Zmiany w przepisach, związane z pakietem mobilności, będą dużo łagodniejsze niż chciał Sejm. Senat wprowadził poprawki korzystne dla przewoźników. Nowych kar będzie mniej, a dla kierowców pracujących w systemie zadaniowym i otrzymujących ryczałty nie będzie trzeba ewidencjonować godzin pracy. Poprawki Senatu musi jeszcze zaakceptować Sejm!
Podczas prac w Senacie zostały zaakceptowane wszystkie poprawki będące odpowiedzią na postulaty przewoźników. Teraz czekamy już tylko na ostatnie głosowanie Sejmu, które zatwierdzi bądź odrzuci senackie poprawki. Po tym ostatnim głosowaniu zmiany wejdą w życie w ciągu miesiąca od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Wyjątkiem są przepisy o:
1) obowiązku przechowywania danych księgowych na terenie UE, który wchodzi w życie 21 lutego 2022 r.;
2) świadectwie kierowcy (art. 1 pkt 17 lit. b i art. 16), które wchodzą w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia;
3) przepisów o podróżach służbowych kierowców oraz pracy w nocy, które wchodzą w życie 2 lutego 2022 r.;
4) przepisów o ewidencji czasu pracy kierowców, które wchodzą w życie po upływie 4 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Czy Sejm zaakceptuje poprawki Senatu?
To, że postulaty przewoźników zostaną wprowadzone w Senacie, zapowiadała wcześniej wiceminister infrastruktury. Wynika z tego, że w następnym głosowaniu Sejm te poprawki zaakceptuje, a ich brak w poprzedniej wersji przegłosowanej przez Sejm wynikał tylko z pośpiechu.
Przepisy bowiem powinny być wdrożone w lutym 2022 r., kiedy wchodzi w życie pakiet mobilności.
Korzyści
Z artykułu dowiesz się:
Jakie poprawki do przepisów wprowadził Senat?
Od kiedy zaczną obowiązywać znowelizowane taryfikatory kar?
Jakie przepisy pozostałe niezmienione (przez Senat)?
Jakich kar mogą spodziewać się przewoźnicy od lutego br.?