Powejściu w życie tzw. pakietu mobilności, w zakresie rejestracji aktywności kierowców nastąpiła niewątpliwie rewolucja. Kierowcy okresy niezarejestrowane przez tachograf muszą rejestrować za pomocą odręcznych zapisów lub wpisów manualnych. „Urlopówka” jest niezwykle przydatna w sytuacjach sporadycznej jazdy na tachografie lub pracy w systemie mieszanym z tachografem i bez tachografu. Kierowcy realizujący przewozy mieszane chcąc wprowadzić wstecz wszystkie aktywności muszą poświęcić dużo czasu na dokonywanie wpisów manualnych, co w praktyce jest często niemożliwe lub stwarza wysokie prawdopodobieństwo popełnienia błędu.
Z artykułu dowiesz się:
Czy warto wystawić jedną czy kilka urlopówek?
Czy urlop uzasadnia prawo do wystawienia urlopówki?
Gdy kierowca pracuje raz z tachografem, raz bez niego, okresy, które nie zarejestrowały się na jego karcie, powinien odnotowywać za pomocą wpisów manualnych. Niestety, jeśli wykonywał różne czynności, nie może całej poprzedzającej wyjazd aktywności opisać jednym wpisem – „odpoczynek” albo „inna praca”.
Jak udokumentować okresy pracy bez tachografu?
Co zrobić w przypadku kontroli?
Czy okresy na karcie kierowcy i urlopówce mogą się pokrywać?
Od momentu wejścia w życie pakietu mobilności (20 sierpnia 2020 r.), kierowcy muszą wszystkie swoje aktywności, odnotowywać w tachografie. Czy osoby, które przez większość czasu wykonują „inną pracę”, a tylko czasem siadają za kierownicą, są z tego zwolnione?
Kierowca po okresie „wolne” lub „urlop” nie wykonał na karcie kierowcy wpisu manualnego. Za ten okres otrzymał tzw. urlopówkę. Czy w tej sytuacji za brak wpisu kierowca może być ukarany? Czy ewentualna kara dotknie również firmę?
Kierowcy wyjeżdżają z siedziby firmy busami do miejsca docelowego (bazy w Holandii) gdzie znajdują się ciężarówki. Jak w tej sytuacji właściwie wystawiać urlopówki, a dokładnie do kiedy? Ponieważ nie wiemy kiedy dany kierowca wejdzie do ciężarówki. Wyjaśnię, że urlopówki wydawane są w piątek, a kierowcy wyjeżdżają w sobotę. Jak zaplanować wydawanie tych dokumentów w tej sytuacji?
Zatrudnienie nowego kierowcy zwykle wiąże się z koniecznością uzupełnienia przerw od ostatniego wylogowania się z tachografu. Sprawdź jak prawidłowo udokumentować nieprowadzenie pojazdu.
Może zdarzyć się, że kierowca rusza w trasę wcześnie rano, kiedy firma jeszcze nie pracuje. Jak wtedy dostarczyć mu zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu? Co zrobić, żeby nie otrzymać kary?
Dokumentowanie aktywności kierowcy jest jednym z bardziej problematycznych zagadnień w działalności przewozowej towarów i osób. W środowisku transportowym o tym dokumencie krążą różne koncepcje, w tym także mówiące, że zaświadczenie o działalności kierowcy – urlopówka jest całkowicie niepotrzebne skoro używamy tachografów. Sprawdź kiedy jednak jest konieczna – na co zwrócił uwagę TSUE.
Pandemia spowodowała, że część kierowców pozostała w domu. Nie pracują z powodu: przestoju, kwarantanny lub urlopu bezpłatnego. Jaki punkt należy zaznaczyć w druku o działalności kierowcy?
Wielu kierowców i przedsiębiorców ma przekonanie, że wpisy manualne zawsze mogą zastąpić urlopówkę. W niektórych sytuacjach jednak lepiej użyć zaświadczenia zamiast wpisu manualnego. Są też sytuacje, kiedy nie ma wyboru i zaświadczenie jest konieczne.
Przepisy o wystawianiu zaświadczeń o nieprowadzeniu pojazdu są dość ogólne, więc wielu przewoźników ma wątpliwości, jak je stosować w praktyce. Zobacz, jakie 3 wskazówki ma dla Ciebie nasz ekspert.
Czy kierowcy, który zostawił kartę na weekend w tachografie, trzeba wystawiać zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu? Nie, jeśli spełnione zostaną wszystkie wymienione w przepisach warunki. Jakie? Sprawdź.
Wielu przewoźników ma przekonanie, że za wielodniowe okresy, gdy kierowca nie jeździł pojazdem z tachografem, trzeba wystawiać po dwa zaświadczenia o nieprowadzeniu dziennie albo nawet jeszcze więcej, jeśli w ciągu dnia wykonywanych było kilka aktywności. Nic bardziej mylnego, za cały taki okres wystarczą tylko dwa zaświadczenia. Jak je wypełnić, żeby nie zapłacić kary?P
Są tylko trzy okresy, za które podczas kontroli drogowej kierowca musi mieć zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu: urlop, zwolnienie lekarskie i okres pracy w poprzedniej firmie, jeśli zmienił pracę. Jednak podczas kontroli w przedsiębiorstwie nawet te trzy okresy można udokumentować w inny sposób, niż zaświadczeniami.
Zdarza się, że w zaświadczeniu o nieprowadzeniu pojazdów przez pomyłkę zostaną wpisane błędne dane. Co robić w takiej sytuacji, żeby nie dostać kary?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »