Przeczytaj także:
Od poniedziałku 17 czerwca br. każdy kierowca świadczący usługi przewozu osób musi posiadać polskie prawo jazdy. Ponadto po przyjeździe do Polski, obcokrajowiec będzie mógł ubiegać się o polski dokument dopiero po 185 dniach pobytu. Do tej pory obcokrajowcy przyjeżdżali do kraju i mogli rozpocząć pracę na Uberze lub Bolcie nawet następnego dnia. Teraz się to zmieni.
Pomysł, by prawo jazdy na ciężarówki można było otrzymać w wieku 17 lat, budzi wiele emocji. Jednak Parlament Europejski dał już na jego realizację pierwszą zgodę. To nie jedyne proponowane zmiany. Również Holandia rozpoczęła prace nad obniżeniem wieku kierowców pojazdów 60-tonowych z 23 do 21 lat. Powodem jest spodziewany brak kierowców oraz trudności w uzyskaniu uprawnień.
Pisaliśmy o tym:
Szkolenie i egzaminowanie na prawo jazdy kategorii C+E przy wykorzystaniu ciągnika siodłowego i naczepy zostanie kolejny raz odsunięte w czasie. Powodem jest brak takiego taboru w ośrodkach egzaminujących kierowców. Nowe przepisy najprawdopodobniej wejdą w życie dopiero od stycznia 2026 r.
Należy mieć na uwadze kilka kwestii.
Po pierwsze poruszając się po terenie kraju - nie ma obowiązku wożenia ze sobą blankietu prawa jazdy. Wobec tego kontrolujący nie ma podstaw do kwestionowania ważności blankietu.
Po drugie od niedawana zmienione zostały zasady wydawania praw jazdy, a mianowicie informacje o szkoleniu zawodowym kierowcy (szkolenie okresowe lub kwalifikacja wstępna) odnotowywane są w profilu kierowcy prowadzonym przez wydziały komunikacji właściwe dla danego kierowcy.
Zdaniem Komisji wprowadzenie jednolitego dokumentu uprości uznawanie praw jazdy między państwami członkowskimi. Z drugiej strony cyfrowy dokument ważny na terenie całej UE, ułatwi wyegzekwowanie zakazu prowadzenia pojazdów - orzeczonego w jednym z państw członkowskich.
Czy kierowcy z państw spoza UE też będą mogli wyrobić unijne prawo jazdy?
Kiedy wejdą w życie przepisy o unijnym prawie jazdy?
Uprawnienie to określone zostało w rozporządzeniu unijnym nr (UE) 2022/1280. Rozporządzenie to zostało wydane 18 lipca br. i następnie opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE L195/13 z 22.07.2022 r. Rozporządzenie było poprzedzone stosownym komunikatem informacyjnym z 7 lipca br. i jest aktem prawnym stosowanym w sposób bezpośredni we wszystkich krajach członkowskich UE. Wobec tego nie wymaga żadnych dodatkowych krajowych przepisów i stosowane jest jednolicie w całej wspólnocie.
Z artykułu dowiesz się:
Czy faktycznie ukraiński kierowca może prowadzić ciężarówkę w UE bez wymiany dokumentów?
Jakie specjalne przepisy to regulują?
Niektóre wydziały komunikacji zmieniły zasady wystawiania praw jazdy. Obecnie rubryka numer 11 (data ważności badań) jest pusta (wykreskowana). Inspektorzy ITD nie będą w stanie stwierdzić, czy kierowca ma ważne badania! Czy kierowcy będą musieli wozić zaświadczenia o badaniach? Lepiej tak...
Z powodu pandemii koronowirusa przedłożono ważność: praw jazdy, świadectw kierowcy, uprawnień do kierowania pojazdami oraz wpisu w prawie jazdy kodu 95. Wszystkie te dokumenty zachowują ważność w czasie trwania pandemii i w okresie 60 dni po jej zakończeniu. Zawieszono też wykonywanie szkoleń okresowych w transporcie drogowym.
Osoby niesłyszące i niedosłyszące będą mogły pracować jako kierowcy ciężarówek. Na egzaminie na prawo jazdy będzie im przysługiwała pomoc tłumacza języka migowego.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »