Wobec pracowników należy stosować przestój. Dyspozycyjność (dyżur) może zostać wprowadzony poza normalnymi godzinami pracy, a co więcej za czas dyżuru sprawowanego w domu nie należy się wynagrodzenie, więc pracownik bez własnej winy, będąc gotów do świadczenia pracy zostałby pozbawiony wynagrodzenia. Przestój w godzinach pracy W przedstawionej sytuacji, chodzi o brak aktywności w normalnych godzinach pracy, podczas gdy pracownicy doznają przeszkody w wykonywaniu swoich obowiązków bez własnej winy, czyli właśnie o przestój. Pracownicy w okresie przestoju nadal muszą pozostawać w gotowości do podjęcia pracy na każde wezwanie pracodawcy. Przy czym ten okres występuje w normalnych godzinach pracy.
Przepisy przewidują dwa różne przestoje – jeden z Kodeksu pracy, a drugi z tarczy antykryzysowej. Czym się od siebie różnią? Przestój opisany w Kodeksie to przestój wynikający z nagłego i nieprzewidzianego zatrzymania działalności pracodawcy. Inny charakter ma natomiast przestój ekonomiczny określony w przepisach specustawy COVID. W tym przypadku przestój wynika bezpośrednio z sytuacji epidemicznej. Ten ostatni przestój może się wiązać z obniżoną pensją, choć inaczej liczy się jej podstawę. Zaś pracodawca ma szansę uzyskać wsparcie publiczne poprzez dofinansowanie pensji.
Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdził, że pracodawca nie ma prawa zaliczyć czasu przestoju ekonomicznego do urlopu pracownika. W związku z tym dni przestoju nie obniżają liczby dni urlopu pracownika do wykorzystania w danym roku.
Pandemia spowodowała, że część kierowców pozostała w domu. Nie pracują z powodu: przestoju, kwarantanny lub urlopu bezpłatnego. Jaki punkt należy zaznaczyć w druku o działalności kierowcy?
Firmy transportowe w czasie epidemii dostają mniej zleceń, dla niektórych zatrudnionych kierowców nie ma pracy. W takiej sytuacji można ich zwolnić z obowiązku wykonywania pracy i zapłacić wynagrodzenie przestojowe. Jak je wyliczyć?
Świadczenie co do zasady wynosi 2.080 zł (80% minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane. W przypadku wykonujących umowy cywilnoprawne, których suma przychodów z umów cywilnoprawnych w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym złożony został wniosek o świadczenie postojowe wynosi do 1.299,99 zł (mniej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2020 r.), to świadczenie postojowe przysługuje w wysokości sumy wynagrodzeń z tych umów. Warunkiem uzyskania świadczenia jest, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekraczał 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Poza tym zawarcie umowy musi nastąpić przed 1 lutego 2020 r.
W przypadku pracownika (zleceniobiorcy) objętego przestojem ekonomicznym pracodawca jest uprawniony:
Firma transportowa posiadająca autokary i ciężarówki notuje spadek zapotrzebowania na swoje usługi. W praktyce ruch autokarów ustał do zera, zostały też odwołane rezerwacje do końca lata. Jeśli chodzi o ciężarówki to większość z nich również stoi, niektóre jeszcze prowadzą transporty do Niemiec. W tej sytuacji kierowcy wykorzystują urlopy. Jak postąpić po powrocie kierowców z urlopów, czy wysłać ich urlopy bezpłatne, żeby przetrzymać ten okres i utrzymać stanowiska pracy i uratować też firmę? Czy musimy im płacić wynagrodzenie i jakie?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »