Projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym, który zakłada zmiany w kwalifikacji wstępnej i okresowej, został przekazany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Najważniejsze zmiany to sprawdzanie przez ITD, czy kierowca naprawdę był na szkoleniu, oraz wprowadzenie e-learningu.
Program kursów kwalifikacyjnych wstępnych i szkoleń okresowych kierowców zostanie uzupełniony o dodatkowe tematy, dotyczące urządzeń elektronicznych i mechanicznych, takich jak:
Polecamy także:
Większy nacisk będzie kładziony na znaczenie elementów jazdy związanych z bezpieczeństwem, takich jak: przewidywanie zachowania uczestników w ruchu drogowym, zachowanie odpowiedniej odległości od innych pojazdów i wykorzystanie dynamiki pojazdu, stała prędkość, płynna jazda oraz odpowiednie ciśnienie w oponach. Każde szkolenie okresowe i wstępne będzie obowiązkowo obejmować zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ponadto szkolenia obejmą znajomość inteligentnych systemów transportu, które poprawiają efektywność prowadzenia pojazdu oraz umożliwiają lepsze planowanie trasy, umiejętność przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu drogowym oraz dostosowania się do nich.
Nowe przepisy pozwolą też na dostosowanie programu szkoleń okresowych do potrzeb kierowców oraz zatrudniających ich firm. Możliwe będzie uzgodnienie pomiędzy ośrodkiem szkolenia a osobą szkoloną, że zorganizowane zostaną takie moduły zajęć, które będą jej najbardziej potrzebne podczas wykonywania zawodu.
Dodatkowo w projekcie przewidziano także:
Nowe przepisy mają wyeliminować fikcyjny udział kierowców w szkoleniach. Po zakończeniu szkolenia okresowego ośrodek szkolenia będzie odbierał od kierowcy oświadczenie składane pod groźbą odpowiedzialności karnej, że uczestniczył we wszystkich zajęciach przewidzianych w programie. Oświadczenie o zgodności z prawdą przekazywanych danych pod groźbą odpowiedzialności karnej będzie też składał wojewodzie kierownik ośrodka szkolenia lub osoba przez niego upoważniona.
Ponadto kontrolę dokumentów związanych z obowiązkowymi szkoleniami kierowców i wykonywaniem przez nich pracy na stanowisku kierowcy będą przeprowadzać inspektorzy ITD na zlecenie wojewody. Będą porównywać dokumentację szkoleniową z danymi z karty do tachografu kierowcy.
Projekt nowelizacji przewiduje możliwość prowadzenia szkoleń dla kierowców w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu. Ośrodek szkolenia będzie mógł prowadzić część szkoleń w tej formie, jeśli uzyska na to zgodę wojewody.
Aby uzyskać zgodę, przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia będzie musiał spełnić określone warunki (dotyczące m.in. infrastruktury oraz kadry szkoleniowej) i złożyć wniosek do wojewody. Zgoda będzie udzielana tylko tym ośrodkom, które odpowiednio długo prowadzą działalność i po wydaniu zgody nie zaprzestaną prowadzenia szkoleń również metodą tradycyjną.
Po wejściu w życie nowych przepisów testy kwalifikacyjne będą przeprowadzane w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. Ma to ułatwić osobom, które nie zdały testu, ponowne przystąpienie do niego w dogodnym terminie.
Ponadto testy będą przeprowadzane przez niezależnych egzaminatorów. Obecnie test przeprowadza komisja powołana przez wojewodę w ośrodku szkolenia, w której skład wchodzą przedstawiciele wojewody, którzy często w ramach obowiązków służbowych nadzorują te ośrodki.
Osoby, którym ze względu na to, że nie mieszkają w Polsce, nie można wydać prawa jazdy z kodem 95, będą mogły po szkoleniu uzyskać kartę kwalifikacji kierowcy. Ten dokument będzie traktowany jako potwierdzenie ukończenie kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego. O wydanie tej karty będzie wnioskował kierowca, a nie jego pracodawca.
Natomiast takim potwierdzeniem przestanie być świadectwo kierowcy. Będzie wydawane tylko jako dokument potwierdzający legalne zatrudnienie na terytorium Polski.
Ponadto po wejściu w życie nowych przepisów możliwe będzie cofnięcie kierowcy świadectwa kwalifikacji zawodowej. Stanie się tak, gdy wojewoda stwierdzi, że dokument został wydany niezgodnie ze stanem faktycznym. Informacja o cofnięciu świadectwa kwalifikacji zawodowej będzie przekazywana przez wojewodę do Centralnej Ewidencji Kierowców, a następnie na tej podstawie starosta zatrzyma kierowcy prawo jazdy z wpisem kodu 95 i cofnie kartę kwalifikacji kierowcy. Informacja o cofnięciu świadectwa kwalifikacji zawodowej umieszczona w CEK będzie udostępniana innym państwom członkowskim UE w ogólnoeuropejskiej sieci elektronicznej. Do tej pory w CEK gromadzone były tylko informacje o wydanych świadectwach kwalifikacji zawodowej.
Projekt przewiduje również zwolnienie z konieczności posiadania badań lekarskich i psychologicznych stwierdzających brak przeciwwskazań do pracy na stanowisku kierowcy przez kierowców, który są zwolnieni ze stosowania dyrektywy 2003/59/WE, ale muszą posiadać takie badania np. przy przewozie osób lub rzeczy samochodem ciężarowym wykorzystywanym do użytku osobistego.
Ponadto po zmianie przepisów nie będzie trzeba robić badań lekarskich i psychologicznych, stwierdzających istnienie albo brak przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, w terminie szkolenia okresowego, jednak nie później niż do dnia wydania świadectwa kwalifikacji zawodowej. W konsekwencji kod 95 będzie wpisywany do prawa jazdy na podstawie każdego ważnego orzeczenia lekarskiego i psychologicznego, bez względu na to, kiedy zostało wydane.
Ponadto w nowych przepisach doprecyzowano i rozszerzono zakres wyjątków od stosowania dyrektywy 2003/59/WE.
Zmiany mają wdrożyć do polskich przepisów regulacje dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/645 z 18 kwietnia 2018 r., zmieniającej dyrektywę 2003/59/WE w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób oraz dyrektywy 2006/126/WE w sprawie praw jazdy.
Kiedy wejdą w życie zmiany?
Etap legislacyjny
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: