Przepisy nie wskazują, podczas której aktywności wprowadzać symbol kraju. Można to zrobić podczas każdej aktywności. Najbezpieczniej jest wprowadzać symbol przy rozpoczęciu przerwy lub odpoczynku.
Przeczytaj także:
W związku z wprowadzaniem oznaczenia przekroczenia granicy kierowcy mają trzy wątpliwości. Po pierwsze – gdzie trzeba się zatrzymać w celu wprowadzenia danych do tachografu, po drugie – jaki symbol wprowadzić. W tachografach cyfrowych nie ma opcji: „granica”, są tylko funkcje: rozpoczęcie lub zakończenie pracy. Trzecia wątpliwość to: podczas jakiej aktywności można ten symbol wprowadzić.
Obowiązek wprowadzania do tachografu cyfrowego symbolu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy uregulowany jest w art. 34 ust. 7 rozporządzenia 165/2014 (UE). Zgodnie z tym przepisem kierowca wprowadza w tachografie cyfrowym symbole państw, w których rozpoczyna i kończy dzienny okres pracy.
Okres rozliczeniowy kierowcy (24 h lub 30 h w przypadku załogi) rozpoczyna się z chwilą rozpoczęcia dyspozycyjności – a więc startu busa w kraju.
Z artykułu dowiesz się:
Wprowadzenie do tachografu cyfrowego symbolu kraju po przekroczeniu granicy należy wykonać na aktywności, którą aktualnie wykonuje kierowca.
Oznacza to, iż w przypadku rozpoczęcia przerwy lub odpoczynku na samej granicy lub po jej przekroczeniu wprowadzenie symbolu kraju może obyć się na aktywności odpoczynek/przerwa (oznaczonej na tachografie jako łóżko).
Natomiast, gdy kierowca wykonuje aktywność „innej pracy” wówczas ten symbol powinien być wprowadzony na takiej aktywności (młoteczki).
Podobna zasada obowiązuje, jeżeli w danym momencie kierowca ma dyspozycyjność – symbol graficzny „koperta”.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami aktywność „innej pracy” oznaczonej symbolem graficznym „młotki” przerywa okres przerwy kierowcy. Wobec tego, jeżeli kierowca dokona wprowadzenia kraju przekroczenia granicy na aktywności „inna praca”, wówczas przerywa „czas przerwy”. W konsekwencji musi przestrzegać zasad dotyczących przerwy ciągłej lub dzielonej.
Komisja Europejska opublikowała wyjaśnienia, jak stosować w praktyce przepisy nakładające na kierowców obowiązek rejestrowania w tachografie przekroczenia granicy. Nie musi to być najbliższy parking. Dla każdego kierowcy może być to więc inny parking.
Obecnie kontrolerzy ITD nie mogą już nakładać kar za naruszenia popełnione za granicą. W ocenie TSUE przepisy umożliwiają nakładanie kar z czasu pracy kierowców, niezależnie od miejsca przekroczenia, ale za naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE), czyli z obsługi urządzeń kontrolno - pomiarowych, już nie. Sprawdź - za jakie naruszenia popełnione za granicą, służby kontrolne w Polsce (ITD, PIP, Policja) – nie mogą już karać: firm i kierowców. Zamieszczamy pełną listę.
Od 7 czerwca 2021 r. kierowca nie może przekroczyć granicy Rosji, jeśli nie opłacił wszystkich mandatów, nałożonych na niego lub na pojazd, którym jedzie. Dotyczy to zarówno wjeżdżających, jak i wyjeżdżających. Przed wyjazdem do Rosji można sprawdzić czy kierowca ma jakieś niezapłacone madaty.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »