Girteka poinformowała, że motywuje kierowców do doskonalenia technik ekologicznej i bezpiecznej jazdy. Dzięki temu posiadający 6000 ciężarówek przewoźnik ogranicza emisję CO2, dążąc do dekarbonizacji dostaw na długich dystansach. W wewnętrznym konkursie firmy, jeden z kierowców osiągnął spalanie niższe o 2,4 litra od średniej w firmie.
Przeczytaj także:
Wydatki na paliwo to średnio około 30 proc. kosztów firmy transportowej. Są jednak sposoby, aby wydawać mniej. Jak? Szkolić kierowców, by jeździli ekonomicznie, rozsądnie planować tankowania i korzystać przy tym z narzędzi telematycznych. - Kierowcę, który dopiero wchodzi do zawodu warto od samego początku nauczyć takiej jazdy, aby ciężarówka spalała mniej paliwa. Jeśli nauczy się korzystania z nowych technik i wykorzysta technologię, to pewnie zaoszczędzi 1-1,5 litra.
Średnie spalanie paliwa zależy też oczywiście od pojazdu. Nowe ciężarówki są bardziej ekonomiczne i ekologiczne.
Od 22 do 30 litrów
Jeśli przewożą lżejszy towar, to na przejechanie 100 km potrzebują około 22-24 litry oleju napędowego, a przy cięższym ładunku 27-28 litrów. Na trasach jest jednak wciąż wiele pojazdów, które spalają ponad 30 litrów.
Do 1500 litrów w zbiornikach
Ciężarówki zwykle mają zbiorniki na paliwo o pojemności około 1000-1200 litrów, czasem firmy powiększają je do 1400 litrów. To pozwala przejechać bez powtórnego tankowania od 4 do 5 tysięcy kilometrów, czyli np. trasę z Warszawy do Barcelony i z powrotem.
Z artykułu dowiesz się ile realnie możesz zaoszczędzić paliwa jeśli przeszkolisz w zakresie ekodrivingu: nowego kierowcę, jak i doświadczonego pracownika, jakie są średnie miesięczne wydatki firmy na paliwo oraz gdzie najtaniej tankować paliwo w krajach Europy.
Transport jest jedyną gałęzią gospodarki w krajach UE, w której nie udało się w ostatnich latach ograniczyć emisji dwutlenku węgla. Komisja Europejska ma więc wziąć się i za tą sferę, w związku ze zmianami klimatycznymi na ziemi. Wprowadzone zostaną nowe wyśrubowane normy emisji, a nawet zakaz sprzedaży samochodów spalinowych. Pierwsza będzie Norwegia!
Z artykułu dowiesz się:
- jakie będą nowe normy emisji spalin?
- kiedy poszczególne kraje wprowadzą zakazy sprzedaży samochodów spalinowych?
- jakie są inne scenariusze poprawy „czystości” transportu?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »