Ministerstwo Finansów podało, że od kwietnia uruchomiona zostanie możliwość rejestrowania się w nowym systemie opłat drogowych. Strona do rejestracji ma ruszyć w marcu – na razie nie podano jeszcze jej adresu. Wiemy już za to, jak będzie działało konto w e-Toll.
Od kwietnia do 30 czerwca będzie trwał okres przejściowy, w którym pracować mają jednocześnie oba systemy – nowy i stary. Od 1 lipca stary system zostanie wyłączony i opłatę za przejazd po płatnych drogach w Polsce będzie można wnosić już tylko za pośrednictwem nowego systemu e-Toll. Teraz nowy system jest w fazie testów. Ministerstwo Finansów weryfikuje, czy przygotowane oprogramowanie spełnia wszystkie wymagania, jest stabilne i gotowe do uruchomienia produkcyjnego. Nowy system będzie wykorzystywał pozycjonowanie satelitarne, podczas gdy obecny opiera się na pozycjonowaniu radiowym.
Jak będziemy płacić?
Żeby uiszczać płatności w systemie e-Toll nie będzie trzeba podpisywać umowy. Wystarczy rejestracja na stronie systemu i utworzenie konta. Rejestracja będzie możliwa:
- on-line przy użyciu systemu e-Urząd Skarbowy zintegrowanego ze stroną www systemu e-TOLL,
- osobiście w Miejscach Obsługi Klienta,
- za pośrednictwem operatora kart flotowych, z którym KAS ma podpisaną umowę.
Do uiszczenia opłaty będzie można wykorzystać:
- aplikację na urządzenie mobilne, którą można będzie bezpłatnie pobrać w Google Play lub AppStore – poprzez aplikację można będzie też doładowywać konto w systemie e-Toll i sprawdzać jego stan oraz dokonywać zgłoszeń i dopełniać innych obowiązków przewoźników wynikających z ustawy o SENT; minusem jest to, że w takim przypadku telefon będzie śledzony, więc po pierwsze kierowca musi wyrazić na to zgodę, a po drugie, jeśli nie wyłączy tej opcji po zjeździe z płatnego odcinka drogi, system dalej będzie go śledził,
- urządzenie pokładowe OBU – które będzie można kupić w sieci Miejsc Obsługi Klienta lub w sieci dystrybucji danego operatora OBU – to jest jak do tej pory największa kość niezgody między rządem a przedstawicielami organizacji przewoźników, ponieważ przewoźnicy domagają się, aby urządzenie można było wynająć, a nie kupić,
- Zintegrowany System Lokalizacyjny (ZSL) – jeśli chcesz z niego korzystać, musisz sprawdzić, czy Twoje urządzenie zainstalowane w pojeździe jest kompatybilne z systemem e-TOLL, aby śledzić stan konta będzie trzeba powiązać urządzenie ZSL z aplikacją.
Urządzenia nie będą personalizowane, więc będzie można ich używać w różnych pojazdach. Przedstawiciele Ministerstwa Finansów zapowiedzieli też ostatnio, że do regulowania płatności da się również wykorzystać EETS, technologię przygotowaną przez Unię Europejską i wykorzystywaną w kilku innych krajach UE.
Dostępne będą dwie formy rozliczenia:
- konto bilingowe przedpłacone – podczas rejestracji doładujemy saldo, z którego on-line będą pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych, albo
- konto z odroczoną płatnością – podczas rejestracji możesz ustanowić zabezpieczenie na swoim koncie w postaci wpłaty pieniężnej lub gwarancji. W przypadku gwarancji do czasu jej potwierdzenia możesz korzystać z e-TOLL w trybie przedpłaconym.
Do każdego z kont będzie można przypisać wiele pojazdów. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że w przypadku konta z odroczoną płatnością każdy zarejestrowany na nim pojazd będzie zwiększał wymaganą kwotę zabezpieczenia.
Na koncie e-Toll można będzie m.in.:
- realizować płatności i doładowania konta, np. za pomocą płatności on-line, szybkich przelewów, BLIK, płatności kartą płatniczą lub flotową,
- obliczać koszt przejazdu oraz zabezpieczeń,
- zdefiniować stałe, automatyczne doładowania konta o dowolnych parametrach, np. w przypadku gdy stan środków spadnie poniżej określonej kwoty,
- ustawiać powiadomienia.
Autor: Aldona Kapica
specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem, autorka licznych artykułów o prawie transportowym oraz branży transportowej