Filtruj treść
Filtruj

przerwa w czasie pracy

Czy za brak przerwy po 6 h pracy, ITD może nałożyć karę?

Obowiązkowa 30 min. przerwa w czasie pracy kierowcy po 6 godzinach

Pytanie:  Kierowca oprócz przerw w czasie jazdy (45 min.), musi też odbierać przerwy wynikające z czasu pracy (30 min po 6 godz. pracy). Przerwy te wynikają z różnych przepisów: unijnych i krajowych. Jednak w większości przypadków typowej pracy kierowcy, przerwy te mogą nakładać się, więc można niejako odebrać je „w tym samym czasie”. Jednak w przypadku krótszych tras, np. rozwożenia towaru do sklepów, kierowcy mogą „zapomnieć” odbierać przerwy w czasie pracy, które są obowiązkowe po 6 godz. pracy (obowiązkowe 30 pauzy). Powstaje jednak pytanie, jaka instytucja może skontrolować ten obowiązek: ITD czy PIP? Odpowiedź zależy od tego na jakiej zasadzie zatrudniony jest kierowca! Sprawdź.
Czy przerwy w jeździe i pracy nakładają się?

Czy przerwy w jeździe i pracy nakładają się?

Pytanie:  Czy przerwa - wynikająca z art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców - może być wykonana tylko raz po 6 godz. pracy? Jak w związku z tym rozumieć art. 5 ust. 1 Dyrektywy 2002/15/WE w myśl której „osoby wykonujące czynności związane z przewozem w transporcie drogowym, bez uszczerbku dla art. 2 ust. 1, w żadnych okolicznościach nie będą pracować dłużej niż sześć kolejnych godzin bez przerwy"? Sformułowanie „w żadnych okolicznościach” wskazuje na konieczność wykorzystania przerwy w każdym wypadku, gdy przekracza ona 6 godzin. Z kolei jednak art. 27 ust. 4 ustawy o czasie pracy kierowców stwierdza, że w przypadku wykorzystania przerwy wynikającej z art. 7 Rozporządzenia 561/2006, przerwa po 6 godzinach pracy nie obowiązuje. Znaczyłoby to na prawidłowość sytuacji w której - po 4,5 godziny prowadzenia pojazdu kierowca wykorzystuje przerwę trwającą 45 minut, a później wykonuje pracę (jazda poniżej 4,5 h + młotki) przez np. 7-9 godzin bez żadnej przerwy.

Przerwy kierowcy uregulowane w przepisach krajowych oraz unijnych odnoszą się zarówno do ogólnego czasu pracy jak i samego czasu jazdy kierowcy - co nie zawsze jest zbieżne. W przypadku kierowców mających obowiązek stosowania tachografu muszą być przestrzegane zarówno przerwy w jeździe, jak i w czasie pracy.

Przywołana dyrektywa unijna numer 2002/15/WE stanowi dla krajów członkowskich pewną wskazówkę, która musi być wdrożona w każdym kraju członkowskim, co w krajowym systemie prawnym znalazło odzwierciedlenie między innymi w art. 13 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x