Przepisy przewidują tylko jeden warunek odnoszący się do przechowywaniu tarczek z tachografów. Jeśli jednak chcesz uniknąć problemów podczas kontroli, warto poukładać wykresówki w określony sposób. Jaki?
Przedsiębiorcy transportowi muszą przechowywać wykresówki w porządku chronologicznym oraz w czytelnej formie przez co najmniej rok po ich użyciu. Tak przewidziano w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 165/2014. Dodatkowo, zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców, jeżeli firma prowadzi ewidencję czasu pracy kierowców wyłącznie na podstawie wykresówek, to ma obowiązek przechowywać przez trzy lata tarczki pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz przez dwa lata tarczki innych kierowców (np. samozatrudnionych, przedsiębiorców osobiście wykonujący przewozy). Przepisy nie wskazują szczegółowo, w jaki sposób trzeba segregować wykresówki, oprócz tego, że powinny być ułożone chronologicznie. Oznacza to, że powinieneś poukładać je zgodnie z upływem czasu, czyli od najstarszych do najnowszych.
Przeczytaj także:
Brak ciągłości zapisów zawsze pociągnie za sobą karę. Gdzie inspektor ITD widzi to na wykresówce? Posłuchaj.
Zasady odpowiedzialności za przedmiotowe naruszenia uregulowane są w ustawie o transporcie drogowym, która nie jest bezwarunkowa. Przepis art. 92b tejże ustawy stanowi jedną z możliwości dla firmy i jest pewnego rodzaju wytyczną dla służb kontrolnych w zakresie możliwości odstąpienia od nałożenia kary pieniężnej na firmę lub zarządzającego transportem.
Trudno jest jednoznacznie wskazać katalog dokumentów jakich oczekuje organ rozstrzygający i jakie będą uwzględnione na naszą korzyść, natomiast niewątpliwie muszą to być nie tylko suche wyjaśnienia, ale też poparte dowodami twierdzenia strony postępowania – firmy.
Przepis wskazuje, że to my musimy wykazać właściwą organizację i dyscyplinę pracy, zaś z drugiej strony dokumenty potwierdzające prawidłowe zasady wynagradzania.
Z artykułu dowiesz się:
TSUE stwierdził, że za brak wykresówek kierowcy zapłacą jedną karę niezależnie od ilości brakujących wykresówek. Ale uwaga - dotyczy to tylko pojazdów z tachografami analogowymi. Wyrok jest korzystny dla kierowców ciężarówek starszego typu, ale pamiętajmy, że zupełnie nie odnosi się do tachografów cyfrowych. Ponadto należy pamiętać, że karę zapłaci też firma. Sprawdź ile.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał kolejny wyrok w zakresie przepisów transportowych, a sprawa dotyczyła karania kierowców za braki wykresówek na kontrolach drogowych.
Kierowca zagubił wykresówki z dwóch dni pracy. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Zakładam, że powinien napisać oświadczenie, ale co powinno ono zawierać żeby uchronić się od kary z ITD? Otóż ważne jest uzasadnienie i opisanie takiego faktu. Sprawdź jak!
Na wykresówkach jest przewidziane miejsce na wpisanie dziennego przebiegu, a więc różnicy między stanem licznika w chwili rozpoczęcia pracy i jej zakończenia. Wiadomo, że za brak wymaganych wpisów grożą wysokie kary. Czy brak przebiegu jest karany?
Za brak wpisu manualnego dotyczącego kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy kierowcy grozi kara w wysokości 100 zł. Czy kara jest nakładana za każdy dzień czy za każdy wpis?
Tylko część spraw związanych z używaniem wykresówek jest szczegółowo uregulowana w przepisach. Pozostałe wymogi wynikają z interpretacji przepisów stosowanych przez ITD. Sprawdź, za co najczęściej inspektorzy nakładają kary!
Kierowca nie może wyjmować wykresówki przed zakończeniem dziennego okresu pracy. Są tylko trzy sytuacje, gdy może to zrobić. Jakie?
ITD i policja mogą nałożyć na kierowcę 50 zł kary za każdy brakujący albo błędny wpis na wykresówce. Jeśli jakiś błąd powtarza się na wielu tarczkach, może się z tego uzbierać nawet kilka tysięcy złotych! Lepiej więc sprawdź, co poprawić, zanim dasz tarczkę inspektorowi.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »