Kierowców realizujących transport międzynarodowy można podzielić na dwie grupy. Na tych, którzy wykonują przewozy na terenie Unii Europejskiej i podlegają przepisom o delegowaniu, oraz tych, którzy takim przepisom nie podlegają. Sprawdź zasady rozliczania kierowców zawodowych pracujących zarówno na trasach międzynarodowych, jak i krajowych.
Spis treści
Rozdział 1. Których kierowców uważa się za delegowanych, a których nie
Rozdział 2. Zmiany w wynagrodzeniach kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe – 2023 r.
Rozdział 3. Przy obliczaniu składek bierze się pod uwagę wszystkie składniki pensji
Rozdział 4. Jak obliczać wynagrodzenia urlopowe kierowców międzynarodowych?
Rozdział 5. Czy kierowca przewozów na potrzeby własne może być uważany za delegowanego?
Rozdział 6. Jak oblicza się wynagrodzenie z ulgami za przewozy międzynarodowe na zleceniu
Rozdział 7. Czy premię wlicza się do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe kierowcy?
Rozdział 8. Jak obliczyć zasiłek kierowcy, gdy premia jest wypłacana w innym miesiącu niż pensja?
Rozdział 9. Czy przy obliczaniu wynagrodzenia urlopowego kierowcy trzeba uwzględnić nagrody?
Rozdział 10. Stała nagroda dla kierowcy a wynagrodzenie urlopowe i zasiłek chorobowy 37
Od 1 stycznia 2023 r. wzrosła stawka przeciętnego, prognozowanego wynagrodzenia kierowcy o ponad 1000 zł. Co to oznacza dla kilkudziesięciu tysięcy polskich przewoźników? Nic innego, jak konieczność wypłaty wyższych pensji, co wynika choćby z wyższych składek na ubezpieczenia społeczne. Jakie jeszcze zmiany w wynagrodzeniach kierowców czekają firmy transportowe w 2023 roku? Sprawdź.
Jeśli Twoi kierowcy pracują w nadgodzinach, warto wprowadzić ryczałt. Nie będziesz musiał dzięki temu stale rozliczać nadgodzin, wystarczy, że sprawdzisz, czy przepracowane godziny mieszczą się w ryczałcie. Jak to zrobić?
Nie ma przeszkód, żeby normalne wynagrodzenie kierowcy z dodatkiem za pracę w nadgodzinach zastąpić ryczałtem odpowiadającym przewidywanemu wymiarowi takiej pracy. Przepisy na to zezwalają, ponieważ kierowcy stale wykonują pracę nadliczbową poza przedsiębiorstwem.
Jakie zalety ma wprowadzenie ryczałtów za nadgodziny? Przede wszystkim nie trzeba stale rozliczać nadgodzin, ale też po wprowadzeniu ryczałtu nie trzeba ewidencjonować godzin pracy kierowcy. Ten przywilej przysługuje wszystkim pracodawcom, ale żeby z niego skorzystać, musisz wybrać ewidencjonowanie czasu pracy w formie rejestrów opracowywanych na podstawie tarczek lub danych z tachografu i karty kierowcy. Tylko w takiej przetworzonej formie ewidencji można ukryć faktyczne godziny pracy, wskazując jedynie dni pracy i rodzaje dni wolnych.
Z artykułu dowiesz się:
W jaki sposób określić wysokość ryczałtu?Co zrobić, gdy kierowca pracował mniej?
Kontrole przeprowadzone przez Państwowa Inspekcję Pracy potwierdzają sztuczne zaniżanie oficjalnych wynagrodzeń kierowców. Wielu z nich zarabia oficjalnie pensję minimalną, a pozostałą część wynagrodzenia otrzymuje „pod stołem”. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka.
Przed pakietem mobilności na umowie o pracę kierowców międzynarodowych widniały następujące składniki wynagrodzenia minimalnego wynoszącego 3010,00 zł brutto:
Jak obecnie wygląda rozliczenie wynagrodzenia kierowców. Czy nadal pozostaje w nim dyżur? Co składa się na płacę minimalną po 2 lutego 2022 r.?
Stosownie do regulacji zawartych w art. 6 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia. Kalkulując, czy wynagrodzenie osiągnęło poziom minimalnego, nie uwzględnia się:
Do minimalnego wynagrodzenia za pracę kierowcy można włączyć wynagrodzenie za dyżur, o ile nie będzie ono ustalone w stałej zryczałtowanej kwocie, która uzupełnia płacę minimalną. Nie istnieje bowiem taki składnik wynagrodzenia jak ryczałt za dyżury.
Z uwagi na aspekty techniczne związane z ustaleniem prawidłowej wysokości wynagrodzenia za dyżury kierowcy, dopuszczalne jest wypłacanie im zaliczek na poczet dyżurów, które po ostatecznym rozliczeniu dyżurów (np. raz na kwartał) są wyrównywane, o ile okażą się niższe od należnego wynagrodzenia za dyżury.
Przeczytaj także:
Jak rozliczyć delegowanie i diety kierowców międzynarodowych?Wydłużenie czasu jazdy kierowców do 11 godz.Gdzie znaleźć wysokość wynagrodzenia kierowców do delegowania?
Jakie składniki wchodzą w skład płacy minimalnej od 2 lutego 2022 r.?
Kiedy kierowcom należą się diety i ryczałty za podróż służbową?
Jakie są obecnie zasady rozliczania kierowców międzynarodowych?
Jaka jest podstawa składek na ubezpieczenia społeczne?
Jakie są skutki zbiegu pakietu mobilności z Polskim Ładem?
Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad kolejnym pomysłem uregulowania wynagrodzeń kierowców międzynarodowych. Otóż, składka ubezpieczeniowa – odprowadzana byłaby tylko od średniej dla pracowników delegowanych. Takie przejściowe rozwiązanie obowiązywałoby do końca 2022 r. Sprawdź szczegóły.
Na co musi się przygotować przewoźnik? Trwają prace nad zmianami w przepisach, związanymi z wejściem w życie kolejnych części pakietu mobilności. Zmiany dotyczą czasu pracy kierowców i delegowania. Są dużo większe, niż wszyscy oczekiwali – i bardzo niekorzystne dla firm.
Związki zawodowe zaproponowały, żeby w Polsce, wzorem innych krajów europejskich, wprowadzić branżową minimalną stawkę wynagrodzenia dla kierowców. Ile miałaby ona wynosić?
Od 1 stycznia 2017 r. kierowcy zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych będą mieli prawo do wyższego wynagrodzenia. Ale to nie wszystko – zniknie też przepis, który dawał Ci możliwość czasowego obniżenia im pensji.
Niemcy chcą zaostrzyć regulacje dotyczące tymczasowych pracowników, czyli np. kierowców wykonujących transport do Niemiec lub kabotaż. Proponują, żeby praca delegowana trwała najwyżej 1,5 roku oraz żeby zrównać płacę do tej za pracę stałą po 9 miesiącach. Prawdopodobnie nie wszystkie przepisy projektu przejdą.
Zmieniły się zasady obowiązku zgłaszania pracowników do na terenie Niemiec. Nie wszystkich trzeba zgłaszać do MiLoG. Zmienił się też numer faksu do zgłoszeń.
Zdaniem polskiego rządu norweskie przepisy stoją naprzeciw unijnym regulacjom i będą miały negatywne konsekwencje dla firm transportowych. Jeśli rezultat rozmów będzie niezadowalający, MiR sięgnie po inne środki.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »