Od 7 czerwca 2021 r. kierowca nie może przekroczyć granicy Rosji, jeśli nie opłacił wszystkich mandatów, nałożonych na niego lub na pojazd, którym jedzie. Dotyczy to zarówno wjeżdżających, jak i wyjeżdżających. Przed wyjazdem do Rosji można sprawdzić czy kierowca ma jakieś niezapłacone madaty.
Niemcy planują podwojenie wysokości większości mandatów. Najwyższe kary dotyczyć będą przekroczenia prędkości. Wyżej sankcjonowane będzie też skręcanie w prawo (w mieście) z prędkością wyższą niż marsz osoby pieszej. Uwaga też na parkowanie w miastach. Zmiany mają wejść w życie od 1 listopada 2021 r.
Inspekcja Transportu Drogowego ostrzega przed SMS-ami informującymi o nieopłaconych mandatach karnych i konieczności uregulowania płatności za pośrednictwem załączonego do wiadomości linku.
Projekt nowelizacji kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia zakłada zniesienie prawa do odmowy przyjęcia mandatu. Jeżeli ukarany nie zgodzi się z mandatem będzie mógł co najwyżej odwołać się do sądu rejonowego. Takie rozwiązanie ma odciążyć sądy z konieczności rozpoznawania znacznej liczby spraw w postępowaniach o wykroczenia. Odciążeni zostaną również funkcjonariusze, którzy nie będą już musieli kierować do sądu wniosku o ukaranie w przypadku odmowy przyjęcia mandatu, lecz wystarczy, że w przypadku odwołania przekażą do sądu materiały danej sprawy. Jednak oznacza to, że większe obciążenia przejdą na obywateli! Co to oznacza dla kierowców?
Czy Główny Inspektorat Transportu Drogowego ma podstawy ukarać kierowcę mandatem w przypadku, gdy na wykonanym przez fotoradar zdjęciu, znajdują się dwa pojazdy, równo obok siebie (jeden jedzie prawym pasem, drugi lewym pasem), poruszające się w tym samym kierunku? Skąd wiadomo, który kierowca przekroczył prędkość?
ITD zamierza poprawić skuteczność ściągania mandatów za przekroczenie prędkości. Obecny sposób ściągania mandatów ujawnionych przez fotoradary jest pracochłonny, zajmuje dużo czasu i jest nieskuteczny. Mandatami kończy się nie więcej niż połowa wszczętych postępowań. Znaczna część kierowców utrudnia postępowania wskazując np., że wykroczenie popełniły osoby postronne lub cudzoziemcy. Część w ogóle nie odpowiada na wezwania, co skutkuje skierowaniem sprawy do sądu, co dodatkowo wydłuża procedurę. Jak ITD planuje przyspieszyć procedurę?
Zakazem wyprzedzania zostaną objęte głównie te odcinki dróg, na których samochody ciężarowe szczególnie ograniczają płynność ruchu. Większość zakazów będzie też miała wymiar czasowy obejmując pory dnia z największym natężeniem ruchu. Zmiany wchodzą w życie od 1 stycznia 2020 r.
Jeśli zarządzający transportem albo właściciel firmy transportowej zostali ukarani, to należy zachować na to dowody. Przy kolejnych kontrolach nie można karać za to samo. Warto więc posiadać taką dokumentację.
Na zapłacenie mandatu od 1 maja 2019 r. mamy 14 dni, a nie tydzień.
Niemiecki Urząd Transportu Towarowego (BAG) w trakcie przeprowadzanych kontroli wykrył powtarzające się błędy we wprowadzaniu danych do OBU. Dotyczą one zazwyczaj klasy wagowej pojazdu. Mandat za błędnie wprowadzoną klasę wagową wynosi 40 euro.
Policjanci ruchu drogowego w całym kraju prowadzą dzisiaj ogólnopolskie działania kontrolno-prewencyjne pn. „TELEFONY". Mają one na celu egzekwowanie od kierujących zakazu trzymania telefonu w ręce i rozmawiania przez niego lub pisania sms-ów.
Aż 46 urządzeń czeskiej firmy Ramet, używanych przez ITD, nie ma wymaganej przepisami legalizacji. Dlatego jeśli dostałeś mandat na podstawie pomiaru z tego radaru, warto odwołać się od kary.
Kierowca nie zauważył, że skończyła się ważność jego karty do tachografu albo złożył co prawda wniosek, ale karty jeszcze nie otrzymał. Co zrobić w tej sytuacji, żeby nie dostać kary?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »