Przeczytaj także:
Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do projektu ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Autopoprawka doprecyzowuje przepisy dotyczące zgłoszenia przewozu drogowego. Ujednolica też dane dotyczące przewozów gromadzonych w rejestrze. Ponadto dostosowuje polskie przepisy do rozwiązań przyjętych w piątym pakiecie sankcji ustanowionych w odpowiedzi na zaostrzenie działań Rosji na terenie Ukrainy.
Podczas przewozów dwustronnych (bilateralnych) kierowca nie podlega przepisom o delegowaniu, a więc nie jest uznawany za delegowanego. Które przewozy są traktowane jako dwustronne?
Mija właśnie pierwsze 6 miesięcy obowiązywania przepisów o delegowaniu wynikających z pakietu mobilności. Przypominamy, ze delegowaniu podlegają tylko kierowcy wykonujący kabotaż i cross-trade. Za to trzeba im wypłacać wyrównanie do poziomu pełnego wynagrodzenia, a nie wynagrodzenia minimalnego w kraju przebywania. Do wynagrodzenia nie można zaliczyć diet i ryczałtów z tytułu podróży służbowych.
Przewozy kabotażowe są w całości objęte obowiązkami związanymi z delegowaniem. Już wcześniej były traktowane jako usługa pociągająca za sobą obowiązki wynikające z delegowania pracowników.
Przewozy cross-trade – transgraniczne przewozy towarów lub osób pomiędzy państwami innymi niż państwo przewoźnika, czyli takie przewozy, które nie mają żadnego związku z państwem siedziby przewoźnika – również podlegają przepisom dotyczącym delegowania pracowników.
Pprzepisy dotyczące delegowania obejmują również kierowców wykonujących przewozy kombinowane, gdy przewóz wykonywany na odcinku drogowym odbywa się w obrębie przyjmującego państwa członkowskiego lub ma charakter przewozu międzynarodowego innego niż przewóz dwustronny.
Z artykułu dowiesz się:
Jaki typ przewozów objęty jest delegowaniem?
Które przejazdy są zwolnione z delegowania?
Jakie uproszczenie wprowadziło delegowanie?
Od 2 lutego br. zgłaszanie delegowania kierowców, będzie następowało wyłącznie poprzez system IMI. Oznacza to znaczne ułatwienie dla przewoźników. Obecnie delegowanie w transporcie międzynarodowym jest bardziej skomplikowane głównie z tego powodu, że każde państwo wykorzystuje do dokonywania zgłoszeń kierowców inną platformę np. MiLoG w Niemczech, czy SIPSI we Francji. Sprawdź nadchodzące zmiany!
IMI to system Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (Internal Market Information System), który od 2 lutego 2022 r. zostanie rozszerzony o dodatkową funkcję, pozwalającą na dokonywanie zgłoszeń delegowanych kierowców. Od tej daty zgłoszenia kierowców będzie można dokonywać tylko za pośrednictwem tego systemu. To znacznie ułatwi pracę przewoźnikom!
Dzięki systemowi IMI od 2 lutego 2022 r. zasady zgłaszania delegowanych kierowców będą miały jednolity charakter. Do dokonywania zgłoszeń wszystkie państwa członkowskie UE będą wykorzystywać tylko jedną, wspólną platformę – będzie to moduł delegowania kierowców w systemie IMI.
Obejrzyj filmiki - czym jest system IMI i jak się nim posługiwać.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »