Zbliża się termin składania wniosków o zwrot kaucji za urządzenia viaBOX (OBU) oraz środków z umów zawartych w systemie viaTOLL. Dyspozycję zwrotu środków pozostałych w wygaszonym systemie viaTOLL można złożyć do 30 września 2022 r.
Z każdym dniem dochodzą nowe informacje o opóźnieniach w pracach nad nowym systemem opłat drogowych. Problemem jest dostępność nowych urządzeń pokładowych. Dlatego też po raz kolejny przesunięto termin zakończenia pracy systemu viaToll. Przestanie on działać dopiero 1 października, a nie 1 lipca, jak wcześniej planowano. Od 1 lipca do 30 września będą czynne oba systemy – stary viaToll i nowy e-Toll.
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego, które zastąpi dotychczasowy system viaTOLL. System będzie nadzorowany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Obecnie trwają testy oprogramowania dla e-TOLL.
Ministerstwo Finansów podało, że od kwietnia uruchomiona zostanie możliwość rejestrowania się w nowym systemie opłat drogowych. Strona do rejestracji ma ruszyć w marcu – na razie nie podano jeszcze jej adresu. Wiemy już za to, jak będzie działało konto w e-Toll.
Od 2021 roku polski elektroniczny system opłat drogowych zacznie działać na bazie łączności satelitarnej (GPS/GSM), tak jak w Niemczech czy na Słowacji. Znad dróg znikną bramownice, a opłatę będzie można uiścić za pomocą aplikacji na smartfonie. Nowy system umożliwi też łatwe śledzenie każdej ciężarówki.
System viaTOLL przy średnim tempie rozwoju ok. 600 km rocznie mógłby być większy o ponad 2 tys. km niż obecnie i przynosić do budżetu nawet 1 mld zł rocznie więcej z poboru opłat od przejazdów pojazdów ciężkich. Każdy nowy 1 km drogi płatnej to średnio dodatkowe 0,5 mln zł rocznie – wskazuje w najnowszym raporcie Instytut Staszica. na drogach niemieckich polskie firmy płacą ok. 3,5 mld zł, czyli więcej niż przychód z polskiego systemu opłat!
Minister infrastruktury będzie mógł wskazać podmiot, który będzie zarządzał i rozbudowywał system viaTOLL. Będzie to jednak wyłącznie podmiot publiczny. Dlaczego wprowadzono taką zmianę przepisów?
Pod koniec czerwca 2018 roku łączna wartość środków przekazanych z systemu viaTOLL do Krajowego Funduszu Drogowego przekroczyła 10 mld zł. W ciągu siedmiu lat sieć dróg płatnych w Polsce rozrosła się do 3660 km, w systemie zarejestrowanych jest prawie 1,2 mln pojazdów. Od 3 listopada będzie nim zarządzał Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »