Reklamacje w międzynarodowym przewozie drogowym towarów sprawiają w praktyce wiele trudności. Wynika to niestety z lakonicznego uregulowania tej tematyki w Konwencji CMR, co z kolei przekłada się na dokonywanie odmiennych interpretacji przepisów. Od tego zaś zależy, czy określone pismo będzie faktycznie stanowiło reklamację i czy zostanie złożone skutecznie. Na co w takim razie należy zwrócić szczególną uwagę i czy postępowanie reklamacyjne jest w ogóle potrzebne, żeby dochodzić swoich roszczeń?
Konwencja CMR ma zastosowanie do umów o zarobkowy przewóz drogowy towarów pojazdami, niezależnie od miejsca zamieszkania i przynależności państwowej stron, jeżeli miejsce przyjęcia przesyłki do przewozu i miejsca przewidziane dla jej dostawy, znajdują się w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jeden jest tzw. krajem umawiającym się (stroną Konwencji CMR). Nie można przy tym zapomnieć o pewnych wyłączeniach.
Z artykułu dowiesz się, że:
Kto może wystąpić z reklamacją?
Po jakim czasie roszczenie przedawnia się?
Jak należy prawidłowo zareklamować wadliwe wykonanie usługi?
Firma prowadząca usługi transportowe otrzymała pismo reklamacyjne z datą 19 marca 2021. Natomiast data nadania na kopercie to 1 czerwca 2021 r. Usługa była natomiast świadczona 21 lutego 2021 r., faktura została wystawiona 23 lutego 2021 r. Czy te różnice w datach są zgodne z prawem?
Tak, jest to zgodne z prawem. Takie sytuacje zdarzają się bardzo często nawet w profesjonalnym obiegu. Strony umowy, pełnomocnicy i inne osoby często składają pisemne oświadczenia z niewłaściwym oznaczeniem daty w nagłówku. W większości przypadków jest to spowodowane korzystaniem z gotowych wzorów użytych uprzednio w innej sprawie. Składający takie oświadczenie najczęściej skupia się na treści oświadczenia i zapomina o właściwym nakreśleniu daty.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »