu 95 i cofnie kartę kwalifikacji kierowcy. Informacja o cofnięciu świadectwa kwalifikacji zawodowej umieszczona w CEK będzie udostępniana innym państwom członkowskim UE w ogólnoeuropejskiej sieci elektronicznej. Do tej pory w CEK gromadzone były tylko informacje o wydanych świadectwach kwalifikacji zawodowej.

Zmiany w badaniach

Projekt przewiduje również zwolnienie z konieczności posiadania badań lekarskich i psychologicznych stwierdzających brak przeciwwskazań do pracy na stanowisku kierowcy przez kierowców, który są zwolnieni ze stosowania dyrektywy 2003/59/WE, ale muszą posiadać takie badania np. przy przewozie osób lub rzeczy samochodem ciężarowym wykorzystywanym do użytku osobistego.

Ponadto po zmianie przepisów nie będzie trzeba robić badań lekarskich i psychologicznych, stwierdzających istnienie albo brak przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, w terminie szkolenia okresowego, jednak nie później niż do dnia wydania świadectwa kwalifikacji zawodowej. W konsekwencji kod 95 będzie wpisywany do prawa jazdy na podstawie każdego ważnego orzeczenia lekarskiego i psychologicznego, bez względu na to, kiedy zostało wydane.

Ponadto w nowych przepisach doprecyzowano i rozszerzono zakres wyjątków od stosowania dyrektywy 2003/59/WE.

Zmiany mają wdrożyć do polskich przepisów regulacje dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/645 z 18 kwietnia 2018 r., zmieniającej dyrektywę 2003/59/WE w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób oraz dyrektywy 2006/126/WE w sprawie praw jazdy.

Kiedy wejdą w życie zmiany?

  • 23 maja 2020 r. – wszystkie przepisy nowelizacji, oprócz wymienionych poniżej,
  • 1 września 2020 r. – przepisy dotyczące testów kwalifikacyjnych, 
  • 1 stycznia 2021 r. – przepisy dotyczące części teoretycznej egzaminu weryfikacyjnego dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów,
  • 23 maja 2021 r. – przepisy dotyczące przystępowania do kwalifikacji i szkolenia oraz umożliwiające kierowanie pojazdami o DMC ponad 3,5 t z kategorią B prawa jazdy, jeśli pojazd jest zasilany paliwami alternatywnymi.

Etap legislacyjny

  • projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym i innych ustaw – wersja z 28 lutego 2020 r., projekt zatwierdzony przez Radę Ministrów, przekazany do konsultacji międzyresortowych.
Aldona Kapica

Autor: Aldona Kapica

specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem, autorka licznych artykułów o prawie transportowym oraz branży transportowej
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x