Czy w związku z utrudnieniami na granicach wynikających z pandemii, zamknięcia granic państwa oraz ograniczeń w przemieszczaniu się, a tym samym przekraczaniem czasu pracy kierowców - czy taryfikator kar będzie obowiązywał jak dotychczas?
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym (obowiązująca od 3 września 2018 r.), wprowadziła wiele zmian w przepisach, z których część wciąż pozostaje jeszcze nieznana. Okazuje się, że jazda bez ważnych badań lekarskich kwalifikuje się jako najpoważniejsze naruszenie (NN), co skutkuje uruchomieniem procedury sprawdzenia reputacji zarządzającego. Kluczowe jest sprawdzenie ważności prawa jazdy – ale nie tak jak myślisz! Uwaga: odkrywamy kolejną tajemnicę utd!
Wraz z nowelizacją ustawy o transporcie, która obowiązuje od 3 września, zmieniono taryfikatory kar. Największe zmiany zaszły w taryfikatorze dla firm. Niestety, nowe przepisy są duże surowsze niż poprzednio.
Najwięcej zmian jest w części taryfikatora, dotyczącej czasu pracy kierowców. Według przepisów kierowca powinien jechać bez przerwy nie dłużej niż 4,5 godziny, jednak prawie wszyscy kierowcy są przyzwyczajeni, że mogli prowadzić przez 4 godziny 45 minut. Wynika to z tego, że za pierwsze 15 minut przekroczenia nie było kary. Jednak zgodnie z nową ustawą nawet niewielkie przekroczenie okresu 4,5 godziny jazdy jest już karane.
Na podstawie obowiązującego dotychczas załącznika nr 3 do ustawy o transporcie kontrolerzy nie nakładali kar za pierwsze 15 minut przekroczenia dziennego czasu prowadzenia, czasu jazdy bez przerwy i odpoczynku dziennego. Tak samo było w przypadku pierwszych 30 minut przekroczenia tygodniowego czasu prowadzenia oraz pierwszej godziny przekroczenia dwutygodniowego czasu prowadzenia. Od 3 września te przepisy się zmieniły – kary są nakładane za każde z tych przekroczeń, nawet jeśli wyniesie minutę.
Redakcja Portalu Transport-Expert.pl zaprasza do wzięcia udziału w Ogólnopolskim Badaniu Potrzeb Informacyjnych Branży Transportowej.
Od 3 września br. dotychczas obowiązujący taryfikator kar dla zarządzających transportem (załącznik nr 2 do ustawy o transporcie) przestanie obowiązywać. Zastąpi go nowy załącznik nr 4. Przygotowaliśmy zestawienie obu taryfikatorów – sprawdź, co się zmieni.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o transporcie drogowym. Limity kar będą jednak niższe niż początkowo planowano, obniżono też stawki 11 najwyższych kar. Za co zapłacimy mniej?
Podczas prac sejmowych nad ustawą o transporcie największych zmian dokonano w taryfikatorach kar dla kierowców, firm i zarządzających transportem. To właśnie nowa wysokość kar była najbardziej spornym elementem podczas obrad. Zarówno posłowie opozycji, jak i przedstawiciele branży transportowej twierdzili, że ustalone w projekcie zmian kary są zbyt wysokie. Ostatecznie każda ze stron trochę ustąpiła i ustalono kompromis.
W przygotowywanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym pojawi się sporo zmian w taryfikatorze przewinień. Najwięcej nowych kar dotyczyć będzie naruszenia przepisów o stosowaniu tachografów. Sprawdź co się zmieni.
W taryfikatorze kar nakładanych przez ITD obok wysokości kary - będzie też określona waga danego naruszenia przepisów. Zależeć będzie ona od rodzaju przewinienia i zagrożenia jakie niesie na drodze.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »