Pakiet mobilności obowiązuje już kilka lat, a wciąż występują problemy w jego stosowaniu. W trakcie wykładu omawiamy najczęstsze nieprawidłowości dotyczące zasad rejestrowania aktywności oraz czasu pracy kierowców. W szczególności omówione są: uchybienia związane z wpisami manualnymi, wydłużeniem czasu pracy oraz odpoczynkami tygodniowymi według zmienionych zasad. Wskazujemy nie tylko na błędy kierowców, ale też leżące po stronie ich przełożonych.
Dla wyspiarskiego kraju jakim jest Malta, powrót ciężarówek co 8 tygodni, jest zadaniem kosztownym oraz obciążającym dla środowiska. Złożona przez ten kraj skarga do TSUE zostanie rozpatrzona dopiero w 2024 r., ale obecnie rzecznik TSUE zabrał głos w tej sprawie.
Przeczytaj także:
Zapraszamy na szkolenie poświęcone zmianom prawnym w transporcie w 2002 r. Podczas szkolenia przedstawione zostały najważniejsze zmiany prawne, jakie zaczynają obowiązywać w bieżącym roku. Są to: zmiany w transporcie od 2 lutego (pakiet mobilności), nowe zasady delegowania, nowelizacja przepisów o czasie pracy oraz nowości w szkoleniach kierowców.
W mijającym tygodniu przede wszystkim pisaliśmy o przepisach wdrażających pakiet mobilności: nowych zasadach wyznaczania jazdy w nocy, obowiązku wyznaczenia zarządzającego transportem przy transportach busami do 3,5 t, wpisywania symbolu kraju a tachografie itd. Zapraszamy także do zapoznania się z poradami ekspertów wyjaśniającymi – czy pakiet mobilności dotyczy transportów na potrzeby własne busami i czy da się ominąć obowiązek powrotu do kraju co 8 tygodni. Zapraszamy też do pobrania dwóch nowych ebooków.
Zapraszamy na szkolenie video przedstawiające zmiany wynikające z pakietu mobilności, jakie zaczęły obowiązywać od lutego 2022 r.
Zmiany w polskich przepisach, związane z pakietem mobilności, zostały już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Przedstawiamy, kiedy dokładnie zaczną obowiązywać.
Zapraszamy na bezpłatne webinarium przedstawiające obowiązki firm transportowych wynikające z Pakietu Mobilności. W programie m.in.: obowiązkowe powroty pojazdów (co 8 tygodni) i kierowców (co 4 tygodnie) do kraju, zmiany w rejestracji pracowników delegowanych (rejestr IMI), licencje dla pojazdów o dmc do 3,5 t, rozszerzenie zadań zarządzających transportem, nowe kary za nowe naruszenia przepisów. Zapraszamy na szkolenie z możliwością zadawania pytań.
Przedstawiamy zmiany w wynikające z tzw. II etapu pakietu mobilności – w zakresie ustawy o czasie pracy kierowców. Nowości to: uznanie kierowców na trasach międzynarodowych za delegowanych (a nie przebywających w podróży służbowej) oraz wprowadzenie nowego sposobu prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców. Doprecyzowano też, że przerwa 45-minutowa może być zaliczona do dyżuru. Sprawdź pozostałe zmiany.
Zmiany w wynikające z tzw. II etapu pakietu mobilności wprowadzone zostały poprzez zmianę dwóch ustaw: o transporcie drogowym oraz o czasie pracy kierowców. W tym artykule przedstawiamy nowelizację tej pierwszej.
Prezydent 27 stycznia 2022 r. podpisał nowelizację ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców. Dzień wcześniej ostateczny kształt nowelizacji został przyjęty przez Sejm, który zaakceptował prawie wszystkie (15 z 16) poprawki wprowadzone do ustawy przez Senat. Sprawdź czego dotyczyła jedyna odrzucona poprawka.
Od 2 lutego br. zacznie obowiązywać druga część przepisów pakietu mobilności, a 21 lutego trzecia. Oznacza to bardzo ważne zmiany i dla firm transportowych, i dla kierowców. Najwięcej zmieni się, jeśli chodzi o delegowanie kierowców. Przedstawiamy wszystkie nowe obowiązki.
Polscy kierowcy i przewoźnicy muszą wdrożyć następujące zmiany.1. Od 2 lutego 2022 r.
2. Od 21 lutego 2022 r.:
Z artykułu dowiesz się:
Jakie zmiany zaczną obowiązywać od 2 i 21 lutego br?
Na czym będą polegały nowe zasady delegowania kierowców?
Jakie będą nowe obowiązki kierowców (np. symbol kraju) oraz jakie powstaną w związku z tym problemy?
Jakie zmiany obejmą transport do 3,5 t?
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym i ustawy o czasie pracy kierowców mająca na celu dostosowanie krajowych przepisów do pakietu mobilności. Co zmieniło się w porównaniu do poprzedniego projektu?
Zmieniono regulacje dotyczące czasu pracy w nocy – ograniczenie maksymalnego wymiary czasu pracy będzie odnosiło się nie do okresu doby, lecz do okresu pomiędzy dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku albo dziennego i tygodniowego okresu
Uznano, że kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe nie będą w podróży służbowej w rozumieniu art. 7751 Kodeksu pracy wskazując, że powołany przepis wskazuje na incydentalny w stosunku do pracy umówionej i wykonywanej zwykle w ramach stosunku pracy, tymczasowy i krótkotrwały charakter podróży służbowej.
Z artykułu dowiesz się o:
Zmianach jakie wprowadzono do pierwotnego projektu - dostosowującego krajowe przepisy do wymogów pakietu mobilności 2022 r.
Nowych uprawnieniach ITD do kontroli ciężarówek o dmc od 2,5 tony
Nowej definicji podróży służbowej
Zasadach przywracania reputacji zarządzającego
Zmianach odnośnie bazy eksploatacyjnej oraz przechowywaniu dokumentów
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »