Polski Ład w 2022 r. spowoduje zmiany w obciążeniach podatkowych dla przedsiębiorców. W związku z tym firmy zastanawiają się – jaki rodzaj opodatkowania będzie dla nich w 2022 r. bardziej korzystny? Czy „tańsze” okaże się: pozostanie na ryczałcie, przejście na podatek liniowy, czy też skorzystanie z zasad ogólnych? Otóż, najbardziej opłacalny w przyszłym roku – dla najniższych dochodów będzie wybór – zasad ogólnych. Natomiast im wyższe przychody (dochody), tym bardziej opłacalny staje się ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W pierwotnej wersji zakładano, że przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych i podatkiem liniowym zapłacą składkę zdrowotną według stawki 9%/
Stawka zaś stawka dla podatników opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynosić miała 1/3 stawki ryczałtu. Jeśli np. stawka ryczałtu wynosi 15%, to stawka właściwa dla wyliczenia składki zdrowotnej wyniesie 5%.
W najnowszym projekcie stawka właściwa do wyliczania składki zdrowotnej w przypadku przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem liniowym wynosi 4,9%. Jednak kwota składki nie może być niższa niż 9% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Z artykułu dowiesz się:
Największa część rozwiązań Polskiego Ładu dotyczy uszczelnienia systemu podatkowego oraz wspierania legalnego zatrudnienia. Obejmie to wszystkie firmy, również transportowe. Jakie rozwiązania mogą jednak dotknąć przewoźników? Otóż, w projektach ustaw zawarte są zmiany dotyczące rozliczenia taboru, w tym samochodów, używanych w firmach.
Polski Ład ma ograniczyć szarą strefę, ma wyeliminować przepisy wykorzystywane przez niektóre firmy do zmniejszenia należnych podatków. Mają one zostać wprowadzone w ramach tzw. pakietu uszczelnień.
Oto kilka zmian, które mogą dotknąć firmy transportowe, lub takie, które mają pojazdy w swoich zasobach.
W 2022 roku czeka nas rewolucja podatkowa. Główne założenia to zwiększona kwota wolna od podatku, podwyższony drugi próg podatkowy, brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku oraz ulga „dla klasy średniej”. Sprawdź, wpisując w załączony kalkulator - ile wyniesie Twoje wynagrodzenie (z etatu), na podstawie Polskiego Ładu!
Ponad 2 tys. km nowych dróg ekspresowych i autostrad, wymiana autobusów komunikacji miejskiej na nisko- lub zeroemisyjne, rozbudowa portów i centrów logistycznych, wsparcie dla pojazdów na wodór – to plany rządu, zawarte w nowym programie Polski Ład.
Rząd zapowiedział też inwestycje w zeroemisyjny transport elektryczny i wodorowy. Tabor w transporcie publicznym ma być wymieniany na nowe nisko- i zeroemisyjne autobusy. Umożliwią to dopłaty do autobusów i samochodów elektrycznych oraz wodorowych, a także wsparcie dla infrastruktury ładowania i tankowania oraz dla rozwoju polskiego przemysłu samochodów elektrycznych. Środki na ten cel będą pozyskiwane też z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Nowa kwota wolna od podatku w wysokości 30.000 zł ma obowiązywać wszystkich podatników. Podwyższeniu ulegnie też pierwszy również próg podatkowy – z 85.528 zł na 120.000 zł. Te rozwiązania są korzystne. Jednak zmiany w rozliczaniu składki zdrowotnej sprawią, że niższe wynagrodzenie otrzymają osoby lepiej zarabiające.
Polski Ład likwiduje możliwość odliczenia zapłaconej składki zdrowotnej od podatku. Podatnicy w założeniu mają odprowadzać 9% dochodu z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego do ZUS. Skutkiem tego jej wysokość będzie uzależniona będzie od osiągniętego dochodu. Mikroprzedsiębiorcy stracą na tym najbardziej.
W ramach rozwiązań podatkowych zostanie m.in. podniesiona kwota wolna od podatku i podwyższony limit dla drugiego progu podatkowego. Wzrośnie za to składka zdrowotna do 9% od podstawy opodatkowania. Na „Polskim Ładzie” zyskać mają osoby pracujące na etatach oraz samozatrudnieni – którzy do tej pory mniej zarabiali.
Polski Ład to nowy społeczno-gospodarczy program na okres pocovidowy. Został on przedstawiony 15 maja br. na konwencji programowej przez premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Szczegółowe założenia konkretnych projektów oraz źródła ich finansowania będą przedstawiane w ocenach skutków regulacji wraz z projektami aktów prawnych.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »