Od 22 lutego br. wejdą w życie regulacje, na podstawie których system SENT obejmie dwie nowe kategorie towarów, tj. rozpuszczalniki i rozcieńczalniki o kodzie CN 3814 oraz odpady. Takie zmiany wprowadza wydane przez Ministra Finansów rozporządzenie w tej sprawie.
Podwykonawca transportu, nie musi aktualizować danych w SENT, jeśli przewoźnik główny pozostaje bez zmian. Za przewoźnika uznaje się ten podmiot, który zawarł umowę przewozu i odpowiada za ten przewóz. Podwykonawca nie musi więc aktualizować danych w SENT - NSA uchylił wyrok WSA nakładający na podwykonawcę karę pieniężną za brak aktualizacji danych w zgłoszeniu SENT.
Termin wykorzystywania dotychczasowych usług i urządzeń ZSL został wydłużony do 31 października 2021 r.
Firmy transportowe, które przewożą towary wrażliwe monitorowane przez system SENT muszą uzyskać identyfikatory biznesowe. Są one niezbędne, by od 1 października korzystać z dróg płatnych i pokrywać koszty przejazdu za pomocą nowego systemu e-TOLL. Jakie konsekwencje czekają przewoźników, jeśli tego nie zrobią? Nawet 10 tys. zł kary za wykonanie przewozu - bez przesyłania danych lokalizacyjnych.
Ministerstwo Finansów po raz kolejny znowelizowało przepisy dotyczące SENT. Najnowsza zmiana zakłada obowiązek wpisywania stawki VAT. Przy przewozie odpadów konieczne będzie wpisywanie sześciocyfrowego kodu tych towarów. Natomiast przy transportach LPG na stacje paliw konieczne będzie podawanie pomiaru z liczników dystrybutorów. To 3 najważniejsze zmiany, które wejdą w życie od 24 lipca br.
W nowym rozporządzeniu w sprawie dodatkowych danych podlegających wskazaniu w zgłoszeniu przewozu towarów - przewidziano obowiązek wprowadzenia w zgłoszeniu stawki podatku od towarów i usług, w przypadku przewozu towarów klasyfikowanych do pozycji CN od 1507 do 1516 i 1517, z wyłączeniem margaryny oraz margaryny płynnej.
Z artykułu dowiesz się o nowych obowiązkach związanych z transportami SENT. Sprawdź jak zgłaszać do SENT towary, gdy transportujesz: LPG, odpady lub oleje.
Ministerstwo finansów przygotowało przepisy, na podstawie których gaz LPG przewożony na podstawie dokumentu e-DD będzie wyłączony z systemu monitorowania SENT. Zarejestrowanie przewozu w e-DD ma być wystarczającym zabezpieczeniem takiego transportu. Nowe przepisy wejdą w życie dzień po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
W jaki sposób należy dokonać zgłoszenia w SENT, gdy jesteśmy przewoźnikiem i jednocześnie handlujemy danym towarem. Wygląda to tak, że kupujemy olej sojowy od kontrahenta X, a sprzedajemy nabywcy Y. Odbieramy olej z magazynu firmy X i zawozimy bezpośrednio do magazynu Y. Jednak chcemy aby żeby nabywca Y nie wiedział, że olej zakupiliśmy od firmy X, a także żeby firma X nie znała danych końcowych nabywcy Y. Czy możemy np. podać kontrahentowi X w adresie dostawy - parking na trasie przewozu, następnie zamknąć ten SENT, a następnie dokonać kolejnego zgłoszenia SENT - od parkingu do kontrahenta Y? Czy jest to możliwe?
Od daty kontroli drogowej w zakresie SENT naczelnik urzędu celno-skarbowego ma 6 miesięcy na wszczęcie postępowania. Po tym okresie nie może już wszcząć postępowania – tak wynika z precedensowego rozstrzygnięcia WSA. Ma to dyscyplinować organy celno-skarbowe, które wszczynają postępowania - w zakresie nałożenia kary pieniężnej - w ciągu nawet kilkunastu miesięcy od daty przeprowadzenia tzw. kontroli drogowej.
Produkujemy mieszanki paszowe. Czy mieszanka paszowa składająca się z oleju sojowego (która podlega zgłoszeniu SENT) i margaryny płynnej (która nie podlega zgłoszeniu SENT), podlega zgłoszeniu SENT? Mieszanka ma nr PKWiU 10.91.10.0. 2. Z jakim kodem CN należy ją zgłosić, jeżeli podlega zgłoszeniu? Czy ilość oleju sojowego w mieszance ma znaczenie do zgłaszania SENT? Czy należy zgłaszać do SENT olej rzepakowy i słonecznikowy pozostający po smażeniu frytek i kiełbasy, odbierany przez nas z barów i restauracji?
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chce złagodzenia kar za SENT. W swoim raporcie rzecznik MSP przeanalizował przepisy oraz toczące się w sądach sprawy przewoźników, którzy odwołali się od kar, nałożonych na nich w związku z przewozami SENT. Na tej podstawie stwierdził, że kary są za wysokie i zbyt często nakładane.
Od 1 października 2020 r. dokonywanie zgłoszeń SENT (przesyłanie i aktualizacja) przez podmioty: wysyłające, odbierające, sprzedające i nabywające z konta prostego albo z konta zaawansowanego bez rejestracji podmiotu albo bez rejestracji reprezentacji w obszarze SENT, nie będzie możliwe.
Lista towarów objętych monitoringiem zostanie wkrótce rozszerzona o syntetyczny alkohol metylowy. Obecnie przepisy o SENT obejmują tylko metanol (alkohol metylowy) – niebędący pochodzenia syntetycznego. Monitoring będzie dotyczył transportów ponad 500 litrów tego alkoholu.
Podmiot podlegający systemowi monitorowania przewozu towarów – przyłapany podczas kontroli na naruszeniu obowiązków określonych ustawą o SENT – nie może uwolnić się od odpowiedzialności administracyjnej poprzez skorygowanie zgłoszenia w toku kontroli. Tak wynika z wyroku NSA.
Niewpisanie numeru licencji, zezwolenia lub zaświadczenia do zgłoszenia SENT podlega karze. Tłumaczenie, że stało się tak przez pomyłkę albo przeoczenie, a system pozwala na zamknięcie zgłoszenia bez tego numeru - nie ma znaczenia. Co może uchronić przed karą?
Od wdrożenia przepisów dotyczących monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów upłynęły ponad dwa lata. Do najczęstszych przewinień przewoźników należy naruszenie obowiązku zgłoszenia lub podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym. W takich przypadkach grzywna dla przedsiębiorcy może sięgać nawet 10 tysięcy złotych. Jakie są inne problemy z SENT?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »